Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan |
MÖJ, Mellersta Östergötlands Järnvägar
Av Rolf Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Till
Styrelserna för Fogelsta—Wadstena—Ödeshögs och Mellersta Östergötlands
Järnvägs-Aktie-Bolag.
Sedan fråga väckts om att sammanslå
Fogelsta—Wadstena — Ödeshögs och Mellersta Östergötlands järnvägar under ett
bolag, på det att denna trafikled må kunna erhålla den betydliga
godssamtrafik med däraf följande högre trafikinkomster, som rätteligen
tillkommer densamma, på samma gång trafikutgifterna genom förvaltningens
centralisering äfvensom genom arbetskraftens bättre tillvaratagande i
afsevärd mån kunna minskas, samt de respektive bolagens styrelser åt oss
uppdragit att göra beräkning öfver nuvarande värdet af dessa järnvägar med
allt därtill hörande äfvensom att uttala vår åsikt rörande förslaget i dess
helhet, hafva vi härmed äran öfverlämna resultatet af de arbeten och
undersökningar vi på grund af detta uppdrag företagit.
För att komma till detta
resultat hafva vi måst undersöka:
1o) banornas byggnadssätt samt de använda materialiernas beskaffenhet,
2:o) sättet hvarpå de underhållits,
3:o) i hvad mån olika slitning förekommer å desamma,
4:o) rörliga materielens antal, beskaffenhet, ålder och slitning och
5:o) husbyggnadernas antal och beskaffenhet.
Vi hafva dessutom:
jämfört trafikens storlek å dessa banor inbördes
samt beräknat, i hvad mån en förening kan öka densamma,
äfvensom uppdragit en jämförelse mellan de båda
bolagens tillgångar och skulder.
På grund af dessa förhållanden samt med nödig
hänsyn till gjorda afskrifningar m. m. hafva vi bildat vårt omdöme.
Af Fogelsta—Wadstena—Ödeshögs
Järnväg öppnades bandelen Fogelsta—Wadstena för allmän trafik den 28 Oktober
1874 och bandelen Wadstena—Ödeshög den 13 November 1888.
Mellersta Östergötlands Järnväg öppnades för allmän
trafik den 1 December 1897.
För de ifrågavarande båda banorna gälla följande tekniska
bestämmelser:
Den rullande materielen,
anskaffad under olika tider, är vid Fogelsta--Wadstena — Ödeshögs järnväg
delvis af äldre typ. Vid båda banorna består den af följande antal lokomotiv
och vagnar, näml.:
Enligt 1903 års revisionsberättelser voro de båda
banorna vid samma års utgång bokförda till nedanstående värde, näml.:
Hvad Fogelsta—Wadstena—Ödeshögs
järnväg vidkommer, så är densamma icke obetydligt äldre och dess
byggnadssätt dessutom i flere hänseenden lättare samt ur trafiksynpunkt
mindre fördelaktigt än hvad fallet är med Mellersta Östergötlands järnväg.
På det att de båda banorna må komma i samma skick böra såväl
järnvägsanläggningen som den rullande materielen genomgå reparation och
förbättring, hvilka, då man, såsom nödigt är, tillika tager hänsyn till
ålder och slitning beräknats:
För bananläggningen till
Kr. 49,891: — samt
„ den rullande materielen till .... „ 9,777: 93
Denna järnvägs värde hafva vi därför icke kunnat
upptaga till högre belopp än:
för bananläggningen till Kr. 706,670:
93 och
„ den rullande materielen till. „ 150,676: 62
eller sammanlagdt Kr. 857,347: 55
Det kan möjligen förefalla
anmärkningsvärdt, att denna järnvägs rullande materiels värde endast
nedsatts med Kronor 9,777: 93, men härvid torde bemärkas, att ett
belopp af omkring 43,000 kronor redan förut afskrifvits å densamma.
Beträffande Mellersta Östergötlands Järnväg hafva vi ansett, att
nedsättning för värdet endast bör göras för den rullande materielen och
hafva vi beräknat denna nedsättning till Kronor 10,500 —, hvadan vi upptaga
denna bana jämte dess rullande materiel till ett sammanlagdt värde af Kr.
1,058,932: 38.
