Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan |
MÖJ, Mellersta Östergötlands Järnvägar
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Lok och motorvagnar vid MÖJ
Lok nummer 7 tillverkat av Motala Verkstad 1919. Leveransfoto samma år.
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Ånglok |
Nr |
Axlar |
Tillv |
Nr |
År |
Anmärkning
Tecknet † = skrotad |
1 |
1C |
Nohab |
444 |
1896 |
Såld 1916 till VGJ där den fick nummer
1212, 1948 till SJ som S21p
3095, † 1951 |
1* |
C |
Motala |
353 |
1905 |
1919 före detta FVÖJ 1, 1950 till SJ
som Kp 3154, † 53 |
2 |
1C |
Nohab |
445 |
1896 |
Såld 1946 till STAL 2 Finspång, † 1956 |
2* |
C1 |
NOHAB |
61 |
1875 |
Övertagen 1919 före detta WFJ 2
"GUSTAF WASA". Slopat 1929. |
3 |
1C |
Nohab |
446 |
1896 |
† 1929 |
3* |
C |
Motala |
95 |
1888 |
Övertagen 1919 före detta FVÖJ 3, 1942
såld till STAL
1, Finspång, † 1948 |
4 |
C |
Khn |
69 |
1900 |
Såld 1929 till VSBJ 3, † 1934 |
4* |
C |
Motala |
96 |
1888 |
Övertagen 1919 före detta FVÖJ 4, 1936
såld till BLJ 7, † 1950 |
5 |
1C |
Nohab |
824 |
1906 |
Såld 1947 till BLJ 10, † 1957 |
5 |
C |
Motala |
313 |
1903 |
Övertagen 1919 före detta FVÖJ 5, 1950
till SJ som Kp 3155, † 1953
|
6 |
1D |
Motala |
484 |
1912 |
Övertagen 1919 före detta FVÖJ 6, 1950
till SJ som Np 3156, † 1955 |
7 |
1D |
Motala |
649 |
1919 |
Övertagen 1919 före detta FVÖJ 7, 1950
till SJ som Np 3157, † 1960 |
8* |
1D |
Motala |
498 |
1913 |
Övertagen 1940 före detta VSBJ 1,
1950 till SJ som Np 3158, † 1960 |
* De före detta WFJ och FVÖJ-loken behöll sin orginalmärkning under
MÖJ-tiden. Vissa källor anger att FVÖJ-loken skulle haft siffran 10 före
sina nummer men det är troligt att detta bara var som ett internt
bokföringsnummer. Samma sak med VSBJ-loket som i så fall skulle ha haft
numret 501. Denna numrering fanns aldrig på loken. |
Dieselelektriska motorloket nummer 1 "Birgitta". Foto vid
lokstallarna i Linköping 1950. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Motorlok, lokomotorer |
Nr |
Axlar |
Tillv |
Nr |
År |
Anmärkning |
1 DX |
C |
DEVA |
19 |
1922 |
"Birgitta", slopad 1951,
† 1953 |
2 DX |
B0B0 |
DEVA |
20 |
1922 |
"Maria", slopad och skrotad
†1955 |
1 |
B |
Västervik |
47 |
1929 |
Köpt 1934 från NÖJ, 1950 till SJ som Zp 270,
† 1963 |
3 |
- |
- |
- |
- |
Ombyggd från motorvagn 3,
† 1951 |
4 |
B |
Västervik |
56 |
1929 |
Köpt 1942 från STAL Finspång, 1950 till SJ som Zp
272, † 1962 |
5 |
B |
Västervik |
39 |
1929 |
Köpt 1946 från BLJ 1, 1950 till SJ som Zp 273,
† 1962 |
Ellok nummer 4 med persontåg vid Linköping Central 1935. Foto: Nybergska
samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Elmotorvagn, elektriska lokomotiv |
Nr |
Axlar |
Tillv |
|
År |
Anmärkning |
1 EX |
3-axl |
ASEA/ASJ |
Lp 2001 |
1908 |
"Ankan". Byggd som tvåaxlig
men snabbt ombyggd till treaxlig på grund av för högt axeltryck.
