Retur till Sveriges järnvägars huvudsida?
Klicka i bilden ovan
De första spadtagen på
GDJ togs i Sätraåsen strax utanför Gävle
den 29 maj 1855 |
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren 1856 -2001.
Development of the Swedish railways year 1856 -
2001
Förändringar
år
1857
Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
- På
Västra
stambanan öppnades ännu en
bandel. Den 52 kilometer långa bandelen Jonsered
- Vårgårda öppnades för allmän trafik
16 december 1857
- På
Södra
stambanan öppnades den 9 kilometer
långa bandelen , Lund - Örtofta, för allmän
trafik 23 december 1857.
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
- På
Köping -
Hults Järnväg, KHJ, öppnades den 39 kilometer
långa sträckan mellan Dylta och Arboga för allmän
trafik 7 augusti 1857
- Den 11 kilometer långa
Marma
- Sandarne Järnväg, MaSJ,
öppnades för allmän trafik 1 september 1857.
- Den första delsträckan av
Gävle
- Dala Järnväg, GDJ. De 32
kilometrarna mellan Gävle norra och Kungsgården
öppnades för allmän trafik 10 augusti 1857.
|
Föregående år
Previous year |
Nästa år
Next year |
|
|
Returtåg till "Sveriges
järnvägar" innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1857.html senast uppdaterad
2018-01-11
|