----------------
Då förbindelsen mellan orter belägna å
ömse sidor om Vättern på sin tid var särdeles obekväm, och då en resa mellan
t.ex. Göteborg och Linköping tog lång tid i anspråk, blef öppnandet af
trafikleden Stenstorp—Hjo—Hästholmen—Fogelsta för nämnda landsdelar en
viktig tilldragelse, enär en hel del resande sedan med mycken fördel kunde
färdas denna väg. Sin egentliga och största betydelse fick denna trafikled
dock först sedan Mell. Östergötlands Järnväg tillkommit. Därigenom kom
nämnda trafikled i direkt förbindelse med Linköping samt statsbanelinien
Stockholm—Malmö jämte dess grenbanor och anslutande privata järnvägar. Man
kunde därefter resa från Linköping till Ödeshög eller Hästholmen i direkt
gående vagn, utan att behöfva begagna sig af den besvärligare och dyrare
omvägen via Mjölby. Härigenom har också persontrafiken å ifrågavarande
sträckor tagit ett afsevärdt uppsving.
Genom dessa kortare och bekvämare förbindelseliniers inrättande
hoppades man därjemte få den genomgående godstrafiken ökad i ännu högre grad
än persontrafiken, men genom orsak, som här nedan närmare belyses, hafva
dessa förhoppningar ännu icke kunnat förverkligas. Visserligen har äfven
denna trafik under de gångna åren visat ett ringa framåtgående, men, med
tanke på dessa banors fördelaktiga läge, har ökningen dock icke motsvarat de
berättigade förhoppningarna.
Orsaken till att den påräknade ökningen i godssamtrafiken icke
vunnits är uteslutande att söka däri att, som förhållandena nu äro, den
hufvudsakliga genomgående godstrafiken fortfarande går öfver de äldre och
längre linierna på grund af de högre fraktafgifter, som vållas af att så
många förvaltningar ingå i samtrafiksleden Linköping—Fogelsta—Hästholmen—Hjo—Stenstorp.
Det är därför af största vikt för ifrågavarande båda järnvägsbolag att få en
ändring till stånd, så att man åt denna linie kan förvärfva den
godssamtrafik, som rätteligen bör gå denna väg.
För att detta skall kunna förverkligas, är det af nöden, att de
båda järnvägar, hvarom här är fråga, äfvensom så vidt möjligt
ångbåtssträckan Hästholmen—Hjo varda förenade under ett bolag, hvarigenom
fraktafgifterna blifva mycket lägre samtidigt med att ett större
trafikområde vinnes. Utan en dylik förening är det icke möjligt att åt dessa
banor kunna bereda annan ökad godstrafik än det lilla, som ändock tillkommer
i den lokala rörelsen genom de kringliggande orternas efter hand
försiggående utveckling i industriella och andra hänseenden. Någon nämnvärd
ökning af den genomgående godssamtrafiken kan däremot, såsom redan sagts,
icke erhållas utan den föreslagna föreningen af de båda bolagen.
I bifogade redogörelse angående den ökade godssamtrafik, som skulle
vinnas genom denna förening, och hvilken redogörelse utarbetats af
tjänsteman inom Kungl. Järnvägsstyrelsen, visas, att denna ökning blir
mycket stor.
Förutom genom denna förening har man ytterligare en möjlighet till
att i hög grad kunna öka dessa järnvägars trafik.
Som bekant har det nämligen länge arbetats på att utsträcka
Mellersta Östergötlands Järnväg från Linköping till Ringstorps station å
linien Örebro—Pålsboda—Norsholm—Västervik—Hultsfred, hvilken har samma
spårvidd som de båda, nu omhandlade banorna.
För dessa senare är det gifvetvis af allra största vikt att få
denna utsträckning till stånd, hvarigenom de komma i direkt spårförbindelse
med en så gammal och upparbetad trafikled som den nämnda, men fördelen blir
ännu mera påtaglig sedan sistnämnda järnvägslinier genom det redan i full
gång varande byggandet af linierna Kimstad—Norrköping och Söderköping—
Valdemarsvik komma att bilda landets största sammanhängande smalspåriga
järnvägsnät. Genom att förena Fogelsta—Wadstena—Ödeshögs och Mellersta
Östergötlands Järnvägar med detta järnvägsnät, som genomskär provinserna
Östergötland, Nerike och Småland och som vid Norrköping, Arkösund,
Söderköping och Valdemarsvik kommer i förbindelse med Östersjön samt genom
att därefter erhålla transitotrafiken däremellan och orterna väster om
Vättern, hvilken trafik för närvarande söker sig andra och längre vägar,
åstadkommes med full visshet en högst betydlig ökning af de båda banornas
trafikrörelse.
