Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan |
MÖJ, Mellersta Östergötlands Järnvägar
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Mellersta Östergötlands järnvägar.
Sammanslagning med
FVÖJ
Första gången sammanslagning av Mellersta Östergötlands och
Fågelsta—Vadstena—Ödeshögs järnvägsaktiebolag kom på tal, var vid det
förstnämnda bolagets ordinarie bolagsstämma 1899, då godsägaren Kristoffer
Gustafsson väckte förslag i frågan.
Den 29 december 1902 beslöt MÖJ styrelse att bjuda in FVÖJ styrelse
till ett gemensamt möte för att diskutera frågan om en sammanslagning av de båda järnvägsbolagen.
Exakt datum för sammanträdet är inte känt men det resulterade att en
kommitté bildades vilken gav i uppdrag åt trafikcheferna R C von Essen och
Alfred Olsson att göra en utredning "I och för sammanslagning af Fogelsta -
Wadstena - Ödeshögs och Mellersta Östergötlands Järnvägar".
En av de mest drivande personerna för sammanslagning var Gustaf
Asplund. Han var verkställande direktör och trafikchef i FVÖJ samt
verkställande direktör i MÖJ.
Att sammanslagningen den här gången inte blev av kan nog till stor del bero
på att Asplund aldrig fick möjlighet att var med på mötet eftersom han dog den 13 mars
1903. Utredningen om sammanslagning var klar september 1904 och finns att
läsa här.
Av olika skäl ledde utredningen inte till något
resultat utan först 1916 kom frågan åter upp, även denna gång genom styrelsen för
Mellersta Östergötlands järnväg. Kommittéer tillsattes, bestående av
verkställande direktören dr W. Hallin, godsägaren KL. Petersson och
trafikchefen Henn. Ekman för Mellersta Östergötlands järnväg samt direktören
E. A. Zotterman, verkställande direktören Gust. A: Son Ahrén och
trafikchefen P. Kock för Fågelsta —Vadstena—Ödeshögs järnväg.
Sedan dessa kommittéer gemensamt framlagt sin utredning, enades styrelsen
den 27 jan. 1919 om plan för sammanslagning. Enligt planen skulle
Vadstenabolaget träda i likvidation.
Sedan två bolagsstämmor bekräftat styrelsens förslag och K. M
:t den 5 sept. 1919 utfärdat resolution om överlåtande av
Vadstenabanans koncession på Mellersta Östergötlands järnvägsaktiebolag samt
fastställt ny bolagsordning, skedde sammanslagningen.
Mer elektriskt drift
För elektrifiering av linjen Fågelsta—Vadstena erhölls koncession i sept.
1919, och arbetet var färdigt så att den elektriska driften kunde ta sin
början julafton 1921.
Julafton 1921 kom det första eldrivna tåget
till Vadstena. På bilden från 1922 syns ett av ellok nummer 5 draget tåg.
Foto: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876 - 1926.
Bana, materiell och byggnader.
Efter de båda järnvägsbolagens sammanslagning har styrelsen strävat efter
järnvägsbyggnadens och den rullande materielens försättande i bästa skick.
Det finnes knappast en järnvägsstation väster om Linköping, där
inte stationsbyggnaden blivit omändrad eller ombyggd. Tryckluftbroms har
börjat införas. Två dieselelektriska motorlok hyrts för bandelarna
Linköping—Ringstorp och Vadstena—Ödeshög. Efter ett visst antal år ska de
bli bolagets egendom.
Det dieselelektriska motorloket nummer 2
levererades till MÖJ 1923. Bilden visar loket vid leveransen. Foto:
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Trafik.
Under de första åren spelade persontrafiken för bolaget en betydligt större
roll än godstrafiken. Den förra inbringade då nära tre gånger så mycket som
den senare. År efter år växte emellertid godstrafiken för att åren 1910—1911
nå samma höjd som persontrafiken. Under de senaste åren har godstrafiken
inbringat mer än 1 ½ gånger så mycket
som persontrafiken.
Vadstena 1915. Många resande som byter tåg.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Ekonomi.
Aktiekapitalet i Mellersta Östergötlands järnvägsaktiebolag utgjorde år 1898
400 400 kr.
År 1906 ökades det vid övertagandet av Ringstorps- och Borensbergsbanorna
till 600 325 kr., höjdes under de följande åren successivt och utgjorde 1913
vid anläggningen av Fornåsa—Motalabanan 1 006 825 kr.
Vid sammanslagningen med Vadstenabanan höjdes aktiekapitalet från 1
027 300 kr. till 1 496 200 kr. genom teckning av nya aktier.
Bolaget lämnade vinst redan första året, men de år, då
Ringstorps- och Borensbergsbanan började trafikeras, åren 1908 och 1909,
gick bolagets verksamhet med förlust. Med undantag av dessa båda år har
bolagets verksamhet gått med vinst. Årsvinsten har alltid innehållits för
bolagets konsolidering.
Så långt Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1926
1917 kom MÖJ och Norra Östergötlands Järnvägar, NÖJ,
överens om ett gemensamt kontrollkontor. Detta placerades i Linköping.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
moj_fakta_07.html senast uppdaterad
2009-01-30
|