Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Byvalla
- Långshyttans Järnväg
av
Rolf Sten |
|
BLJ, godsvagnarna (Freightage stock) |
|
Bakgrund (2000-10-01) |
|
M- och I-vagnarna (2000-10-01) |
|
G-vagnarna (2000-10-01) |
|
Qo-vagnarna (2000-10-01) |
|
N-vagnarna (2000-10-01) |
|
Q 12-vagnarna (1998-06-15) |
|
NN-vagnarna (2000-10-01) |
|
Övrigt (1998-06-15) |
|
L-vagnarna (2000-10-01) |
|
|
|
Bakgrund |
Historien om de fem
personvagnar som fanns vid BLJ var relativt enkel att beskriva
. Värre är det med godsvagnarna eftersom många
vagnar, skrotats, byggts om och till under åren. Vagnar
har övergått till att bli tjänstevagnar medan
andra har förts över till brukens interna transporter.
Bland annat var det många av internvagnarna som kom från
den gamla kommunikationsleden.
Till banans öppnande år 1893 anskaffades
ett antal godsvagnar , täckta G-vagnar, träkolsvagnar
littera L , samt ett antal N-vagnar. År 1894 bestod godsvagnsparken
av totalt 37 vagnar. Dessa hade en total lastkapacitet på
178 ton.
Fortsättningen av beskrivningen över BLJ godsvagnar
gäller förhållandet under åren strax före
nedläggningen.
|
G-vagnarna |
År 1892 köptes tre stycken
vagnar. En från Atlas och en som tillverkades av det egna
bolaget Kloster.
Vagnarna numrerades som 22-23 respektive 51. I vagn 51 monterades
år 1914 en ångpanna för uppvärmning av
personvagnarna. Den funktionen hade den till 1958 varefter den
återställdes till vanlig G-vagn.
1896 tillverkade Kloster ytterligare
en vagn som fick nummer 21. Nu klarade man sig några år
med dessa vagnar.
1904 var det dags igen då man beställde
två vagnar från Falun. Dessa fick nummer 24-25.
1910 levererade Kloster ännu en
vagn, den fick nummer 26. Den här vagnen var utrustad med
ångpanna för uppvärmning av passagerarvagnarna,
en funktion som den hade fram till 1949.
Nu dröjde det till 1929 innan transportbehovet
påkallade nyanskaffningar. Då levererades två
vagnar från ASJ i Linköping. Vagnarna fick nummer
30-31. Båda vagnarna såldes 1965 till DONJ.
Nästa vagnanskaffning skedde 1937
då man köpte två begagnade vagnar från
DONJ, DF nummer 80 och 83. Vid BLJ numrerades vagnarna som 32-33.
1936 köptes fem stycken begagnade
vagnar från Västergötland - Göteborgs Järnväg.
Dessa vagnar var tillverkade av Hälsingborgs mekaniska verkstad
1877 och ursprungligen levererade till Lidköping - Skövde
& Stentorps Järnvägar. Eftersom vagnarna något
avvek från de andra G-vagnarna numrerades dessa in i en
egen nummerserie vid BLJ, Gv 425-429.
De sista leveranserna av G-vagnar skedde
1942 då man från ASJ i Linköping beställde
tre stycken. Vagnarna numrerades som 34-36. Alla tre vagnarna
såldes 1965 till DONJ.
Av de G-vagnar som fanns vid BLJ finns
idag nummer 25 kvar vid JTJ. Av nummer 21 finns korgen bevarad
vid JTJ. Alla övriga vagnar är skrotade.
|
N-vagnarna |
De här öppna lastvagnarna kom att tillsammans med NN-vagnarna
bli den största gruppen av vagnar. Antalet vagnar kom under
åren att växa i takt med behovet av ökande godsvolymer.
De första vagnarna köptes inför trafikstarten
från Atlas. 1892 levererades 15 stycken, vilka numrerades
som 151-165.
1935 gjordes nästa anskaffning då man från Flakenbergs
Järnväg köpte tio stycken begagnade vagnar. Dessa
var tillverkade av Kockum 1893. Vid BLJ numrerades dessa som
166-175
Året därpå köptes ytterligare tio stycken
begagnade vagnar. Den här gången från Kalmar-Berga
Järnväg. Dessa vagnar var tillverkade av Landskrona
1896 och numrerades vid BLJ som 176-185. Det här blev också
det sista inköpet av N-vagnar.
Av N-vagnarna finns nummer 161 bevarad vid Uppsala-Lenna Järnväg.
Nummer 163 och 167 vid Anten-Gräfsnäs Järnväg.
Nummer 168, 176 och 183 finns vid JTJ. Alla övriga vagnar
är skrotade.
|
NN-vagnarna |
De första tio vagnarna av den här typen levererades
från Kloster 1901. De numrerades som 201-210.
Behovet av fler vagnar gjorde sig genast gällande varför
man redan 1904 beställde ytterligare tio vagnar från
Kloster. Dessa numrerades 211-220.
Nu var behovet fyllt ett antal år men 1912 var det dags
igen. Tio stycken vagnar beställdes av Falun. Dessa vagnar
numrerades 221-230.
Fyra år senare var det dags igen. 1916 levererade Falun
ytterligare åtta vagnar. Dessa numrerades 231-238.
