Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
NÖJ, Norra
Östergötlands Järnvägar
Av Rolf Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Stora delar av den fortsatta texten kommer från en bok "Norra Östergötlands Järnvägar
och Mellersta Östergötlands Järnvägar under åren 1924 - 1944. Boken gavs ut
1944 av styrelserna för NÖJ och MÖJ. Texten är något redigerad för att bli
lite mer lättläst.
Kommentarer och tillägg är gjorda av Rolf Sten och är då skrivna i avvikande
stilsort, Arial.
Norra Östergötlands Järnvägar och Mellersta
Östergötlands Järnvägar under åren 1934—1944
I och med rekonstruktionen av N. Ö. J. hade detta bolag blivit ägare av M.
Ö. J.
Man övervägde, om det senare företaget skulle helt uppgå i det förra eller
bibehållas som ett särskilt bolag, och man kom till det resultatet, att
detta senare ur flera synpunkter skulle vara det lämpligaste. Aktiekapitalet
i det nya bolaget, som erhöll namnet Mellersta Östergötlands Järnvägar A/B,
sattes till 150 000: — kr. och inbetalades helt av N. Ö. J. De båda
företagen blev således efter rekonstruktionen intimt förbundna med varandra,
varför ock deras utveckling under det senaste årtiondet här behandlas i ett
sammanhang.
M. Ö. J:s underhåll var, som tidigare är omnämnt, i hög
grad eftersatt på grund av den ekonomiska misär bolaget råkat i och som
föranlett konkurs och exekutiv försäljning. En genomgripande reparation och
modernisering av bana och byggnader jämte den rullande materielen var därför
nödvändig, och arbetena härmed sattes i gång under senare hälften av år
1934, varom särskild berättelse återfinnes i
här!
Revision av bestämmelserna för T.Ö.J.
Då stadsfullmäktige i Norrköping den 21 juni 1934 behandlade frågan
om N. Ö. J:s rekonstruktion och beslutade att biträda det av N. Ö. J:s
styrelse i sådant hänseende framlagda förslaget, skedde detta under den
bestämda förutsättningen, att medverkan från samtliga till
trafikförvaltningen hörande järnvägsföretag lämnades till en av
förhållandena påkallad revision av de för trafikförvaltningen gällande
bestämmelserna i syfte att förhindra att V. B. belastades med utgifter för
drift och underhåll av annat i förvaltningen ingående företag.
Med anledning härav upptogs denna fråga av T. Ö. J:s trafikutskott
till behandling redan den 29 juni, då till utskottet överlämnades en
skrivelse från Norrköpings drätselkammare till V. B:s styrelse, i vilken
drätselkammaren påpekade, att det kunde sättas i fråga, huruvida
tillräckliga garantier i alla avseenden kunde anses föreligga för ett
skyddande av V. B:s ekonomiska intressen, för det fall att exekutiva
åtgärder skulle visa sig nödvändiga att vidtaga gentemot N. Ö. J. Det hade
nämligen påvisats, att äganderätten till ett V. B. tillhörigt förråd, som
vore beläget på N. Ö. J:s mark, för angivet fall icke kunde anses
säkerställd. Drätselkammaren ansåg därför nödvändigt, att sådana åtgärder
vidtogs, som för säkerställande av bolagets intressen i berörda hänseende
kunde anses påkallade. Anledningen till denna skrivelse var den, att V. B.
för att ekonomiskt bispringa N. Ö. J. i dess hösten 1932 iråkade ekonomiska
svårigheter då övertog N. Ö. J:s del av förrådet, och en del av dessa
förrådsmaterialier låg lagrade på N. Ö. J. tillhörig mark. Norrköpings
stadsfullmäktige hade visserligen biträtt rekonstruktionsförslaget för N. Ö.
J., men det hade från flera håll hörts varnande röster häremot Man ansåg,
att rekonstruktionen ej gick tillräckligt djupt, och man fruktade, att det
ej skulle dröja länge, förrän bolaget åter skulle komma i ekonomiska
svårigheter, allra helst sedan detsamma nödgats att även ta ansvaret för M.
Ö. J., vilket företag man ansåg endast skulle bli en börda för N. Ö. J. Man
ville för den skull gardera sig för alla eventualiteter, så att V. B. på
intet sätt utsattes för någon risk i ekonomiskt avseende.
För utredning av ärendet i dess helhet — revidering av gällande
överenskommelse av den 23 oktober 1929 angående gemensam trafikförvaltning —
tillsatte trafikutskottet några kommitterade — en från vardera av de till
T.Ö.J. anslutna järnvägarna — att jämte trafikchef Carlsson inkomma med
förslag i ärendet.
