
Retur till Sveriges järnvägars huvudsida?
Klicka i bilden ovan
Det första spadtaget vid
Västra stambanans byggande togs av järnvägsarbetaren
Johan August Skog vid Skaveryd, i närheten av Alingsås,
30 april 1855
Det första arbetet med
Södra stambanans byggande påbörjades mellan Malmö
och Lund i maj 1855 |
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001. Development of the Swedish railways year 1856 -
2001

Förändringar
år 1856
Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-De första 15 kilometrarna
av Västra
stambanan mellan Göteborg och
Jonsered öppnades för allmän trafik 2 december
1856.
- De första 17 kilometrarna
av Södra
stambanan mellan Malmö och Lund
öppnades för allmän trafik 2 december 1856.
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
- Den 18 kilometer
långa Nora
- Ervalla järnväg, NEJ, öppnades
för allmän trafik 5 juni 1856.
- De första 16 kilometrarna
av Köping - Hults järnväg, KHJ, sträckan
Örebro - Dylta öppnades för allmän trafik
5 mars 1856.
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
- Frykstads Järnväg,
8 kilometer spårvidd
1099 mm, mellan sjön Fryken och Klara älv hade, som
hästbana, öppnats för godstrafik 5 maj 1849.
1856, den 1 juli, öppnades banan även för persontrafik,
nu med ånglok som dragkraft.
Nästa år
Next year |
|
|
Returtåg till "Sveriges
järnvägar" innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1856.html senast uppdaterad
2018-01-11

|