1950 till SJ som Xalp 26, 1958 till Sveriges Järnvägsmuseum.
Deponerad till Linköping. |
2 |
4-axl |
Nya För. El/ASJ |
Lp |
1915 |
Teakklädd. Enbart resgodsutrymme. 1950
till SJ som XF0a1p 27, slopad 1956,
† 1958 |
3 |
4-axl |
Nya För. El/ASJ |
Lp |
1915 |
Teakklädd. Enbart resgodsutrymme. †
efter brand 1 september 1947 |
4 |
4-axl |
Nya För. El/ASJ |
Lp |
1915 |
Teakklädd. Enbart resgodsutrymme. 1950
till SJ som XF0a1p 28, slopad 1956, † 1958 |
5 |
4-axl |
Nya För. El/ASJ |
Lp |
1915 |
Teakklädd. Enbart resgodsutrymme. 1950
till SJ som XF0a1p 29, slopad 1956, † 1958 |
6 |
4-axl |
ASEA/ASJ |
Lp 2006 |
1935 |
Teakklädd. Enbart passagerarutrymme.
1950 till SJ som X0a1p 30, slopad 1956, † 1958 |
Reservmotorboggi till elloken. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Elektriskt drivna rälsbussen nummer 1 Y2B. Leveransfoto vid Linköping
Central 1949. Bussen är skyltad Vadstena. Bakom skymtar en av de
dieseldrivna rälsbussarna. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Elektriska rälsbussar |
Nr & littera |
Axl |
Tillv |
År |
Anmärkning |
1 Rälsbuss Y2B |
4-axl |
ASEA/HC |
1949 |
1950 till SJ som Y0a1p 24, slopad 1956
† 1958 |
2 Rälsbuss Y2B |
4-axl |
ASEA/HC |
1950 |
1950 till SJ som Y0a1p 25, slopad 1956
† 1958 |
Båda rälsbussarna var av standard Hilding
Carlssonmodell (HC) och ombyggda för elektrisk drift.
Färgen var röd med blått midjeband.
Nya För. El = Nya Förenade Elaktiebolaget i Ludvika. |
Rälsbuss nummer 6 i Ödeshög 1937. Foto: Nybergska samlingen,
Sveriges Järnvägsmuseum.
Förbränningsmotorvagnar, rälsbussar |
Nr |
Litt |
Axel |
Tillv |
År |
Anmärkning |
? |
Xl/
BCF0 |
4-axl |
DEVA 7 |
1916 |
1934 övertagen från VSBJ. Ursprunglig
ägare Östergötlands Vagn AB. Slopad 1944, ombyggd till personvagn
CF0 202, 1950 till SJ som CF0p 845, 1956 som tjänstevagn 840, †1970 |
3 |
- |
2-axl |
Ursprung
okänt |
- |
"Hembygge" rälsbuss" under åren cirka
1925 - 1938? Eventuellt senare ombyggd till lokomotor? |
4 |
- |
4-axl |
Hessleholm |
1936 |
Bensinmotor, 1950 till SJ och ombyggd
till bangårdsvagn, Bgv 38. † 1960-talet |
5 |
- |
2-axl |
KVAB |
1923 |
1944 inköpt från VGJ 1 "Gullhönan".
