Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Byvalla
- Långshyttans Järnväg
av
Rolf Sten |
|
Personvagnarna (Passenger cars) |
Att
persontrafiken inte var av någon större omfattning
visas i det faktum att BLJ bara kom att ha 5 personvagnar
Inför trafikstarten inköptes, år
1892, en tvåaxlig andra- och tredjeklass personvagn från
Atlas. Sittplatsantalet var 6 respektive 24. Vagnen numrerades
som BLJ BC 1. Vagnen byggdes om till godsvagn för interna
transporter år 1948.
Troligen fanns det även en annan
tvåaxlig personvagn som aldrig kom i trafik. Den vagnen
kom ursprungligen från kommunikationsleden, delen Born-Edsken.
Vagnen godkändes inte vid Väg- och vattenbyggnads-
styrelsens (VoV) besiktning år 1892. Sannolikt kom vagnen
att byggas om för användning vid interna transporter
på bruken.
Med dessa "sittplatser" klarade man
sig fram till år 1902. Det året levererades ytterligare
en personvagn. Den var tillverkad av det egna bolaget, Kloster,
i Långshyttan. tvåaxlig med andra- och tredjeklass.
8 respektive 26 sittplatser. Den numrerades som BLJ BC 2. Vagnen
avställdes år 1952 och skrotades 1957.
1908 hade passagerarantalet ökat
så pass mycket att man såg sig nödsakade att
anskaffa ytterligare en passagerarvagn. Även den här
gången var det Kloster som tillverkade den nya vagnen.
Det var en tvåaxlig andra- och tredjeklassvagn med 8 respektive
40 sittplatser. Den numrerades som BLJ BC 3.
Bilden visar BLJ BC3 avställd i Långshyttan 1959.
Foto: Stig Nyberg.
När arbetartågen sattes i
trafik år 1942 var det den här vagnen som i huvudsak
användes. När den trafiken upphörde 1953 blev
vagnen "övertalig" varför den slopades. Korgen
ställdes 1961 upp som raststuga i Byvalla och såldes
1967 vidare till en privatperson.
Under första världskriget ökade
persontrafiken kraftigt varför man 1917 beställde en
ny personvagn. Den här gången blev det en boggivagn
tillverkad av ASJ i Linköping. Även den här vagnen
var en andra- och tredjeklassvagn med 14 respektive 45 sittplatser.
Vagnen numrerades som BLJ BCo 4 och kom att bli den sista nytillverkade
personvagnen. Med denna vagn hade nu BLJ sammanlagt en kapacitet
på 36 andra och 135 tredjeklass sittplatser.
Den här vagnen tillsammans med de
andra vagnarna uppvärmdes vintertid med ånga från
loken eller en ångfinka. 1958, när den sista ångfinkan
slopades, byggdes värmesystemet om i Bco 4 till ett vattenburet
system. Vattnet värmdes genom en vedpanna som installerades
inne i vagnen. Samtidigt försågs vagnen med ett resgodsutrymme
i samma ände som andraklassavdelningen. Dörrar för
in- och urlastning togs upp i vagnssidorna.
Vagnen användes fram till nedläggningen
varefter den 1965, tillsammans med loket "THOR", ställdes
ut på bangården i Långshyttan som ett minne
från järnvägsepoken. Problem med vandalisering
gjorde att vagnen1974 såldes till Jädraås -
Tallås Järnväg (JTJ) där den numera används
i museitrafiken. JTJ har tagit bort resgodsutrymmet och återställt
vagnen till det skick som den hade ursprungligen .
Bilden visar BLJ personvagn BCo4 år 1959. Foto: Stig
Nyberg.
Den sista personvagnsanskaffningen till
BLJ gjordes 1948. Man köpte då en begagnad vagn från
Mellersta - Östergötlands Järnväg (MÖJ
BCo 1000). Vagnen var en boggivagn tillverkad 1897 av VABIS
Södertälje. Vid BLJ numrerades vagnen som BCo 5. Vagnen
hade 10 andra- och 26 tredjeklass sittplatser. Det totala sittplatskapaciteten
var nu 207 platser. Även den här vagnen försågs
i slutet av 1950-talet med vattenburen värme. Likadan som
i vagn nr 4.
1965 såldes vagnen till Östergötlands
Järnvägsmuseum i Linköping. Numera finns vagnen
på Västra Östergötlands museijärnväg
i Vadstena.
BLJ personvagn BCo5 i Långshyttan 1949. Foto: Stig Nyberg.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till BLJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
personvagn.html senast uppdaterad 1 oktober 2000
|