1920 skedde den sista leveransen av NN-vagnar till BLJ. Även
den här gången var det Falun som tillverkade. Vagnarna
numrerades 239-248.
Vagnarna 241-248 fick i slutet av 1930-talet lösa träkolsreden
monterade. I slutet av 1940-talet övergick bruket till oljeeldning
av ugnarna. Därmed kom även behovet av oljetransporter.
Vagnarna 241 och 242 fick oljetankar monterade 1947. Dessa togs
bort 1952 respektive 1951 och vagnarna återställdes
till NN.
Vagnarna 239-240 byggdes om 1949 till tankvagnar och fick därmed
nytt littera, Q12. Vagnen 237 fick två stycken oljetankar
monterade 1955. Någon omlittrering gjordes inte.
Bevarade NN-vagnar finns idag hos Gotlands - Hesselby Järnväg,
nummer 203 och 210. Nummer 226 finns hos Anten - Gräfsnäs
Järnväg. Nummer 204,206, 207, 209, 211, 213, 215, 230
samt 245 finns hos JTJ i delar och i hela vagnar.
Vagnarna 205, 208, 212 och 222 skrotades efter en olycka i Åsbo
1956. Resterande vagnar är skrotade.
|
L-vagnarna |
I järnbruksrörelsen var träkol en viktig råvara.
För transporterna anskaffades inför banans öppnande
nio stycken träkolsvagnar. Dessa tillverkades av Kloster
1892 och numrerades 52-60.
Behovet av fler vagnar gjorde sig snart gällande varför
man 1894 beställde ytterligare tio vagnar från Kloster.
Dessa numrerades 61-70. Alla träkolsvagnar som hittills
inköpts rymde 22,5 m3 träkol.
1908 var det dags att beställa fler vagnar. Tio stycken
av en större modell rymmande 35 m3 beställdes från
Falun. Vagnarna numrerades 71-80.
Några fler L-vagnar beställdes inte. Efterhand ändrades
processerna i järnframställningen så att behovet
av träkol minskade fört att så småningom
helt upphöra. I stället blev det transporter av koks
och stenkol som vagnarna fick utföra. När man så
i slutet av 1940-talet övergick till oljeeldning försvann
även transporterna av koks och stenkol. Vagnarna skulle
nu ha blivit övertaliga men fick fortsatt "tjänst"
genom att man började med flistransporter från sågen
i Stjärnsund. 1956 var det slut även på dessa
transporter varför alla L-vagnarna ställdes av. Vagnarna
skrotades efterhand under åren 1956-1964.
BLJ träkolsvagn L 69 tillverkad av Kloster AB 1894. Foto
1949: Stig Nyberg.
|
M- och I-vagnarna |
För malmtransporterna anskaffades ett antal M-vagnar. Den
första leveransen skedde år 1896 och bestod av tre
vagnar tillverkade av Kloster. Dessa numrerades 101-103.
Nästa leverans skedde 1897. Även den här gången
var det Kloster som levererade. Fem vagnar som numrerades 104-108.
1898 skedde den sista leveransen av M-vagnar. Tretton vagnar
levererades från Kloster och de numrerades 109-121. Vagn
108 byggdes 1906 om till spårrensare. Den skrotades 1963.
Ett antal av M-vagnarna byggdes om till I-vagnar. Nummer 110,
115, 116 och 121 byggdes om 1912. Nummer 101 byggdes om 1917.
Vagn 119 skrotade 1956 efter en olycka i Åsbo. Vagnarna
104 och 115 finns bevarade hos JTJ och vagn 121 hos Uppsala-Lenna
Järnväg. Övriga vagnar är skrotade.
BLJ M 102. Tillverkad av Kloster AB 1894. Vagnen är lastad
med stålämnen, så kallade "bar ends".
Foto: Stig Nyberg.
|
Qo - vagnarna |
BLJ:s största godsvagnar var Qo 300-301. De var boggievagnar
tillverkade av Glewitz i Tyskland 1917. De inköptes till
BLJ 1925 och användes för malmtransporter. vagnarna
var självlossande. När transporterna upphörde
byggdes vagnarna om till öppna godsvagnar järntransporter.
Båda vagnarna finns bevarade vid JTJ.
BLJ godsvagn Qo 300. Foto: Stig Nyberg
|
Q12-vagnarna |
Transporterna av olja ökad efterhand varför BLJ år
1955 inköpte två stycken begagnade oljevagnar från
Västergötland-Göteborgs järnväg. Vagnarna
var tillverkade av Ljunggrens i Kristianstad år 1907 och
1913. Vid BLJ numrerades vagnarna 311 respektive 310. Efter nedläggningen
togs hjulen bort och vagnarna ställdes upp som permanenta
tankar vid Klosterverken. När tankarna skulle skrotas räddades
310 till JTJ. Där har den renoverats och återfått
sin hjul.
|
Övrigt |
När Näs - Morshyttans Järnväg breddades till
normalspår hösten 1921 övertog BLJ ett antal
NN-vagnar och en snöplog. Vagnarna blev tjänstevagnar
vid BLJ.
1955 redovisade BLJ att man hade 153 godsvagnar på vilka
man kunde lasta sammanlagt 1311 ton.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till BLJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
godsvagn.html senast uppdaterad 1 oktober 2000
|