|
FNBJ, Filipstad-Norra-Bergslags Järnväg
Av
Rolf Sten |
Filipstads
- Norra Bergslags Järnväg (FNBJ)
För
att lättare kunna transportera malmen från de gruvfält
som fanns inom Nordmarks socken till bland annat Finnshyttan
och andra bruk i Sverige fanns det planer på en järnväg
från Filipstad och norrut till Nordmark. I Nordmark kunde
man få förbindelse med gruvfältet i Taberg genom
den järnväg som Uddeholmsbolaget planerade från
Taberg till Motjärnshyttan.
Överenskommelse träffades med Uddeholmsbolaget
den 5 april 1873 .
Uddeholmsbolaget
var med sina 40% en stor aktieägare i FNBJ.
Koncession på en smalspårig järnväg,
891 mm, söktes och beviljades den 9 maj 1873.
Den förberedande undersökningen hade
utförts av ingenjören E Qvistgaard.
I februari 1874 började banbygget och i slutet
av 1875 öppnades den 17 kilometer långa banan för
godstrafik. Persontrafiken startade den 10 mars 1876.
1 juli 1880 träffades avtal med NKlJ om förvaltning
av FNBJ. Det var främst en ansträngd ekonomi som gjorde
att detta avtal slöts.
Från 1915 arrenderades FMBJ ut till NKlJ.
28 oktober 1920 köptes FMBJ av NKlJ.
Ovanstående
karta är hämtad ur Svenska Järnvägsföreningens
50-års skrift. Bearbetad och färglagd av Rolf Sten
Källor: svenska Järnvägsföreningens 50-års
skrift från 1926 samt Svensk järnvägsstatistik.
|
Returtåg till FNBJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
fnbjkarta.html senast uppdaterad 7 februari 1999 av Rolf
Sten
|