Härigenom blir det icke allenast på kortare sträckor, som man
erhåller ökad trafik, utan kommer största delen af den sålunda vunna
godstrafiken de ifrågavarande banorna i nästan hela deras längd till godo.
Man behöfver endast kasta en blick på kartan för att se, hvilka områden, som
skulle komma att vinnas genom Linköping—Ringstorpsliniens byggande af samma
bolag, som äger linien Linköping—Hästholmen—Hjo.
Är man sedan nog framsynt att åstadkomma en sammansmältning af alla
de i det ofvannämnda stora smalspåriga järnvägsnätet ingående bolagen,
kommer säkerligen trafikutvecklingen å dessa linier att nå en nu icke anad
höjd.
För att nu återgå till den närmast föreliggande frågan om de båda
banornas förenande till ett bolag, så torde observeras, att vinsten däraf
icke endast ligger i ökade trafikinkomster, utan kommer man därjämte att
vinna en hel del andra fördelar, hvilket ock visat sig å alla andra ställen,
där dylik förening af banor redan ägt rum.
De viktigaste af dessa fördelar äro enhetlighet i förvaltningen,
förbättrade tåganordningar och bättre utnyttjande af tåg- och
förvaltningspersonalen äfvensom af den rullande materielen, genom hvilket
allt. betydlig minskning i trafikutgifterna vinnes.
----------------
Vid bestämmandet af hvardera banans
närvarande värde hafva vi kommit till följande slutresultat:
Med beräkning af den i följd af banornas
förening ökade trafikintäkten och efter afdrag af å densamma belöpande
drift- och underhållskostnader äfvensom af 5 % ränta å det kapital, som
måste dels användas för båda banornas ställande i likartadt skick och dels
beräknas med anledning af den ena banans större slitning, och sedan de
utgående aflöningarne blifvit höjda med ett mindre belopp för en del af
personalen vid Fogelsta —Wadstena—Ödeshögs järnväg, uppstår en för
aktieägarne disponibel behållning å dessa banor
och anse vi, att denna beräkning bör läggas till grund,
för så vidt den föreslagna föreningen af de båda banorna skall förverkligas.
På grund af våra här of van gjorda anföranden och då icke någon
omständighet talar emot, men däremot allt för den projekterade föreningen,
få vi för vår del härmed på det lifligaste tillstyrka densamma, helst detta
gifvetvis är enda medlet att i någon mån kunna göra de båda bolagens
aktiekapital fruktbärande.
Åstadkommes icke föreningen, torde högst ringa om ens någon utsikt
till trafikens utveckling förefinnas och torde aktiekapitalet i så fall
kunna anses vara nära nog förloradt, på samma gång bolagen säkerligen allt
framgent komma att föra en tvinande tillvaro med risk att ett par dåliga år
kunna bringa dem till fullständig ekonomisk undergång.
I båda bolagens eget intresse tillåta vi oss därför uttala den
förhoppning, att ett kraftigt steg till den föreslagna föreningens
förverkligande snarast måtte tagas.
Slutligen hafva vi äran att till de resp. bolagens styrelser
frambära ett vördsamt tack för det förtroende, man genom det lämnade
uppdraget visat oss.
Malmö och Warberg i Sept. 1904.
R. C. von Essen.
Alfr. Olsson.
----------------------
I. Nuvarande godssamtrafik öfver Fogelsta—Wadstena—
Ödeshögs järnväg (se äfven under IV).
Denna trafik omfattar försändelser mellan Linköping S.
J. och Linghem samt
stationerna vid Hjo—Stenstorps j. (incl. Stenstorp utom för paket- och
ilgods).„ „ Lidk.—Skara—Stenstorps j.
„ „ Lidk.—Håkantorps j. (incl. Håkantorp).
„ „ Kinnekulle—Lidköpings j. (Källby—Hellekis).
„ „ Askekärr—Forshem vid Mariest.—Kinnekulle j.
„ „ Gråbo- Kålltorp och Lundsbrunn—Wänern vid
Wästergötl.--Göteb. j.
„ „ Warnhem vid Sköfde—Axvalls j.
mellan Gistad och
stationerna vid Hjo—Stenstorps j. (incl. Stenstorp utom för paket- och
ilgods).„ „ Lidk. — Skara—Stenstorps j.
