|
UHB,
Uddeholms järnväg.
Från 1880 Nordmark - Klarelfvens järnväg
NKlJ.
Av
Rolf Sten |
Källor:
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift
från 1926 samt Svensk järnvägsstatistik.
Uddeholmsbolaget
hade ursprungligen sin verksamhet utspridd över ett stort
geografiskt område. De olika verken var belägna i
Gustav-Adolfs kapellförsamling och Norra Råda socken.
Vidare hade man stora intressen i gruvfälten inom Nordmarks
socken.
Kommunikationerna var alltid en källa
till problem och förorsakade ofta onödiga fördyringar.
Omlastningar, barmarksvintrar, snörika vintrar, vattenbrist
och ishinder är exempel på några av de händelser
som fördyrade transporterna.
Man sökte olika lösningar. Bland annat provade man
i början av 1860-talet med ett så kallat landsvägslokomotiv.
Experimentet avslutades ganska snabbt efter det att "ånghästen"
"stjälpte i ett dike och tog sådana skador, att
ytterligare experiment för en tid omöjliggjordes och
icke heller upprepades"
Då nordvästra stambanan byggdes
genom Värmland i slutet av 1860-talet, såg ledningen
av Uddeholmsbolaget, med bland annat disponenterna E G Danielsson
och
E Holmberg, behovet av att bygga en järnvägsförbindelse
mellan bolagets olika anläggningar och den nya stambanan.
Under åren 1866 till 1873 diskuterades
och undersöktes ett antal olika järnvägsförslag.
Det var först den 27 mars 1873 som slutligen
kunde bestämma sig.
Baserat på en undersökning gjord av Sparre och Palm
beslutade man att bygga två smalspåriga, 891 mm,
järnvägslinjer. Den ena från gruvfälten
i Taberg via Motjärnshyttan och vidare till Sjögränd.
Den andra linjen skulle gå från Edebäck via
Sjögränd till Skymnäs. Koncession begärdes
för sträckan Taberg - Motjärnshyttan. För
de övriga sträckorna ansåg man sig ej behöva
koncession eftersom den planerade banan skulle byggas på
bolagets egen mark.
Arbetena på linjen Taberg - Motjärnshyttan
startade omedelbart och när koncessionen beviljades, den
10 april 1874, var bandelen redan skenlagd. Provisorisk godstrafik
startade hösten 1874. Uddeholms Järnväg hade startat.
Under 1874 startade arbetena med de återstående
linjedelarna, Motjärnshyttan - Sjögränd samt Edebäck
- Sjögränd - Skymnäs.
Kartan
är hämtad ur Svenska Järnvägsföreningens
50-års skrift. Bearbetad och färglagd av Rolf Sten
Uddeholmsbolagets avsikt var att bana öppna
banan för intern godstrafik. Att öppna järnvägen
för allmän trafik kunde man tänka sig att göra
lite längre fram.
Samtidigt som Uddeholmsbolaget byggde sin järnväg hade
ett annat bolag startat byggandet av en järnväg från
Filipstad till Nordmark.
Detta förändrade Uddeholmsbolagets
ståndpunkt eftersom man insåg att någon form
av samtrafik var nödvändig. De båda järnvägarna
skulle knytas samman i Nordmark och därmed var vägen
öppen till Filipstad. Därmed fanns det all anledning
till att öppna även Uddeholms järnväg för
allmän trafik. För att kunna göra detta var man
tvungen att begära koncession även för bandelarna
Motjärnshyttan - Sjögränd och Edebäck - Sjögränd
- Skymnäs. Koncession söktes och beviljades 17 augusti
1877.
Banbyggnaderna och kompletteringar hade bedrivits
hårt och redan den 17 december kunde hela Uddeholms Järnväg
öppnas för trafik:
- Nordmark - Sjögränd - Edebäck, 55 kilometer,
allmän gods- och persontrafik.
- Nordmark - Taberg, 5 kilometer, allmän godstrafik
- Sjögränd - Skymnäs, 12 kilometer, allmän
godstrafik
Efter några års trafik insåg
bolaget att järnvägsdriften av olika skäl behövde
skötas av ett separat bolag. I maj 1880 bildades Nordmark
- Klarälvens Järnvägsaktiebolag. Koncessionerna
överfördes till det nya bolaget. Samtliga aktier ägdes
av Uddeholmsbolaget.
I och med detta fick järnvägen sin
signatur, NKlJ, Nordmark - Klarälvens Järnväg.
1 juli 1880 gjordes
en överenskommelse med Filipstads
- Norra Bergslags Järnväg (FNBJ)
om att NKlJ skulle sköta förvaltningen av FNBJ.
När Skymnäs
- Munkfors järnväg (SMJ)
öppnades för allmän trafik den 1 oktober 1880
arrenderades den ut till NKlJ
Därmed bestod NKlJ i praktiken av en sammanhängande
järnväg mellan Filipstad och Munkfors
När Karlstad
- Munkfors Järnväg (KMJ) öppnades
för allmän trafik, Munkfors - Deje 1 oktober 1903 och
Deje - Karlstad 1 mars 1904, sköttes driften och räkenskaperna
av NKlJ.
Samma sak skedde när Karlstad - Skoghalls Järnväg (KSJ) öppnades för allmän godstrafik
20 september 1915.
Därmed trafikerade Nordmark - Klarälvens
Järnväg, NKlJ, en totalt 175 kilometer lång järnväg.
Från oktober 1920 hade alla de olika
järnvägsbolagen samlats under det gemensamma namnet
Nordmark - Klarälvens Järnvägar, det vill säga
ordet "järnvägar" i pluralform. Järnvägens
signatur var densamma, NKlJ.
|
Returtåg till UHB "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
uhbkarta.html senast uppdaterad 7 februari 1999 av Rolf
Sten
|