Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan |
NÖJ, Norra Östergötlands
Järnvägar
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
NÖJ verkstadsområde i Finspång någon gång på 1920-talet. Lokstallet till
höger. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Stora delar av den fortsatta texten kommer från en bok "Norra Östergötlands Järnvägar
och Mellersta Östergötlands Järnvägar under åren 1924 - 1944". Boken gavs ut
1944 av styrelserna för NÖJ och MÖJ. Texten är något redigerad för att bli
lite mer lättläst.
Kommentarer och tillägg är gjorda av Rolf Sten och är då skrivna i avvikande
stilsort, Arial.
Centralisering och rationalisering av verkstadsdriften
vid T. Ö. J. åren 1880—1936
Genom den överenskommelse, som träffades den 23 oktober
1929 mellan N. Ö. J., M. Ö. J. och V. B. om gemensam förvaltning av de tre
järnvägarna avsågs bl. a., att man på ett rationellare sätt kunde ordna
underhållet av den rullande materielen. Detta underhåll hade förut vid varje
järnväg ombesörjts vid egna verkstäder, med undantag för V. B., vars större
lokreparationer och hjulsvarvningar genom särskild överenskommelse utförts
vid N. Ö. J:s verkstad i Finspong.
I ovan nämnda överenskommelse hade bestämts, att efter
den blivande Trafikförvaltningens tillkomst skulle N. Ö. J:s
reparationsverkstad i Finspong, som hade de största resurserna, i största
möjliga utsträckning gemensamt begagnas. Med hänsyn härtill beslöt N. Ö. J:s
styrelse den 24 april 1930 att för en beräknad kostnad av 40 000: — kr.
omedelbart utföra den utvidgning och modernisering av verkstaden i Finspong,
som föreslagits för det väntade arbetet. Arbetet omfattade tillbyggnad av
tre nya skepp om 10 X 20 m. och omändring av ett befintligt, med verkstaden
sammanbyggt motorvagnstall av samma storlek, sålunda en ökning av 800 kvm
nyttig golvyta. Härigenom erhölls en ny smedja, en ny snickarverkstad, en
större målarverkstad samt en särskild sal för verktygsmaskiner med ett nytt
verktygsförråd. Vidare erhölls en lokal för revidering av passvagnar och ett
utrymme för svetsning, rörarbeten m.m. Genom att de förut ute i
lokverkstaden placerade verktygsmaskinerna inflyttades i den nya salen
erhölls bättre utrymme för lok- och godsvagnsrevisioner. Samtidigt ordnades
för personalen två tvättrum, ett matrum och ett antal w. c. samt för
verkmästaren en ny expedition inne i verkstaden.
Som förut nämnts, hade före sammanslagningen varje bana
egna verkstäder, och dessa fanns på följande platser:
Delar av de på 1930-talet ombyggda verkstäderna i Finspång. Foto: Norra
Östergötlands Järnvägar och Mellersta Östergötlands Järnvägar under åren
1924 - 1944.
För N. Ö. J. i Finspong med en verkmästare och 30 man.
,, V. B. i Norrköping med en lokmästare och 10 man.
„ M. Ö. J. i Linköping en mekanisk verkstad med en
verkmästare och 10 man och en elektrisk verkstad med övermontör och 5 man
(därav en placerad i Borensberg), i Vadstena med en lokmästare och 8 man.
„ V. S. B. J. i Skänninge med en förman och 3
man. Summa 6 verkstäder med 6 underbefäl och 66 man.
I samband med sammanslagningen den 1 oktober 1930
nedlades verkstäderna i Vadstena och Skänninge helt och driften vid
mekaniska verkstaden i Linköping inskränktes, varjämte omplacering och
entledigande av personal skedde, så att följande förhållanden erhölls.
Huvudverkstaden i Finspong, en verkmästare och 28 man.
Här utfördes alla större reparationsarbeten för
samtliga banor, såsom lokrevisioner, fyrboxbyten, hjulringsbyten och
-svarvningar, ombyggnad av personvagnar samt allt viktigare målningsarbete.
(Detta senare utfördes nu liksom förut av en målaremästare med målare, som
icke var anställda vid järnvägen men som disponerade målarverkstaden.)
