Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Rälsbussepoken (The railcar era)
av Rolf
Sten |
Boggirälsbussar
med hel stålkonstruktion Yco6
Yco4p/t
Nydqvist & Holm i Trollhättan, NOHAB, tillhörde
dom som tidigast kunde leverera rälsbussar i hel stålkonstruktion.
I slutet av 1930-talet levererades ett antal boggirälsbussar
i stål till Bergslagernas Järnvägar, BJ, Malmö-Simrishamns
Järnväg, MSJ samt Trelleborg - Rydsgårds Järnväg,
TRJ. Halmstad - Nässjö Järnväg, HNJ, beställde
tre så kallade snabbmotorvagnar vilka levererades 1938.
Åren kring andra världskrigets slut 1945 började
flera nya tillverkare av rälsbussar att dyka upp. Man visste
att SJ:s utredning från 1944 hade påpekat att kommande
konstruktioner av rälsbussar skulle byggas helt i stål.
Den tredje utvecklingsfasen av rälsbussarnas historia inleddes
nu.
En ny tillverkare var General Motors Nordiska AB som 1944 lyckades
sluta avtal med Västergötland - Göteborgs Järnvägar,
VGJ, om leverans av ett antal boggirälsbussar och släpvagnar,
både tvåaxliga och boggimodell. Leverans skedde under
åren 1945 - 1946. Det här kom att bli den enda leveransen
från GM
1946 - 1947 byggde ingenjörsfirman R Söderberg i Göteborg,
efter ritningar från Hilding Carlsson, ett antal släpvagnar
och boggirälsbussar som levererades till VGJ.
AB Svenska Järnvägsverkstäderna i Linköping
(ASJ) levererade i mitten på 1940-talet en boggirälsbuss
till Södra Dalarnas Järnväg, SDJ.
Bland de sista leveranserna av rälsbussar från NOHAB
blev ytterligare två snabbmotorvagnar till Halmstad - Nässjö
Järnväg, HNJ, leveransen skedde1946 (HNJ hade då
blivit förstatligat).
En av de första stålrälsbussarna i Sverige
byggdes av NOHAB för Halmstad - Nässjö Järnväg.
Den första leveransen skedde 1938. Bilden visar HNJ nummer
7 i Landeryd 1939. Foto: Stig Nyberg.
I slutet av 1945 startade SJ på allvar konstruktionsarbetet
med en ny generation av rälsbussar och släpvagnar i
självbärande stålkonstruktion. Arbetet var baserat
på de erfarenheter man hittills hade av åren med
rälsbussdrift. Utseendemässigt hade den nya konstruktionen
starka drag från de snabbmotorvagnar som NOHAM levererade
till HNJ 1938 respektive 1946. Även resultatet från
den utredning som hade startat 1944 låg till grund för
de nya konstruktionerna. De nya rälsbusstyperna skulle bland
annat klara en högsta hastighet på 85 respektive 115
km/t, smalspår respektive normalspår. Rälsbussarna
skulle vara multipelkörbara. Vissa släpvagnsmodeller
skulle vara utrustade med manöverbord från vilket
det skulle vara möjligt att köra fordonskombination.
De första rälsbussarna av den nya
konstruktionen var smalspåriga och avsedda för banor
med 891 mm och 1067 mm spårvidd. SJ begärde offert
från ett flertal tillverkare. Ordern tillföll Märstaverken
sedermera AB Eksjöverken. Dessa leveranser startade 1949.
SJ fortsatte arbetet med att förfina konstruktionen och
snart var man klar att beställa normalspåriga rälsbussar
och släpvagnar. Här kommer inte att redogöras
för alla turer fram och tillbaka mellan tillverkare och
SJ.
SJ lade ut beställningar på flera
olika tillverkare och leveranserna var planerade att ske under
en femårsperiod. Vid slutet av 1952 hade SJ sammanlagt
gjort beställningar på 324 normalspåriga rälsbussar,
311 släpvagnar samt 137 smalspåriga rälsbussar
och 103 dito släpvagnar. Bland tillverkarna fanns förutom
redan tidigare nämnda Kockums, Kalmar Verkstad (KVAB), Hägglund
& Söner, Hilding Carlsson.
Ett rälsbusståg på Inlandsbanan har just
passerat Rörströmsälven på sin väg
norrut. Foto: Rolf Sten .
De normalspåriga rälsbussarna visade sig
ha en hel del barnsjukdomar. Främst rörde det sig om
att de hade stora problem med vinterkylan och snödrev. Att
nya konstruktioner har barnsjukdomar är ju ingen nyhet.
Det visade sig nu senast vinter 2001 när de nya "Reginamotorvagnarna"
X51 utsattes för sin första vinter. Problemen var näst
intill "oändliga". 2000-talets fordonskonstruktörer
fick även de uppleva att det faktiskt finns något
som heter vinter!
I slutet av 1950-talet skedde de sista leveranserna
av rälsbussar och rälsbussläp, både smal-
och normalspåriga.
Ombyggnader
Under åren kom ett antal ombyggnader att ske, både
av rälsbussar och av släp. Mekaniskt och motormässigt
skedde löpande förbättringar. Bekvämare inredning
installerades på en del rälsbussar. Detta gjorde att
det kom att finnas en mängd olika littera och underlittera
på fordonen. När det gäller grundkonstruktionen
var det rälsbussar med littera Y6 som blev den ursprungliga
normalspårsbussen med stålkonstruktion. En vidareutveckling
var Y7 som nybyggdes i ett antal exemplar samt ett antal Y6 som
ombyggdes till Y7. Under åren 1954 - 1968 ombyggdes 31
stycken Y6 till Y8. Största anledningen till denna ombyggnad
var att men behövde ett antal rälsbussar med bekvämare
inredning eftersom dessa var avsedda att trafikera längre
sträckor.
Även bland de smalspåriga rälsbussarna
gjordes en hel del ombyggnader och förbättringar. Dessutom
ombyggdes ett antal 891 fordon till spårvidd 1067 mm.
Ådalsliden 1985. Sällskapet Ostkustbanans vänners
(OKBv) rälsbusståg gör uppehåll på
stationen. Sammansättningen är manövervagnen UAFZ
1986 (kombinerad person- och resgodsvagn), Y7 1213 samt Y8 1135.
Till höger syns det tvåaxliga släpet UFV 2140.
Foto: Rolf Sten.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Retur till historiskt "rälsbussen"
innehållsförteckning
© Rolf Sten
ralsbussen_stal..html senast uppdaterad 17 november 2003 av Rolf Sten |