
Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Byvalla
- Långshyttans Järnväg

av
Rolf Sten |
|
Lokdriften |
Vid BLJ var loken från början
placerade på två ställen. I Stjärnsund
fanns ett växellok placerat ända fram till 1953. Det
togs bort samtidigt som arbetartågen slutade att gå.
I övrigt var alla lok placerade i Långshyttan.
Lokstallar fanns i Långshyttan, Stjärnsund och Byvalla
Vatten- och koltagning kunde göras i Långshyttan,
Stjärnsund och Byvalla. Någon mekaniserad anordning
för lokens kolning byggdes aldrig utan lastningen av kol
skedde i regel för hand.
Allt löpande underhåll och
revisioner gjordes i Långshyttan. Det var bara vid större
pannarbeten som andra verkstäder anlitades.
När järnvägen lades
ned kunde man konstatera att lok nummer 4 hade avverkat 109508
mil. Inte dåligt för ett växellok. Lok nummer
5
hade gått 106462 mil och lok 6 148444 mil. Om man gör
ett räkneexempel på lok nummer 6 får man fram
följande: Loket har gått 148444 mil och banan var
2,7 mil lång. Det innebär att loket, sedan år
1916, gått sammanlagt 54979,3 enkelturer mellan Byvalla
och Långshyttan.

|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till ångloken
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
lokdriften.html senast uppdaterad 6 december1998

|