Dessutom utfördes revision av N. Ö. J:s egna motorvagnar, person- och
godsvagnar.
Verkstaden i Norrköping, en lokmästare och 9 man.
Här utfördes revision av V. B. dieselmotorvagnar,
personvagnar och godsvagnar, mindre reparationer av ångloken samt i någon
mån ombyggnad och målning av egna godsvagnar.
Mekaniska verkstaden i Linköping, en verkmästare och 11
man.
Här utfördes i stort sett samma arbeten med egna lok,
dieselvagnar samt person- och godsvagnar som vid verkstaden i Norrköping.
Elektriska verkstaden i Linköping, en övermontör och 4
man.
Här utfördes revisions- och underhållsarbeten av de
elektriska loken.
Som av ovanstående framgår, hade genom den
centralisering och rationalisering av verkstadsdriften, som omedelbart
möjliggjorts genom sammanslagningen, personaluppsättningen för
verkstadsdriften kunnat nedbringas till att omfatta 4 underbefäl och 52 man.
Emellertid ansågs, att ytterligare rationalisering var
möjlig, och i maj 1934, sedan förhållandena vid M. Ö. J. ordnats och det nya
bolaget bildats, uppgjordes av maskiningenjören vid T. Ö. J. ett förslag
till centralisering av verkstadsdriften, som i huvudsak omfattade följande:
"Ehuru det givetvis hade varit önskvärt att kunna
sammanföra verkstadsdriften till en enda verkstad, i så fall genom
tillbyggnad av verkstaden i Finspong, kan så likväl icke ske, då verkstadens
läge därstädes ej medgiver detta och tillgängliga utrymmen ej heller medgiva
erforderliga uppställningsspår. En uppdelning av verkstadsarbetet på tvenne
verkstäder är därför nödvändig, varvid till huvudverkstaden skulle förläggas
alla ombyggnader, reparationer och revisioner av samtliga ånglok,
dieselmotorvagnar och personvagnar samt till verkstaden i Norrköping
ombyggnad, reparationer och revisioner av godsvagnarna. De elektriska loken
vid M. Ö. J., som ofta är utsatta för skador och i behov av ständig översyn,
kunna ej gärna transporteras till Finspong, varför den elektriska verkstaden
i Linköping bör bibehållas oförändrad. Den mekaniska verkstaden därstädes
däremot, där den maskinella utrustningen är synnerligen dålig, bör nedläggas
och personal endast bibehållas för stallarbete och smärre reparationer. Den
omflyttning, som ovanstående omläggning av verkstadsdriften föranleder,
beräknas omfatta följande:
I Finspong ökas personalen med två yrkesarbetare.
I Norrköping bibehålles samma antal man, men viss
förändring sker inom yrkesgrupper.
I Linköpings elektriska verkstad minskas antalet man
från 4 till 3, och av den mekaniska verkstadens 7 man bibehållas endast 3
man.
En total minskning av 3 man uppstår sålunda. Något
avskedande av personal behöver ej förekomma, då ett motsvarande antal äro
överåriga och böra pensioneras.
För att i verkstaden i Finspong erhålla ökat
spårutrymme för revision av dieselvagnar föreslås en tillbyggnad därstädes
samt en komplettering av arbetsmaskinerna. Genom den ovan angivna
centraliseringen av driften anses att förutom en minskning av
personalbehovet även avsevärda fördelar genom rationalisering av arbetet
otvivelaktigt borde vinnas."
För att granska ovanstående förslag och lämna ett
uttalande om detsamma tillkallades ingenjören vid Svenska Järnvägarnas
Arbetsgivareförening Hj. Nordenhem, vilken avlämnade sitt betänkande den 20
juli 1934.
I detta framhölls i huvudsak samma synpunkter som i
maskiningenjörens förslag, och ansågs de däri uppgjorda förslagen vara de
lämpligaste. Dock gjordes vissa kompletteringar. Sålunda föreslogs en något
större tillbyggnad av verkstaden i Finspong samt att en del nya
arbetsmaskiner anskaffades, såsom ny luftkompressor, telferbana för hjul,
elektriskt svetsningsaggregat m. m. Beträffande personalen ansågs att allt
underhållsarbete i Linköping skulle kunna ombesörjas av elektriska
verkstaden med övermontör och 5 man. Av mekaniska verkstadens personal
skulle sålunda verkmästaren och 5 man bli övertaliga.