Kommitterade, som utgjordes av för N. Ö. J. överste Ekelund, för M.
Ö. J. bankdirektör Beskow och för V. B. disponent Lundberg, avlämnade sitt
utlåtande till trafikutskottet den 22 november 1934. I detsamma behandlades
först frågan rörande förrådet, beträffande vilket kommitterade framhöll, att
då de bägge företagen N. Ö. J. och M. Ö. J. rekonstruerats, förefanns ej
längre någon anledning att V. B. höll dessa företag med förrådsartiklar,
utan var det både lämpligt och riktigt att varje järnväg ägde sitt förråd.
Under utredningsarbetet hade emellertid framkommit, att V. B., som
hösten 1932 övertog förrådet, sedan dess vid utlämnande av förrådsartiklar —
huvudsakligen stenkol — debiterat dessa till högre pris än inköpspriset,
varigenom en ej obetydlig vinst uppstått på förrådet såväl för år 1933 som
för år 1934, vilken vinst helt räknats V. B. till godo. Dessa
överdebiteringar måste givetvis återbetalas till de bägge företagen N. Ö. J.
och M. Ö. J., då förrådet åter uppdelades. Kommitterade föreslog därför, att
N. Ö. J. och M. Ö. J. skulle kontant återköpa sina delar av förrådet efter
V. B:s självkostnadspris, med avdrag för de gjorda överdebiteringarna men
med tillägg av ränta på V. B:s kostnader för inköpta förrådsartiklar under
den tid V. B. kunde anses ha legat ute med medel härför.
Rörande överenskommelserna i övrigt föreslog
kommitterade följande nya bestämmelser:
"Trafikutskottet äger icke utan bolagsstyrelsernas medgivande
upptaga lån eller ingå borgen.
Kostnaderna för underhåll av godsvagnarna skall fördelas
järnvägarna emellan i proportion till medeltalet i procent av å varje
järnväg under näst föregående år utgjorda godsvagnsaxelkilometer och netto
tonkilometer.
Vartdera bolaget skall till trafikutskottet avlämna godkänd
säkerhet för eventuellt uppkommande skuld till trafikförvaltningen intill
ett belopp av 50000:— kr. och är skyldigt att omedelbart inbetala eventuellt
underskott jämte erforderliga bidrag till trafikutskottets beräknade
utgifter, om detta från något av de i trafikförvaltningen deltagande bolagen
påfordras."
Vad de kommitterade föreslagit blev godkänt såväl av
trafikutskottet som av de olika järnvägarnas styrelser, och sålunda var
denna angelägenhet, som förklarligt nog åstadkommit en viss irritation de
olika företagen emellan, härmed bragt ur världen.
Utredning rörande sammanslagning av T.Ö.J:s banor
med N. V. H. J.
Redan år 1933 hade de till T. Ö. J. anslutna järnvägsföretagen av
1932 års järnvägsekonomiutredning anmodats att delta i utredning rörande
dessa banors sammanslagning med N. V. H. J.
Sammanträde för frågans dryftande hölls inom
Kommunikationsdepartementet den 24 april 1933, vid vilket N. Ö. J.
representerades av rådman Reventberg och major Lindgren samt V. B. av
överste Ekelund och direktör Carlsson. Vid detta sammanträde beslutades att
genom utsedda kommitterade låta företa en förutsättningslös utredning
rörande fördelar och nackdelar av en fusion i en eller annan form av de
ifrågavarande banorna. Kommitterade skulle utgöras av tre delegerade från T.
Ö. J. samt tre från N. V. H. J. jämte en utomstående opartisk ordförande,
vartill utsågs dåvarande direktören i Svenska Järnvägsföreningen Gösta
Löfmarck. Delegerade från T. Ö. J. blev överste Ekelund, rådman Reventberg
och direktör Carlsson, men då rådman Reventberg under utredningsarbetets
gång lämnade N. Ö. J:s styrelse och överste Ekelund V. B:s, ingick Ekelund
som delegerad för N. Ö. J. och för V. B. utsågs disponent Lundberg. Från N.
V. H. J. insattes i delegationen bankdirektör Victorin, direktören friherre
Falkenberg och trafikchef Westeson.
Sedan kommitterade från 1932 års ekonomiutredning
erhållit närmare direktiv för sitt arbete, bestämdes att undersökningen, i
vad den avsåg de ekonomiska verkningarna av en fusion, skulle omfatta
följande huvudpunkter:
A. 1. Gemensam styrelse och förvaltningspersonal, inkl.
kontrollkontor, statistikarbete m. m.
2. Nedläggande av vissa stationer och järnvägslinjer.
3. Gemensamt utnyttjande av person- och godsvagnar.
4. Tidtabellsomläggning i syfte att tillföra gruppen trafik eller minska
driftkostnaderna.