,, „ Lidk.—Håkantorps j. (incl. Håkantorp).
„ „ Kinnekulle—Lidk. j. (Källby—Hellekis).
„ „ Österäng—Forshem vid Mariest.—Kinnekulle j.
„ „ Gråbo—Kålltorp och Lundsbrunn—Wänern vid Wästg.—Göteb.
j.
mellan Norsholm och
stationerna vid Hjo—Stenstorps j. (incl. Stenstorp utom för paket- och
ilgods).„ „ Lidk.—Skara—Stenstorps j.
„ „ Lidk.—Håkantorps j. (ej Håkantorp).
„ „ Kinnekulle—Lidköp. j. (Källby—Hellekis).
„ „ Gråbo—Kålltorp och Lundsbrunn—Wänern vid W. G. j.
mellan Kimstad och
stationerna vid Hjo—Stenstorps j. (incl. Stenstorp utom för paket- och
ilgods).„ „ Lidk.—Skara—Stenstorps j.
„ „ Lidköp.—Håkantorps j. (ej Håkantorp).
„ „ Kinnekulle—Lidköp. j., (Källby—Råbäck).
„ „ Gråbo—Kålltorp och Lundsbrunn—"Wänern vid W. G. j.
mellan Okna och
stationerna vid Hjo—Stenstorps j. (incl. Stenstorp utom för paket- och
ilgods).„ „ Lidköp.—Skara—Stenstorps j.
„ „ Lidköp.—Håkantorps j. (incl. Håkantorp).
„ „ Kinnekulle—Lidköp. j., (Källby och Blomberg).
„ „ Gråbo—Kålltorp och Lundsbrunn—Wänern vid W. G. j.
mellan Eksund och Fiskeby samt
stationerna vid Hjo—Stenstorps j. (incl. Stenstorp utom för paket- och
ilgods).„ „ Lidköp. — Skara—Stenstorps j.
„ „ Lidköp.—Håkantorps j. (incl. Håkantorp).
„ „ Kinnekulle—Lidköp. j., (Källby och Blomberg).
„ „ Gråbo—Kålltorp och Lundsbrunn, Götened och Wänern
vid AV. G. j.
mellan Norrköping och
stationerna vid Hjo—Stenstorps j. (incl. Stenstorp utom för paket- och
ilgods).„ „ Lidköp.—Skara—Stenstorps j.
„ „ Lidköp.—Håkantorps j. (ej Håkantorp).
„ „ Gråbo—Kålltorp och Lundsbrunn ooh Götened vid W.
G. j.
II. Nuvarande godssamtrafik öfver hela linien
Linköping Fogelsta—Hästholmen.
Denna trafik omfattar förbindelser mellan stationerna Tannefors—Werfveln
vid Östra Centralbanan och
stationerna vid Hjo—Stenstorps j. (incl. Stenstorp utom för paket- och
ilgods).
„ „ Lidköp. — Skara—Stenstorps j.
„ „ Lidköp.—Häkantorps j. (incl. Håkantorp).
„ „ Kinnekulle—Lidköp. j.
„ „ Askekärr—Forshem vid Mariest.—Kinnekulle j.
„ „ Gråbo—Kålltorp och Lundsbrunn—Wänern vid W. G. j.
„ ., Warnhem vid Sköfde—Axvalls j.
stationen Björkhult vid Östra Centralbanan och
stationerna vid Hjo—Stenstorps j. (incl. Stenstorp utom
för paket- och ilgods).„ „ Lidköp.—Skara--Stenstorps
j.
„ „ Lidköp.—Håkantorps j. (ej Håkantorp).
„ „ Kinnekulle—Lidköp. j.
,, „ Äskekärr—Forshem vid Mariestad—Kinnekulle j.
., „ Tråfvad—Kålltorp och Lundsbrunn—Wänern vid
W. G. j.
„ „ Warnhem vid Sköfde—Axvalls j.
stationen Gullringen vid Östra Centralbanan och
stationerna vid Hjo—Stenstorps j. (incl. Stenstorp utom
för paket- och ilgods).„ „ Lidköp.—Skara—Stenstorp j.
„ „ Lofvene vid Lidköp.—Håkant. j.
„ „ Kinnekulle—Lidk. j.
„ ,, Äskekärr—Forshem vid Mariestad—Kinnekulle j.
