Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Byvalla
- Långshyttans Järnväg
av
Rolf Sten |
Motorloken (Motor engines)
Gör ditt val och klicka på
den röda pilen. Make your choice and click at the red arrow
|
Motorfordon (General)( 1998-06-20) |
|
Lokomotor ett (Motor engine No 1) (1998-06-20) |
|
Lokomotor två (Motor engine No 2) (1998-06-20) |
|
Motortralla (1998-06-20) |
|
Dressiner (Motor trolley) (2000-10-01) |
|
Motorfordon (Motor engines) |
Motorloken kom aldrig att spela någon märkbar
roll vid BLJ. Det var ångloksdriften som förhärskade.
När motorlokens utveckling i slutet av 1940- och 1950-talet
hade kommit så långt att de var ett alternativ hade
man redan börjat att skönja slutet på BLJ.
|
Lokomotor ett (Motor engines No 1) |
Tillverkades av AB Slipmaterial i Västervik
år 1929. Tillverkningsnummer 39. Axelföljd 1. Lokomotorn
hade en Fordson bensinmotor på 40 hästkrafter.
Den användes i lättare växlingstjänst. År
1946 blev den bytesobjekt när BLJ förvärvade Mellersta
Östergötlands Järnvägar (MÖJ) ånglok
nummer 5 (BLJ 10).
Vid MÖJ fick lokomotorn nummer 5 och vid banans förstatligande
år 1950 blev den märkt SJ Zp 273. Skrotades 1962.
Leveransfoto BLJ lokomotor nummer 1. Foto: Stig Nyberg
|
Lokomotor två (Motor engines No 2) |
Tillverkades av Slipmaterial i Västervik år
1935. Tillverkningsnummer 205. Den var identisk med "ettan"
och kom att tjänstgöra i lättare växling
inom bruksområdet i Långshyttan ända fram till
1971. Den såldes 1972 till museibanan Uppsala - Länna.
Sedan några år tillbaka finns lokomotorn hos Tjustbygdens
järnvägsförening i Västervik.
|
Motortralla |
I samband med nedläggningen köptes en motortralla,
tillverkad av Bergbolagen för SRJ eller Österby Jernverks
AB. Den användes av banavdelningen och blev skrotad eller
såld någon gång efter 1966.
|
Dressiner (Motor
trolley) |
Sådana har funnits av alla de slag men en av de
intressantare var en motordressin tillverkad av Ljusne Voxna
AB någon gång på 1920-talet. Den var försedd
med en Chevroletmotor och sufflett och användes vid inspektionsresor
och ibland för posttransporter.
Vid nedläggningen
kom den till museibanan i Mariefred där den skulle byggas
om till 600 mm spårvidd. Detta skedde aldrig utan den överlämnades
till JTJ där den har blivit upprustad till körbart
skick och kan ibland ses ute i trafik.
Intilliggande bild visar dressinen "ute på tur"
i Jädraås. Foto: © Bo
Hillman
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till BLJ rullande
materiel innehållsförteckning |
© Rolf Sten
motorlok.html senast uppdaterad 1 oktober 2000
|