Åter till föregående sida?
Klicka i bilden
|
WLJ,
Woxna - Lobonäs
Järnväg
av
Rolf Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Rullande materiel
(Rolling Stock)
Make
your choice and click at the red arrow
|
Allmänt (General) (1998-05-05) |
|
Dragkraft (Engines) (1998-05-05) |
|
Personvagnar (Coaching stock) (1998-05-05) |
|
Godsvagnar (Freightage stock) (1998-05-05) |
|
Allmänt
(General) |
Som tidigare nämnts köptes större delen av det
rullande materielet
från Bredsjö-Degerfors Järnväg (BDJ). Med
detta köp gjorde bolaget en
avsevärd vinst då begagnad materiel var avsevärt
billigare än ny. Loken kostade 18 000 kronor och resten
av det rullande materielet 21 053 kronor inklusive de nya vagnarna
från ASJ som bara de kostade 9 400 kronor.
|
Dragkraft
(Engines) |
Bilden visar WLJ lok nummer 1 framför verkstaden/lokstallet
i Voxna Bruk omkring 1920. Mannen till vänster är lokförare
Edvard Boander Foto: © Samling Rolf
Sten.
Som dragkraft inköptes
från BDJ två stycken ånglok, BDJ 6 respektive
7. Dessa numrerades vid WLJ som nummer 1 och 2. Loken levererades
till WLJ under sommaren 1907 respektive vintern 1908. I köpet
ingick även en reservpanna.
Loken var utförda som tanklok, tillverkade
år 1899 respektive 1900 av Helsingborgs Mekaniska Verkstad,
tillverkningsnummer 16 respektive 17. Axelföljden 1C, en
löpaxel och tre drivande axlar. Tjänstevikt 19 ton.
Efter WLJ nedläggning såldes loken år 1933 till
Hällefors - Fredriksbergs Järnväg (HFJ) där
de var i trafik fram till 1959 varefter de slopades.
|
Personvagnar (Coaching stock) |
Leveransfoto på WLJ personvagn C2. Foto: Stig Nyberg
För persontrafiken anskaffades
tre stycken personvagnar, en begagnad från BDJ och två
nytillverkade. Personvagn nummer BC1 var kombinerad andra- och
tredjeklass. Sexton sittplatser i tredje klass och sex i andra.
Tillverkad i Nora 1899 och inköptes från BDJ år
1907. Vagnen vägde 4,8 ton.
Personvagn nummer C 2 var enbart tredjeklass.
38 sittplatser. Vagnen var nytillverkad för WLJ av ASJ år
1908. Vikt 8,0 ton. Utrustad med skruvbroms. Se ovanstående
leveransfoto.
Personvagn nummer BCD 3 var kombinerad
andra- och tredjeklass samt postkupé. Åtta andra-
och sexton tredjeklassplatser. Även den här vagnen
var nytillverkad för WLJ av ASJ år 1908. Vikt 8,6
ton. Se nedanstående leveransfoto.
Samtliga personvagnar såldes vid nedläggningen
till HFJ.
Leveransfoto på WLJ personvagn BCD 3. Foto: Stig Nyberg.
|
Godsvagnar (Freightage stock) |
Godsvagnsparken bestod nästan
uteslutande av begagnade vagnar från BDJ.
Av godsvagnarna var det fyra stycken som var täckta: F12
samt G11, 13 och 14.
Resgodsvagnen F 11 inköpt från BDJ
år 1908. Axelavstånd 3,6 meter. Vikt 4,5 ton och
lastar 4,0 ton. Försedd med skruvbroms. Vagnen fungerade
även som ångfinka för uppvärmning av personvagnarna.
Ångpannan var av fabrikat Vulcan och tillverkad år
1894.
Resgodsvagn F 12. En täckt vagn
utan broms. G 13, axelavstånd 3,6 meter, egenvikt 3,1 ton
och lastade 3,5 ton. Också denna vagn inköpt från
BDJ år 1908.
År 1914 anskaffades ännu en täckt
vagn. Den numrerades G 14. Egenvikten var 3,6 ton och lastade
4,4 ton. Vagnen kostade 1615 kronor och 74 öre.
Ursprunget var från BDJ. Efter WLJ nedläggning
såldes alla de fyra täckta vagnarna till HFJ där
de numrerades som F511-514 Från BDJ köptes även
30 stycken öppna godsvagnar WLJ I 21-50, tjugo utan och
tio med broms. Förutom dessa köptes även ett antal
äldre, små, godsvagnsunderreden. Axelavstånd
1,8 meter, egenvikt 1,5 ton och lastade 6 ton.
Vagnarna 21, 24, 27, 30, 33, 36, 39,
42, 45 och var försedda med broms. Axelavstånd 1,8
meter, egenvikt 1,7 ton och lastade 6 ton.
Från
BDJ levererades även fjorton boggivagnar avsedda för
träkolstransporter. Dessa numrerades som L 81-94. Det var
gamla små godsvagns- underreden som kopplats ihop två
och två med långkoppel av räls, försetts
med golv och träkolsskrov rymmande 300 hl. Måttuppgifterna
på dessa vagnar var sannolikt desamma som vagnarna 61-62.
Av de godsvagnsunderreden som WLJ hade köpt
från BDJ och med boggivagnarna L 81-94 som modell lät
WLJ bygga två stycken boggivagnar avsedda för timmertransporter.
Vagnarnas överdel byggdes av ASJ år 1909. Vagnarna
fick littera NNo och numrerades 61-62. Boggiavstånd 5,35
meter, axelavstånd 1,05 meter,
egenvikt 3,7 ton och lastade 8 ton. Längd över buffertbalken
var 7,5 meter. Vagnarna var obromsade. Se ovanstående
bild från Voxna Bruk.
Vid banans nedläggning kom en större
del av den rullande materielet att säljas till HFJ.
Vidstående bild visar en ritning på vagn NN 61-62.
Vill du se en större bild? Klicka i bilden
Detta kom att bli unikt genom att materielen
på detta vis kom att trafikera samtliga banor i Sverige
med spårvidden 802 mm ( öppnade för allmän
trafik). Om vi tar till exempel ångloken, köptes de
ursprungligen till BDJ där de vid nedläggningen såldes
vidare till WLJ för att vid dess nedläggning slutligen
hamna vid HFJ.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till "WLJ",
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
rullande.htm senast uppdaterad 29 januari 2003
|