
Åter till föregående sida?
Klicka i bilden
|
WLJ,
Woxna - Lobonäs
Järnväg

av
Rolf Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Banan (The line) |
- Järnvägens spårvidd var 802 mm
- Längden på huvudspåret var 28,86 kilometer
- Längden på sidospåren 2,98 kilometer
- Längden på industrispåren 0,40 kilometer
- På 11 kilometer av banan vägde rälsen 23,1
kilo per meter.
- På 17,9 kilometer av banan vägde rälsen 20,6
kilo per meter.
- Största slipersavståndet var 0,75 meter
- Antal slipers var cirka 37 000
- Sliperslängderna varierade mellan 1,65 till 1,80 meter
- Banans största lutning var 25 0/00
- Minsta kurvradie i huvudspår var 300 meter
- Minsta kurvradie i stationsspår var 150 meter
- Banvallens bredd 3,2 meter
- Största tillåtna axeltryck, vagnar 6 ton
- Största tillåtna axeltryck, lok 5,8 ton
- Största tillåtna hastigheten var 30 km/tim
|
Banans bevakning
(Linemans work) |
Från första början indelades banan i sex stycken
banvaktsträckor.
Banvakterna var placerade enligt följande:
- Banvaktssträcka 1 i Finnstuga (Woxna), var även grindvakt
vid allmänna
landsvägen.
- Banvaktssträcka 2 i Woxna Bruk.
- Banvaktssträcka 3 i Njupa.
- Banvaktssträcka 4 i Lövriset
- Banvaktssträcka 5 i Grycksmyra.
- Banvaktssträcka 6 i Lobonäs
Från den 1 mars 1913 drog man in
banvakt nummer 5 varvid denna beordrades att tjänstgöra
enligt banmästarens order.
Samtidigt beskrevs hur vikariatet skulle gå till: "Söndagsledighet
erhålles som hittills var tredje söndag och bestrides
vikariatet på följande sätt: För bv. 1,
2 och 3 sammanslås bansträckorna till två, bv.
5 alternerar med bv.4 och 6. På samma sätt förfares
vid P.P. (permission eller vad vi idag kallar för semester)
och sjukdomsfall. För snöskottning å bangårdar
och renhållning av växlar är bv. 2 ansvarig för
Kilen, bv. 3 för Njupa, bv. 4 för Lövriset samt
bv. 6 för Grycksmyra och skall bv. 6 dessutom tjänstgöra
stk. (stationskarl) i Lobonäs enligt särskild order."
Det här förhållandet varade fram till samma tid
år 1923 då banvaktssträckorna 2, 3 och 6 drogs
in. Därefter fanns det bara två sträckor kvar:
Det var "gamla" ettan Finnstuga (Woxna) och fyran Lövriset
som i fortsättningen fick dela på hela bansträckan.

Bron över Woxnan vid Vinströmmen. Den nedåtvända
brobågen var ett problem under vissa vårfloder då
vattnet steg och all den bråte som följde med strömmen
riskerade att fastna i brobågen. Risken var då stor
att bron skulle följa med. När det var som värst
fick man ordna folk på plats dygnet runt beredda att hålla
undan bråten.
Loket är nummer 2 med ångfinkan
närmast loket. Tåget är på väg mot
Voxna. Foto: Stig Nyberg
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
 |
Returtåg till WLJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
banan.htm senast uppdaterad 29 januari 2003
 |