Åter till föregående sida?
Klicka i bilden
|
WLJ,
Woxna - Lobonäs
Järnväg
av
Rolf Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Stationer,
lastplatser (Stations) |
Lobonäs
28,9 km från Woxna.
217,3 meter över havet
Station öppnad
år 1908 med signaturen Lbs. Banans norra ändpunkt.
Här fanns lokstall med vändskiva samt lastbryggor.
Några år senare uppfördes ett kolhus.
Vidstående ritning visar bangården i Lobonäs.
Större ritning? Klicka i bilden!
Grycksmyra
23,4 km från Woxna.
5,5 km från Lobonäs.
221,3 meter över havet.
Lastplats öppnad år 1908 med signaturen Ga. Ett kolhus
uppfördes. I övrigt var platsen var helt öde.
Närmaste by var Mattsmyra
Lövriset
20,5 km från Woxna.
8,4 km från Lobonäs.
219,3 meter över havet
Lastplats öppnad år 1908 med signaturen Lt. Lövriset
låg egentligen vid Vintjärn men det kunde man inte
kalla stationen då det redan tidigare fanns en annan station
med det namnet, Vintjärn vid Dala- Ockelbo- Norrsundets
Järnväg..
Njupa
11,8 km från Woxna. 17,1 km från Lobonäs. 197,8
meter över havet
Bilden visar Njupa station. Större bild? Klicka i bilden.
(Njupa station. Larger picture? Click at the picture) Foto: © Samling Stig Nyberg.
Lastplatsen öppnad år 1908 och hade signaturen
Na. Lastbrygga för träkol fanns. Senare byggdes även
ett kolhus
Njupa station omkring 1915. Tåget består av lok
nummer 1 och de båda personvagnarna 2 och 2 samt en godsfinka.
Lobonäs är bortåt i bild. Foto: Stig Nyberg
Kilen
8,8 km från Woxna.
20,1 km från Lobonäs.
195 meter över havet
Lastplatsen öppnad år 1908 med signaturen Kn. Här
låg banans grusgrop vilken kunde nås via ett stickspår.
Kilens hållplats omkring 1919. Personerna på bilden
kan vara dåvarande banvakten Per Gustafsson med hustrun
Helena Sofia född Voxberg. Foto: Stig Nyberg
Woxna Bruk
5,9 km från Woxna.
23 km från Lobonäs.
203,1 meter över havet.
Vintermotiv från Woxna Bruks station
och bangård år 1925. Voxna är till höger
i bild. Foto: Svenska Järnvägsföreningens 50-års
skrift 1926..
Stationen öppnad år 1908 med signaturen
Wb. Här fanns tre rundspår med 58, 128 respektive
157 meter, samt två spår till lokstallet.
Det fanns ett stationshus med väntsal.
På nedre botten ett expeditonsrum och en bostad med ett
rum och kök för banvakt eller stationskarl. På
övre botten fanns en bostad med två rum och kök
samt ett enkelrum.
Här fanns järnvägens verkstad
och ett lokstall med vändskiva. Stallet rymde två
lok.
Det fanns också en 10 meter lång träkaj samt
en vagnvåg.
Infarterna
till stationen reglerades av envingade semaforer.
Strax norr om stationen gick ett stickspår gick ned till
brukets brädgård.
Vidstående ritning visar bangården i Woxna Bruk.
Större ritning? Klicka i bilden!
Woxna
51,4 km från Bollnäs. 73 km från Orsa. 193,7
meter över havet
Föreningsstation med Dala - Hälsinglands Järnväg
(DHdJ) Stationen öppnad 1899 med signaturen Wa Sköts
helt av DHdJ. Skötte även trafiken åt WLJ.
WLJ:s anläggningar på stationen
bestod av 2 rundspår, hinderfria 173 respektive 196 meter.
Ett 59 meter långt stickspår till en omlastningsbrygga
för träkol. En vändskiva med 5 meters diameter
och som infartssignal fanns en envingad
semafor.
Till kolugnarna fanns ett med DHdJ gemensamt treskensspår.
Vatten till lokomotiven erhölls från DHdJ vattentorn.
Vidstående ritning visar bangården i Woxna. Större
ritning? Klicka i bilden!
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till WLJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
stationer.htm senast uppdaterad 29 januari 2003 av Rolf
Sten
|