En sammanlagd arbetsstyrka av 3 befäl och 44 man skulle
vara tillfyllest.
Ungefär samtidigt hade tanken på en fusion mellan T. Ö.
J. och N. V. H. J. uppstått, och trafikchefen Hj. von Porat vid
Varberg—Borås—Herrljunga Järnväg hade anmodats att verkställa en
undersökning, vilka fördelar och besparingar som beträffande
maskinavdelningen skulle kunna vinnas genom en sådan fusion. I sitt
betänkande i juli 1934 uttalade han bl. a., att oavsett om någon fusion kom
till stånd, borde likväl en centralisering kunna ske beträffande
verkstadsdriften vid T. Ö. J., och föreslog han i huvudsak samma uppdelning
av arbetet som i maskiningenjörens och ingenjör Nordenhems förslag. Dock
ansåg han, att icke endast den mekaniska verkstaden i Linköping borde slopas
utan även att sedan de elektriska dragkrafterna vid M. Ö. J. ombyggts och
blivit driftsäkrare, även den elektriska verkstaden därstädes skulle kunna
nedläggas och arbetet överflyttas till Finspong.
Vid styrelsesammanträde med N. Ö. J. den 10 augusti
1934 beslöts att i och för den föreslagna rationaliseringen utföra
tillbyggnad av verkstaden i Finspong och anskaffa vissa inventarier, i
huvudsak i överensstämmelse med ingenjör Nordenhems förslag. Den beräknade
kostnaden uppgick till 23 000: — kr. Arbetet fullbordades år 1935, och
erhölls härvid ytterligare 200 kvm. golvyta.
Som ovan nämnts, hade i ingenjör Nordenhems betänkande
föreslagits, att i Linköping förekommande arbeten skulle ombesörjas av den
elektriska verkstadens personal. Förslag uppkom då, att de genom
nedläggandet av den mekaniska verkstaden disponibla lokalerna skulle
förändras och tillbyggas, så att den elektriska verkstaden kunde flyttas
dit.
Den sistnämnda verkstaden var allt annat än
ändamålsenlig och belägen utanför bangårdsområdet c:a 500 m. från lokstallet
och mekaniska verkstaden, varför ett bättre utnyttjande av såväl maskinell
utrustning som personalen skulle kunna erhållas genom en sådan flyttning.
Arbetet utfördes under sommaren 1936 och var färdigt
den 1/10 1936. Den elektriska avdelningens nya lokaler omfattade nu dels
stallrum med revisionsgravar, dels elektrisk reparationsverkstad samt smedja
och laddrum för el. batterier. Vidare erhölls matrum och tvättrum med w. c.
för personalen samt ett vindsutrymme för upplag av reservdelar. Dessutom
anordnades ny värmeanläggning med aerotempers för lågtrycksånga för samtliga
lokaler.
Nybyggt laddningsrum för batterier. Foto: Norra Östergötlands Järnvägar
och Mellersta Östergötlands Järnvägar under åren 1924 - 1944
Härmed var centraliseringen och rationaliseringen av T.
Ö. J:s verkstadsdrift genomförd, och en jämförelse mellan förhållandet före
sammanslagningen, då underhållet var uppdelat på 6 verkstäder med 6
underbefäl och 66 man, och den 1 juli 1936, då samma arbete utfördes på 3
verkstäder med 3 underbefäl och 42 man, visade att förväntningarna vid
Trafikförvaltningens tillkomst om möjligheterna till ett rationellare
underhåll av den rullande materielen hade kunnat infrias.
Då under åren efter 1936 rörelsen på T. Ö. J.
väsentligt ökats likasom även den rullande materielen genom tillkomsten av
ett flertal rälsbussar, har personalen på verkstäderna givetvis även måst
ökas.
Maskiningenjören, förrådsförvaltare, kontorspersonal, verkmästare och
personal i verkstäder och förråd i Finspång 1944. Foto: Norra Östergötlands
Järnvägar och Mellersta Östergötlands Järnvägar under åren 1924 - 1944.
Vill Du se en större bild? Klicka i bilden ovan!
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
moj_toj-verkstad.html senast uppdaterad
2010-01-11
|