|
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 - Malmbanan. Den 55 kilometer långa bandelen Nattavara - Malmberget öppnades för allmän trafik 23 mars. Provisorisk malmtrafik hade då pågått sedan 3 mars 1888 och allmän godstrafik sedan 19 februari 1890. (Sverige & Norge Järnväg). Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) - Falun - Rättvik - Mora Järnväg, FRMJ. Den 14 kilometer långa bandelen Mora Noret - Orsa öppnades för allmän trafik 1 augusti. - Vittsjö Markaryd Järnväg, WMaJ. Den 14
kilometer långa järnvägen Vittsjö -
Markaryd öppnades för allmän trafik 24 juli. - Klippan - Röstånga Järnväg, KRJ. Den
19 kilometer långa järnvägen öppnades
för allmän trafik 18 oktober. - Malmö - Tomelilla Järnväg, MöToJ. Den 25 kilometer långa bandelen Malmö - Dalby öppnades för allmän trafik 21 december. - Uppsala - Gävle Järnväg, UGJ. Den 5 kilometer långa bibanan Gävle Södra - Bomhus öppnades för allmän trafik 16 augusti Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1892.html senast uppdaterad 24 juli 2003 |