Åter till föregående sida?
Klicka i bilden
|
WLJ,
Woxna - Lobonäs
Järnväg
av
Rolf Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Trafiken (Traffic) |
Den 13 november 1908 invigdes
Woxna - Lobonäs Järnväg (WLJ) för allmän
trafik. I Lobonäs kunde Per Persson "vifta" stoppsignal
till det, flaggprydda, första officiella tåget, som
bland annat, på en av grusvagnarna, medförde greve
Walter von Hallwyl. Bygderna längs övre Woxnan och
Sverige hade fått en ny järnväg. Nästan
29 kilometer lång och med spårvidden 802 mm.
Avtal slöts med Dala - Hälsinglands
Järnväg (DHdJ) om trafikförvaltningen av WLJ.
Följaktligen blev
DHdJ trafikchef, Viktor Emanuel
Sylvén (se vidstående bild), även trafikchef
för WLJ. Ban- och maskinchef för båda banorna
blev baningenjören Axel Hagman. Trafikförvaltningen
för WLJ kom därmed att ligga i Bollnäs.
Den totala kostnaden för banan kunde
summerats till 532 127 kronor. Aktiekapitalet var på 400
400 kronor och mellanskillnaden på 131 727 kronor sköts
till av Hallwyl.
|
Allmän
trafik (Open
for public transport) |
Den allmänna trafiken på banan bestod från början
av tre tågpar mellan Woxna och Lobonäs, morgon, middag
och kväll. Tågen var så kallade blandade tåg,
det vill säga att de bestod av både gods- och passagerarvagnar.
Taxebestämmelser hade utfärdats av Kunglig Majestät
redan den 21 december 1907.
Från den 1 oktober 1914 ändrades
tidtabellen till att omfatta ett dagligt, blandat tåg hela
sträckan Woxna - Lobonäs samt några tåg som
bara gick vissa dagar.
Banans största trafikuppgift var
ju i första hand godstrafiken. Den ojämförligt
största kunden var ägarbolaget Ljusne - Woxna AB och
godset bestod enbart av träprodukter. Produkterna var i
huvudsak ved, träkol, stubbar och rötter. I tidningen
Ljusnan den 8 december 1950 skrev signaturen "Carol"
bland annat följande: "Lilltåget" fortsatte
sina turer genom bygden, och blev alltmer oumbärligt. Under
första kriget skulle även bolaget ha klarat sig slätt,
om det inte haft järnvägen för sina transporter
av virke, stubbar, kol och andra skogsprodukter. Tåget
gick ständigt överlastat med långa rader lastvagnar,
som mer än en gång skulle ha hedrat de betydligt större
loken på SJ. Vid Njupa, Grycksmyra och Lobonäs hade
man byggt kolhus, dit kolarna körde sina kol från
skogarna för vidare transport i järnvägsvagnar.
År 1922, berättar Persson, var det sålunda 80
hästar som gick med kolforor bara ned till hans kolhus, och
dessutom sändes 50.000 kubikmeter stubbar ned till Voxna.
Ungefär lika stora partier transporterades från övriga
mottagningsstationer, och dessutom stora partier kol- och massaved.
Samtidigt hade ortsborna i de avlägsna bygderna goda förbindelser
utåt, och posten anlände regelbundet och på
rätta tider. Biljettpriset var lågt. Sålunda
kostade en enkel biljett Voxna - Lobonäs endast 1:45. Tur
och retur, samma sträcka 2:20 i tredje klass. Andra klass
betingade cirka 60 öre högre pris, men betraktades
ändå som en så stor lyx, att ingen "vanlig
människa" kunde komma på idén att åka
andra klass. Inte heller tur- och returbiljetterna var så
uppskattade. Man förstod inte det där riktigt, utan
tänkte möjligen som "Lill-Jutter" i Lobonäs.
" Jag köper tur och retur idag, så vet ingen
vart jag reser", sa han en gång när han löste
biljett till Lobonäs. Julottetåget, som från
Lobonäs och mellanliggande stationer körde bygdens
folk till julottan i Voxna kyrka, blev en tradition. Tidigt varje
julmorgon, medan mörkret ännu vilade över bygden,
ringlade sig "Lilltåget" fram genom skogar och
byar som ett långt, glittrande band av ljus. I tidig morgontimma
fylldes sedan den lilla träkyrkan i Voxnabruk med långväga
julgäster, som endast tack vare tågförbindelsen
fick tillfälle att fira en riktig julmorgon. "
Året är 1919 och ett persontåg draget av lok
2 har stannat vid en hållplats, troligen, Njupa. Foto:
Stig Nyberg
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till WLJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
trafik.htm senast uppdaterad 29 januari 2003
|