|
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Malmbanan. Den 211 kilometer långa järnvägen Sverige Norge Järnväg, SNJ inköptes av Svenska staten och överfördes till Statens järnvägar för att bli en del i den blivande Malmbanan. Malmbanan. Den 157 kilometer långa bandelen Luleå - Nattavara öppnades för allmän trafik 18 november. Godstrafik hade då pågått sedan 19 februari 1890. Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Falun - Rättvik - Mora Järnväg, FRMJ. Den 38 kilometer långa bandelen Rättvik - Mora Noret öppnades för allmän trafik 2 augusti. Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) Helsingborg - Råå - Ramlösa, HRRJ. Spårvidd 600 mm. Bandelarna Hälsingborg - Råå, 6 kilometer, samt Triangeln - Ramlösa, 2 kilometer, öppnades ör allmän trafik 11 augusti. Banan bygges om till normal spårvidd 1906. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1891.html senast uppdaterad 24 juli 2003 |