Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan |
MÖJ, Mellersta Östergötlands Järnvägar
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Elektrisk drift, elfordon beställs och brofrågan löser sig
Leveransfoto, ellok nummer 2, hos
tillverkaren ASJ i Linköping 1915. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
På extra bolagsstämma beslöts anläggningen av egna broar enligt
kanaldirektionens önskemål.
Vidare beslöts införandet av elektrisk drift på järnvägslinjerna
Fågelsta—Linköping (togs i drift 31 juli
1915) och Motala—Fornåsa.
Kontrakt om elektrifieringen samt återstående delen av järnvägsbygget
uppgjordes med Nya Förenade elektriska a.-b. i Ludvika samt A.-b. Svenska
järnvägsverkstäderna i Linköping.
Den rullande materielen skulle bestå av 4 st. 4-axliga boggielokomotiv samt
en reservboggie med motor. Priset för hela anläggningen var 370 000 kr.
Vidare uppgjordes kontrakt med Motala ströms kraft a.-b. om
strömleverans från Näs kraftstation och med Motala verkstads Nya a.-b. om
stålöverbyggnader till broarna över Motala ström och Göta kanal vid Motala.
Bron över Motala ström byggdes i fem spann om vardera 15 m. och tre på 10 m.
Svängbron över Göta kanal med ett fast spann har en längd av 50 m. Kostnaden
var 57 000 kr.
Entreprenadkontrakt undertecknades vidare med ingenjören J. Ant. Andersson
om utförandet av de resterande arbetena på Fornåsa—Motala järnvägsbyggnad.
Entreprenadsumman var 95 300 kr.
Den svängbara järnvägsbron över Göta kanal
har just blivit färdigställd. Året är 1914 och på bron syns ett byggnadståg
draget av lok MÖJ nummer 5. Till vänster i bild ligger stationen i Motala.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
"1 ½ km. koncession
beviljas"
Som vanligt vid nästan alla järnvägsbyggen överskreds den fast ställda tiden
för järnvägens fullbordan högst betydligt. Det stora världskrigets utbrott
1914 hade denna gång en stor andel i fördröjandet. K. M:ts resolution om
järnvägens elektrifiering erhölls först den 1 okt. 1914 och koncessionen om
sträckan närmast Motala den 28 november Såsom villkor för koncessionen måste
styrelsen underteckna kontrakt med K. vattenfallsstyrelsen om kungsfisket i
Motala ström, ett kontrakt, som visade sig rädda järnvägen från en hel del
befarade utgifter och i stället lämna en rätt avsevärd behållen inkomst.
Den 14 december s. å. lämnade Göta kanalbolags direktion
tillstånd för järnvägsbolaget att t. v. anlägga hamnspår i Motala på
kanalens mark, ett tillstånd, av vilket järnvägen emellertid ännu icke
begagnat sig.
Österstads station cirka 1915. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum.
Bandelen öppnas för
trafik
Den 28 juli 1915 erhölls tillstånd att upplåta banan för elektrisk drift,
som också skedde den 31 påföljande juli. Vid slutavsyning 1916 medgavs en
största tåghastighet av 40 km/t.
Bandelen var 15 kilometer lång och hade
samma tekniska standard som det övriga MÖJ.
Omkring 1920. Ellok nummer 4 med persontåg
har just lämnat Motala station och passerar över Göta Kanal på sin färd mot
Fornåsa. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Vad fick man för pengarna
Bandelen Fornåsa—Motala är utan jämförelse den dyraste av Mellersta
Östergötlands järnvägs banbyggnader.
Enligt kostnadsförslaget skulle hela anläggningskostnaden belöpa sig till
505 000 kr. Aktieteckningen stannade emellertid vid 240 300 kr., och
anläggningskostnaden översteg den beräknade med över 200 000 kr.
Dels tillkom ju anläggning av broarna i Motala med 130 000 kr., dels
erfordrades motorvagnsstall med spår i Motala, dels andra byggnader utöver
entreprenadkontraktet, så
att hela anläggningen vid 1916 års slut uppgick
till 720 000 kr., banans elektrifiering icke medräknad.
Längs den nya bandelen hade man anlagt
5 trafikplatser. Räknat från Fornåsa: Station vid Österstad, station vid
Ulvåsa, hållplats vid Ask (tagen i bruk 1 oktober 1915), hållplats vid
Vedemö samt station vid Holmsbruk. Motala var föreningsstation med SJ.
Flygfoto över en del av järnvägsområdet i Motala 1932. Till vänster
Statens Järnvägar med stationshus.
Till höger MÖJ:s station. Längst upp i bildens mitt syns
omlastningsmagasinet. Till höger vid skogskanten syns Motorvagnsstallet.
Rakt nedanför detta skymtar MÖJ:s "stationsbyggnad" (se bilden nedan).
Framför står ett persontåg och väntar på tiden för avgång mot Fornåsa.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
MÖJ:s Motala Central. SJ Motala Central
skymtar till vänster. Ganska kort promenad för att byta tåg mellan de
båda järnvägarna. Foto: Nybergska
samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
moj_fakta_06.html senast uppdaterad
2009-01-30
|