„ „ Stora Hof—Kålltorp och Lundsbrunn—Wänern vid W. G.
j.
„ „ Warnhem vid Sköfde—Axvalls j.
stationen Södra Wi vid Östra Centralbanan
och stationerna vid Hjo—Stenstorps j. (utom Stenstorp).
III. Om Mellersta Östergötlands och
Fogelsta-Wadstena—Ödeshögs järnvägar sammansloges till en bana, skulle till
den under II angifna trafiken komma:
dels trafiken under I
(undantagandes Linköping S. J.)
dels ock godsförsändelser
mellan Linghem samt
stationerna Sköfde — Askloster vid S. J.
„ Uddevalla—Skee „ „
stationerna vid Uddevalla—Wänersborg—Herrlj. j.
„ „ Uddevalla—Lelångens j.
„ „ Strömstad—Skee j.
„ „ Warberg—Borås j.
„ „ Borås j.
„ „ Göteb.—Borås j.
„ „ Dalslands j.
„ „ Lerje—Olofstorp vid W. Gr. j.
„ „ Agnesberg—Mellerud vid B. j.
„ „ Fredriksstad, Sarpsborg och Bakkestad—Præstebake
vid N. St.
„ „ Falköp.—Uddagårdens j.
mellan Gistad och
stationerna Sköfde—Åskloster vid S. J.
,, Uddevalla —Skee „ „
„ vid Uddevalla—Wänersb.—Herrlj. j.
„ „ Uddevalla—Lelångens j.
„ „ Strömstad—Skee j.
„ „ Warberg—Borås j.
„ „ Borås j.
„ „ Göteborg—Borås j.
„ „ Lerje—Olofstorp vid W. Gr. j.
„ „ Agnesberg—Erikstad vid B. j.
„ „ Falk.—Uddagårdens j.
mellan Norsholm och
stationerna Skultorp—Åskloster vid S. J.
„ Uddevalla—Skee.
„ vid Uddevalla—Wänersb. -Herrlj. j.
„ Lane—Högsäter vid
Uddevalla—Lelångens j.
„ vid Strömstad— Skee j.
„ „ Warberg—Borås j.
„ „ Borås j.
„ „ Gröteborg—Borås j.
„ Lerje—Olofstorp vid W. G. j.
„ Agnesberg—Frändefors vid B. j.
„ vid Falköping—Uddagårdens j.
mellan Kimstad och Okna samt
stationerna Falköp.-R.—Åskloster vid S. J.
„ Uddevalla—Skee.
„ vid Uddevalla—Wänersb.—Herrlj. j.
„ Lane—Högsäter vid Uddevalla—Lelångens j.
„ vid Strömstad—Skee j.
stationerna vid Warberg—Borås j.
„ „ Borås j.
„ „ Göteborg—Borås j.
„ Lerje—Olofstorp vid W. G. j.
„ Agnesberg—Frändefors vid B. j.
„ vid Falköping—Uddagårdens j. (Eksund, Fiskeby och
Norrköping intet nytt)
mellan Åby och
stationerna Hjo—Svensbro-Tidaholm vid Hjo —Stenstorps j.
mellan Grafversfors och
stationerna Hjo—Wreten vid Hjo—Stenstorps j.
mellan Simonstorp och
stationerna Hjo—Korsberga vid Hjo—Stenstorps j.
mellan Strångsjö och Hjo.
mellan stationen Skärblacka vid Finspong—Norsholms j. och
stationerna vid Hjo—Stenstorps j. (utom Stenstorp)
mellan stationen Finspong vid Finspong—Norsholms
j. och stationerna Hjo—Fridened vid Hjo—Stenstorps j.
mellan stationen Sonstorp vid
Örebro—Pålsboda—Finspongs j.
samt
stationerna Hjo och Mofalla vid Hjo—Stenstorps j.
mellan stationen Hellestad vid
Örebro—Pålsboda—Finspongs j.
samt Hjo.
mellan stationen Prestköp vid Ö. P. F. j. samt
Hjo.
mellan stationerna Skärkind— Gamleby vid Norsh.—Wästerv.—Hultsfr.
j. och
stationerna Skultorp—Åskloster vid S. J.
„ Uddevalla—Skee. „ „
„ vid Hjo—Stenstorps j. (incl. Stenstorp utom för paket-
och ilgods).
„ „ Lidköp.—Skara—Stenstorps j.
