Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Rälsbussepoken (The railcar era)
av Rolf
Sten |
Boggirälsbussar
med plåtklädd trästomme Ydo - Yo1
, Yot/Yop
.
Rälsbussarna visade sig bli en mycket bra och konkurrenskraftig
trafiklösning för järnvägsbolagen. Behov
av större platsantal, högre komfort och möjlighet
att dra större släpvagnar var krav som kom att driva
på utvecklingen.
Detta ledde till att Hilding Carlsson konstruerade
boggirälsbussen och därmed inleddes nästa utvecklingsfas.
Karossen var som sin föregångare av plåtklädd
trästomme. Motorn var bensindriven 6-cylindrig Scania-Vabis
på 130 hästkrafter. Antal sittplatser var 46.
Den första järnväg som fick en sådan var
den smalspåriga, 1067 mm, Halmstad - Bolmens Järnväg.
Den levererades 1937.
Första leverans av normalspåriga
rälsbussar till SJ skedde 1938. Första smalspåriga
(1067 mm) varianten levererades till Halmstad - Bolmens Järnväg,
HBJ, 1937.
I slutet av 1938 började rälsbussar
med Scanias 8-cylindriga motor att levereras. Dessa bussar var
något längre och hade därför större
sittplatsantal, 48.
Fram till nu hade alla rälsbussar varit
avsedda för bensindrift. 1940 levererades den första
dieseldrivna rälsbussen. Motorn var Scania-Vabis 8-cylindriga.
Övergång till dieseldrift innebar att rälsbussarnas
hittillsvarande vacuumbroms nu ersattes med tryckluftsbroms.
Införande av dieseldrift fördröjdes på grund
av andra världskriget och därmed införda gengasdrift
av rälsbussarna. Efter krigets slut fortsatte övergången
till dieseldrift.
Boggirälsbussen levererades både
i smal- och normalspårsutförande. Kunder var enskilda
järnvägar men framför allt var det SJ som köpte
merparten. I takt med de enskilda järnvägarnas förstatligande
kom de flesta rälsbussarna att övertas av SJ och införlivas
i dess verksamhet.
Även här tog Motala Verkstad upp
konkurrensen med Hilding Carlsson. Motalas boggirälsbuss
var av likartad konstruktion med den skillnaden att motorn var
placerad under golvet mitt i vagnen.
Även NOHAB konstruerade boggirälsbussar
men satsade på en större typ med en kaross i stål.
Leveranser av dessa blev i första han till ett antal enskilda
järnvägar.
På 1940 och 1950 talet blev rälsbussarna
en allt vanligare syn i hela Sverige.
Den första generationen av boggirälsbussar från
Hilding Carlsson levererades till SJ med början 1938. Bilden
visar Ydo nummer 375 i Linköping 1938. Foto: Stig Nyberg.
Boggisläpvagnar
I och med att den 8-cylindriga motorn började användas
blev rälsbussarna så starka att de orkade dra en boggisläpvagn.
Hilding Carlsson konstruerade en sådan och de första
leveranserna skedde 1938. boggisläpen kom att finnas i många
olika varianter. De kom att finnas som kombinerad post- och resgodsvagn,
kombinerad passagerar- och resgodsvagn. Det kom även att
finnas släpvagnar med bara resande- post- eller godsutrymmen.
Burgsvik på Gotland 1957. En smalspårig boggierälsbuss
Yo1p med två boggiesläp har just ankommit till stationen.
Foto: Stig Nyberg
Enda leverantören under några år
I början/mitten av 1940-talet och som en följd av kriget
upphörde både Motala verkstad och NOHAB med tillverkningen
av rälsbussmateriel. Hilding Carlsson var nu den enda kvarvarande
tillverkaren som försåg SJ med rälsbussar.
1944 tillsatte SJ en utredning som skulle se
över rälsbussarnas konstruktion och komma med förslag
till förbättringar. Utredningen pekade på en
mängd detaljer som kunde förbättras i de nuvarande
konstruktionerna men framför allt påpekade man att
karosserna i framtiden borde utföras i stål. Ytterligare
en anledning att gå över till stål var att då
kunde rälsbussarnas hastighet ökas. De hittillsvarande
konstruktionerna med trästomme gjorde att rälsbussarnas
högsta tillåtna hastighet av säkerhetsskäl
var begränsad till 80 km/t.
1945 beställde SJ nya rälsbussar
vilka till en stor del hade förbättrats enligt utredningens
förslag. Denna beställning avsåg rälsbussar
för både smal- och normalspår.
De sista leveranserna av rälsbussar med
träkaross levererades från Hilding Carlsson under
åren 1947 - 1950.
Den absolut sista leveransen av den här
rälsbusstypen levererades till SJ i juni 1950 och till Nordmark
- Klarälvens Järnväg, NKlJ levererades den absolut
sista "trärälsbussen" från Hilding
Carlsson i juli 1950.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Retur till historiskt "rälsbussen"
innehållsförteckning
© Rolf Sten
ralsbussen_boggi..html senast uppdaterad 17 november 2003 av
Rolf Sten |