Åter till föregående sida?
Klicka i bilden
|
WLJ,
Woxna - Lobonäs
Järnväg
av
Rolf Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Nedläggningen (Closed down) |
Tiden och utvecklingen rullade
ifrån "Lilltåget". Bolagets lönsamhetskalkyler
visade att järnvägen inte längre var ekonomiskt
motiverad. År 1932 ansökte därför bolaget,
hos Kunglig Majestät, om koncessionens upphörande och
järnvägens nedläggning. Remissvar infordrades
från både Kommun och Länsstyrelse. Ingen av
dessa hade några invändningar. Den
30 november vinkade stationsmästare Persson, i Lobonäs,
av det sista ordinarie tåget från Lobonäs. En
sista extratur gjordes dock under vintern 1933. Det var idrottsföreningen
som abonnerade tåget i samband med en skidtävling,
Finnloppet, i Voxna. Sommaren 1933 revs banan upp. Allt gick
mycket fort och Sverige hade blivit 28,86 kilometer järnväg
kortare.
WLJ station Woxna Bruk omkring 1910. Byggnaden till vänster
är WLJ verkstad/lokstall. Kopia av ett vykort. Samling Rolf
Sten
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till WLJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
nedlaggning.htm senast uppdaterad 29 januari 2003
|