„ „ Lidköp.—Håkantorps j. (ej Håkantorp).
„ „ Kinnekulle—Lidköp. j.
„ „ Lerje—Kålltorp och Lundsbrunn —Wänern vid
W. G. j.
„ „ Uddevalla—Wänersborg—Herrlj. j.
„ Lane—Högsäter vid Uddevalla—Lelångens j.
,, vid Strömstad—Skee j.
„ „ Warberg—Borås j.
„ „ Borås j.
„ „ Göteborg- Borås j.
,, Agnesberg—Frändefors vid B. j.
„ vid Falköping—Uddagårdens j.
mellan stationerna Tannefors—Rimforsa vid
Östra Centralbanan och
stationerna Sköfde—Åskloster v id St. J.
„ Uddevalla—Skee „ „
„ vid Uddev.—Vänersb.—Herrlj. j.
„ „ Uddevalla—Lelångens j.
„ „ Strömstad—Skee j.
„ „ Warberg—Borås j.
„ „ Borås j.
„ „ Göteborg—Borås j.
„ „ Dalslands j.
„ Lerje—Olofstorp vid W. G. j.
„ Agnesberg—Mellerud vid B. j.
„ Fredriksstad och Sarpsborg samt B,akkestad—Prtestebake
vid N. St.
„ vid Falköp.—Uddagårdens j.
(Slätmon—Södra Wi vid Ö. C. intet nytt).
mellan stationen Wimmerby vid Ö. C. och
stationerna Hjo—Korsberga vid Hjo—Stenstorps j.
mellan stationen Storebro vid Nässjö—Oskarshamns
j. och Hjo.
IV. Den godssamtrafik mellan stationerna vid
Mellersta Östergötlands j. och väster om Vättern belägna stationer, som f.
n. transiterar linien Fogelsta—Hästholmen, omfattar följande försändelser,
nämligen:
mellan stationerna Linköping Norra—Hvarf
vid Mellersta Östergötlands j och
stationerna Tidan—Tvååker vid S. J.
„
Falköping—Sandhem vid S. J.
„ Uddevalla—Skee „ „
„ vid Strömstad—Skee j.
„ „ Sköfde—Axvalls j.
,, Lugnas—Forshem vid Mariestad—Kinnekulle j.
„ vid Lidk. — Skara—Stenst. j.
„ „ Kinnekulle—Lidköp. j.
,, „ Wästergötland—Göteborgs j.
„ ,, Hjo—Stenstorps j.
„ „ Varberg—Borås j.
„ „ Göteborg—Borås j.
., „ Borås j.
„ „ Ulricehamns j.
„
„ Uddevalla—Wänersb.— Herrlj. j.
„ „ Dalslands j.
„ Agnesberg—Köpmannabo vid B. j.
„ Fredriksstad—Prsestebake vid N. St.
„ vid Falk.—Uddagårdens j.
V. Om Mellersta Östergötlands och Fogelsta—Wadstena—Ödeshögs
järnvägar sammansloges tillen bana, skulle till närmast förestående
trafik (se under IV) komma intet nytt.
VI. Samtrafiksförsändelserna mellan stationerna
vid Fogelsta—Wadstena—Ödeshögs järnvägar samt Linköping (S. J.) och på andra
sidan därom belägna stationer beröra icke f.n. Mell. Österg. j.
VII. Men om ifrågavarande tvenne jänvägar
sammansloges till en bana, skulle åt Mell. Österg. järnv. vinnas följande
ökade transitotrafik, nämligen, förutom trafiken under III, godsförsändelser
mellan stationerna Ödeshög (Hästholmen)—Aska
vid Fogelsta—Wadstena—Ödeshögs jänv. och
stationerna Linghem—Katrineholm—Stockholm—Bergsbrunna vid St. J.
stationerna vid Stockholm—Rimbo j. (incl. Rimbo).
„ „ Stockholm—Nynäs j.
„ „ Södra Roslags Kustbana.
„ Sundbyberg—Jakobsberg vid Stockholm—Wästerås—Bergsl.
j.
„ vid Spånga—Löfsta j.
„ „ Norra Södermanlands j.
„ Oxelösund—Eskilstuna C. vid O. F. W. j.
„ Prestköp—Sonstorp vid Örebro—Pålsb.—Finsp. j.
„ vid Finspong—Norsholms j.
„ „ Norsh.—"Wästerv.—Hultsfreds j.