5. Gemensamt utnyttjande av lokparken med härav event. följande nedskärning
av vissa lok- och kolstationer.
6. Förbilligande av kostnaderna vid vissa föreningsstationer.
7. Möjlighet att tillföra fusionsgruppen större trafik genom taxans
enhetliggörande inom gruppen och genom tillämpning av samtrafiksreglerna på
gruppens järnvägar såsom en enhet.
8. Bortfallande konkurrens järnvägarna emellan.
9. Gemensamma verkstäder och förråd samt gemensamma materialinköp.
B. 1. - Event. minskning av samtrafikinkomsterna genom
tillämpning vid äldre bangränsers bortfallande av genomgående person- och
godstaxa.
2. Den inkomstminskning som kan uppstå genom att högre lokaltaxa
för vissa i fusionsgruppen ingående järnvägar ersättas med enhetlig lägre
taxa.
C. Högre eller lägre personallöner.
Vissa av dessa huvudpunkter förorsakade detaljspörsmål
skulle utredas av därtill särskilt lämpliga personer.
I sådant hänseende förelåg också vissa redan gjorda utredningar
rörande de interna besparingar som — oberoende av fusionen — ansetts kunna
göras och som verkställts för N. Ö. J. av byråchef Lindblad och för N. V. H.
J. av överinspektör Paulson.
Beträffande fördelarna av godsvagngemenskap mellan de ifrågavarande
banorna verkställdes utredning av tjänstemännen hos S. J. Ragnar Trolle och
Haqvin Larsson, beträffande fördelar och besparingar i själva driften —
tågtjänsten — samt i verkstadsdriften av trafikchefen Hjalmar von Porat och
beträffande inkomstminskning till följd av sammanslagningen av byråchefen
hos S. J. Aldo Almqvist.
Delegerades utredning avlämnades den 29 oktober 1934 och utmynnade
i huvudsak däri, att fusionen varken skulle betyda vinst eller förlust, sett
rent siffermässigt, utan "status quo" för de av densamma berörda företagen.
Därmed var även tanken på fusion mellan dessa åter fallen. Det var
ju ej första gången. Redan år 1895 väcktes förslag om utredning rörande
sammanförande till en enda trafikförvaltning av de Pålsboda—Finspongs,
Finspong— Norsholms, Norsholm—Ristens, Västervik—Åtvidaberg—Bersbo och
Västervik — Hultsfreds Järnvägsaktiebolag tillhörande järnvägarna, men
utredningen synes ha väckt betänkligheter och fullföljdes icke.
Under åren 1911 och 1912 var frågan om fusion mellan de
smalspåriga Östgötabanorna och Västerviksbanorna åter föremål för utredning,
då på initiativ av dåvarande landshövdingen i Östergötland greve L. Douglas.
Något resultat uppnåddes emellertid ej heller då. De olika intressena gick
för mycket isär.
Kontrollkontoret
Den 16 oktober år 1916 träffades överenskommelse mellan Ö. C. J., N.
Ö. J., M. Ö. J. och V. B. om inrättande av ett gemensamt kontrollkontor,
förlagt till Linköping och benämnt Östgötabanornas kontrollkontor. Kontoret
förestods av trafikchef C. Rydén. I den nämnda överenskommelsen bestämdes
bland annat, att uppsägning av densamma skulle ske minst 12 månader före
utgången av det år, då utträde önskades, Ö. C. J. hade emellertid i mars år
1933 uppsagt överenskommelsen och begärt, att den skulle få anses upphöra
att gälla redan den 30 september 1933. Ehuru uppsägningen sålunda ej var i
överensstämmelse med överenskommelsen, godkändes den likväl med hänsyn till
dels att hyreskontraktet för kontorets lokaler utgick den 1 oktober 1933 och
dels att förflyttning av personal, som behövdes på de olika banorna, borde
ske på laga fardag. Det ansågs därjämte, att T. Ö. J. skulle kunna ordna
kontrollen billigare än som tidigare skett.
Chefen för kontoret Rydén var pensionsmässig och pensionerades.
Kontrollören S. Tornborg, som tjänstgjort å kontoret, övertogs av T. Ö. J.
och överflyttades till Norrköping.
Kontrollkontorets kontanta tillgångar motsvarade i det närmaste det
av de resp. banorna på sin tid överlämnade driftskapitalet och återbetalades
till dem i förhållande till de gjorda insatserna, övriga tillhörigheter
utskiftades mellan de anslutna järnvägsföretagen.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
moj_1934-1944.html senast uppdaterad
2010-01-11
|