Kvar som arbetsvagn för eldriften till 1958 då den överfördes till
SRJ. 1970 till AGJ som museivagn. |
6 |
Y |
2-axl |
HC |
1937 |
1943 övertagen från VB 5. 1950 till SJ
som Yp 727, 1956 ombyggd till motortralla, MTR53p 381. |
7 |
Y |
4-axl |
HC |
1943 |
1950 till SJ som Y0p 728, slopad 54, †
1955 |
8 |
Y |
4-axl |
HC |
1943 |
1950 till SJ som Y0p 729, slopad
54,†1955 |
9 |
Y |
4-axl |
HC |
1941 |
1950 till SJ som Y0p 730, slopad 55,†
1956 |
10 |
Y |
4-axl |
HC |
1939 |
1950 till SJ som Y0p 731, slopad 59,†
1960 |
11 |
Y |
4-axl |
HC |
1939 |
1950 till SJ som Y0p 732, slopad 55,†
1956 |
12 |
Y |
4-axl |
HC |
1939 |
1950 till SJ som Y0p 733, slopad 55,†
1956 |
Leveransfoto i Hässleholm på den dieseldrivna motorvagnen nummer 4. Den
levererades 1936. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Rälsbussläpvagnar |
Nr |
Litt |
Axel |
Tillv |
År |
Anmärkning |
101 |
UF |
2-axl |
HC |
1943 |
1950 till SJ som UF2p 1739, slopad † 1953 |
102 |
UF |
2-axl |
HC |
1944 |
1950 till SJ som UF2p 1740, slopad 1953, † 1955 |
103 |
UCF0 |
4-axl |
HC |
1944 |
1950 till SJ som UCF06p 1748, slopad † 1956 |
104 |
UCF0 |
4-axl |
HC |
1945 |
1950 till SJ som UCF06p 1749, slopad 1961, † 1962 |
105 |
UCF0 |
4-axl |
HC |
1946 |
1950 till SJ som UCF06p 1750, slopad 1955, † 1956 |
106 |
UCF0 |
4-axl |
TÖJv |
1949 |
1950 till SJ som UCF0l0p 1755, slopad † 1956 |
Ekonomin försämras
Några år efter första världskrigets slut började ekonomin att försämras.
Åren efter krigets slut, 1919-1921 hade man i brist på konkurrens höjt
taxorna på persontrafik med 146 % per personkilometer och när det gällde
godstrafiken ända upp till 352 % per godstonkilometer.
Några år efter kriget ökade efterhand den yrkesmässiga buss- och
lastbilstrafiken. Även den privata personbilstrafiken ökade. Konkurrens från
detta tvingade nu bolaget att åter sänka sina taxor. Trots dessa sänkningar,
tillsammans med andra negativa faktorer försämrade bolagets ekonomi alltmer.
Sammanslagning med NÖJ?
Ett sätt att klara den försämrade ekonomin var att söka samarbete med
andra banor. 1922 tillsatte styrelsen en två kommittéer som skulle utreda
dels besparingsåtgärder och dels eventuell sammanslagning med NÖJ.
Kommittéerna kom fram till att man genom fortsatta besparingar skulle
kunna fortsätta med driften och rida ut den ekonomiska svackan. Dock
fortsatte man diskussionerna med MÖJ om en eventuell sammanslagning.
Konkurrens från biltrafiken fortsatte och man närmade sig snabbt en
ekonomisk kollaps.
1927 anlitades advokat Georg Selander i Motala att utreda och förhandla med
långivarna hur en rekonstruktion av bolaget skulle kunna gå till. 27
september 1927 lämnade han fram sitt rekonstruktionsförslag.
Likvidation
Styrelsen gillade de synpunkter som som framhölls och skickade dessa till
bolagsstämman och yrkade på att denna skulle besluta:
"att bolaget fr o m den 1 instundande november ska inträda i likvidation,
att likvidationen, såvitt ske kan, skall genomföras i huvudsaklig
överensstämmelse med de av advokat G. Selanders P. M. av den 26 september
föreslagna riktlinjerna".
På den ordinarie bolagsstämman 28 oktober 1927 biföll man styrelsens förslag
och som likvidatorer utsågs bankdirektör Nils Brolén, advokat Gerorg
Selander samt trafikchef C Rudén. På extra bolagsstämma 8 november 1827
bekräftades den ordinarie bolagsstämmans beslut.
Under tiden 1 november 1927 till och med 31 december 1928 kom nu MÖJ att
drivas av likvidatorerna. Under denna tid arbetade man hårt med att
rekonstruera och bilda ett nytt järnvägsbolag.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
moj_fakta_08.html senast uppdaterad
2009-01-30
|