„ Storebro—Oskarshamn vid Nässjö—Oskarshamns j.
„ vid Kalmar—Berga j.
„ „ Kalmar—Torsås j.
„ „ Bergqvara—Brömsebro vid Östra
Blekinge j.
VIII. Utgjorde linien Ringstorp—Linköping—Fogelsta—Hästholmen
en enda bana, skulle hela denna linie (jfr ni) transiteras af
godsförsändelser
mellan stationerna Halleby—Gamleby vid Norsh.—Wästerv.-Hultsfreds
j. och
stationerna Skultorp—Åskloster vid S. J.
,, Uddevalla—Skee „ „
„ vid Hjo—Stenst. j. (incl. Stenstorp utom för paket- och
ilgods).
„ „ Lidköp.—Skara—Stenst. j.
„ „ Lidköp.—Håkant. j.
„ „ Kinnek.—Lidköp. j.
„ „ Uddevalla—Wänersborg—Herrlj. j.
„ „ Uddevalla—Lelångens j.
„ „ Strömstad—Skee j.
,, „ Warberg—Borås j.
„ „ Borås j.
„ „ Göteborg—Borås j.
„ Lerje—Kålltorp och Lundsbrunn—Wänern vid W.G. j.
„ Agnesberg—Brålanda vid B. j.
„ vid Falköp.—Uddagårdens j.
mellan stationen Almvik
vid Norsh.—Wästervik—Hultsfreds j. och
stationerna vid Hjo—Stenst. j. (incl. Stenstorp utom för paket- och ilgods).
„ Lidköp.—Skara—Stenst. j.
„ vid Kinnekulle—Lidköp. j.
„ Stora Hof—Kålltorp och Lundsbrunn—Wänern vid W. G. j.
„ Lofvene vid Lidköp.—Håkantorps j.
mellan stationerna Jenny och Wästervik
vid Norsh.—Wästerv.—Hultfreds j. samt
stationerna vid Hjo—Stenstorp j. (utom Stenstorp).
mellan stationen Werkebäck
vid Norsh.—Wästervik—Hultfreds j. och
stationerna Hjo—Korsberga vid Hjo—Stenst.j.
mellan stationerna Hvalstad och Fårhult
vid Norsh.- Wästerv.—Hultsfr. j. samt
stationerna Hjo och Mofalla vid Hjo—Stenst. j.
mellan stationen Ankarsrum
vid Norsh.—Wästerv.—Hultfreds j. och Hjo.
Godssamtrafiken mellan stationerna incl. Linköping
Norra vid Mellersta Östergötlands j. och Fogelsta—Wadstena—Ödeshögs j. berör
icke tredje bana.
Stockholm i Augusti 1904.
Gunnar W. Alving. |
Gustaf Landahl. |
Bokhållare vid K.
Järnvägsstyrelsens taxebyrå. |
Kontorsskrifvare vid
K. Järnvägsstyrelsens tariffbyrå. |
-----------------------
Bil. I.
Om linien
Hjo—Hästholmen—Fogelsta—Linköping sammanslås till en enda bana, tillkommer
ej något nytt transitogods utöfver det som uppgifvits i förut lämnad
redogörelse, dock med undantag för några enstaka stationer såsom t. ex.
Strångsjö till Mofalla (i uppgiften omfattar Strångsjö endast st. Hjo) och
dylikt.
För banans egna stationer å linien Hästholmen—Fogelsta, exempelvis
Alvastra och Wäfversunda, bör trafiken till en del stationer å Borås—Alfvesta
järnväg (Målsryd—Svenljunga— Brandsmo) ändras till öfver Hjo, Stenstorp,
Herrljunga, Borås (nuvarande väg Fogelsta, Nässjö, Wärnamo).
För Hjo station tillkommer:
stationerna vid S. J. Katrineholm—Stockholm—Bergsbrunna.
,, „ Stockholm—Bimbo j. (incl. Bimbo).
„ „ Stockholm—Nynäs j.
„ „ Södra Boslags Kustbana.
„ „ Stockh.—Wästerås—Bergsl. j. Sundbyberg—Jakobsberg.
„ „ Spånga—Löfsta j.
., „ Norra Södermanlands j.
„ „ O. F. W. j. Oxelösund—Eskilstuna C.
„ „ Ö. P. F. j. Prestköp—Sonstorp (äfven enl. föreg.
uppgift).
