Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan
|
Byvalla
- Långshyttans Järnväg
av
Rolf Sten |
|
Rullande
materiel (Rolling Stock) |
En järnvägs utveckling
avspeglas mycket väl i hur lok-och vagnparken förändras.
Ökad trafik leder genast till kraftigare lok och vagnar,
som kan dra respektive bära tyngre last.
När bolagsledningen börjar
tveka om att deras järnväg har någon framtid,
stannar utvecklingen av. Det syns mycket väl hos BLJ. Något
fabriksnytt lok köptes inte efter 1937 då man köpte
lokomotor nummer 2. När det gäller vagnarna köptes
inget nytt efter inköpet av G-vagnarna 34-36, år 1942.
Under 1920- talet installerade
de flesta järnvägsbolagen tryckluftsbroms på
sitt rullande materiel något som aldrig gjordes vid BLJ.
Även de planer på en breddning till normalspår
som fanns på mitten av 1940-talet kom inte att utföras.
Gör ditt
val och klicka på den röda pilen.
Make your choice and click at the red arrow
|
Ångloken
(Steam engines)
(2000-10-01) |
|
Motorloken (Diesel engines) (2000-10-01) |
|
Personvagnarna
(Passenger
cars) (2000-10-01) |
|
Godsvagnarna (Freightage stock)( 2000-10-01) |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till BLJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
rullande.html senast uppdaterad 1 oktober 2000
|