„ „ Finspong —Norsholms j. fäfven enl. föreg.
uppgift).
„ ,, N. W. H. (enl. uppg. endast t. o. m. Ankarsrum).
„ „ N. O. Storebro—Öskarshamn.
„ „ Kalmar—Berga j.
„ „ Kalmar—Torsås j.
„ „ Östra Blekinge j. Bergqvara—Brömsebro.
Blir linien Hjo—Hästholmen—Fogelsta—Linköping—Ringstorp—Hultsfred
en enda bana, kommer trafiken ej att ökas, då t. ex. gods från Hjo
till Målilla vid N. O. j. enl. räkning skall gå öfver Hästholmen—Fogelsta—Linköping—"Wimmerby.
Sammanslås linien Örebro Södra—Pålsboda—Finspong—
Norsholm—Wästervik—Hultsfred till en enda bana tillkommer ej något
transitogods. För stationerna å denna linie, Svennevad—Sonstorp
ändras vägen från öfver Pålsboda (Hallsberg) och Hultsfred—Nässjö till öfver
Pålsboda—Örebro Södra.
till
stationerna vid S. J.
Örebro—Krylbo norrut.
„ „
„ „ Rosshyttan—Brunna.
„ „ „ N. K.
j. Jerle—Granbergsdal och Bredsj—
Snöbergshyttan.
„ „ „ Svartelfs j.
(incl. Grythyttehed).
„ „ „ B. j. Falun—Hellefors.
„ „ „ F. L. J.
„ „ „ Ö. K.
„ „ „ K. U. R. j.
„ „ „ O. F. W.
Öster Tibble och Kungsör.
., „ „ S. W. B.
med undantag af linien
Sundbyberg—Bro.
„ „ „ G. D. j.
Gefle norra—Garsås.
„ „ „ D. H. j..
Freluga—Woxna.
„ „ „ S. D. j.
„ „ „ Siljans j.
„ „ „ G. O. J.
„ „ „ H:d S.
„ „ ,, Merakerbanan.
„ „ „
Krylbo—Norbergs j.
,, „ „
Örebro—Svarta j.
För stationen Finspong
till stationerna
vid S. J. Örebro—Krylbo norrut.
„ „ „ N. K.
Jerle—Granbergsdal och Bredsjö—
Snöbergshyttan.
„ „ „ Svartelfs j.
(incl. Grythyttehed).
„ „ „ B. j. Falun—Hellefors.
„ „ „ F. L. j-
„ „ „ Ö. K. J.
„ „ „ K. U. R. j.
„ „ „ S. W. B.
Fagersta—Björbo.
„ „ „ G. D. j.
Gefle norra— Garsås.
„ „ „ D. H. j.
Freluga—Woxna.
„ „ „ S. D. J.
„ „ „ Siljans j.
„ „ „ G. O. j.
„ „ „ H:d S- J-
„ „ „ Merakerbanan.
„ „ „ Örebro—Svarta
j.
För stationen Skärblacka
till stationerna
vid S. J. Örebro—Krylbo norrut.
„ „ „ N. K.
Jerle—Granbergsdal och Bredsjö
Snöbergshyttan.
„ „ „ Svartelfs j.
(incl. Grythyttehed).
„ „ „ B. j.
Falun—Hellefors.
„ „ „ F. L. j.
„ „ „ O. K. j. (ej
Köping).
„ „ „ K. U. R. j.
(utom Asby st.).
„ „ „ S. "W. B. j.
Fagersta—Björbo.
„ „ „ G-. D. j.
Gefle-norra—Gar sås.
„ „ „ D. H. j.
Freluga—Woxna.
„ „ „ S. D. j.
„ „ „ Siljans j.
„ „ „ G. O. j.
„ „ „ H:d S. j.
,, „ „ Merakerbanan
„ „ „ Örebro—Svarta
j.
För stationerna Kimstad—Norsholm
-Wästervik—Hultsfred ändras vägen i likhet med Skärblacka, dock utom för
O. K. j., som endast omfattar Wanneboda—Fellingsbro.
Stationerna Hvena och Hultsfred omfatta a N. K. j. Jerle— Kortfors
och Bredsjö—Dalkarlsberg.
Paket- och ilgods för st. Kimstad och Norsholm bibehålles gamla
vägen.
---------------------
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sammansl_1904.html senast uppdaterad
2009-01-24
|