Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Rälsbussepoken (The railcar era)
Nedanstående osignerade
artikel var införd i tidningen Signalen nummer 1 17 januari
1953. Anledningen var att den första leveransen av den SJ-konstruerade
stålrälsbussen littera Y6 levererades från tillverkaren. |
Byrådirektör K. A. Hurve och distrikschef R. Markland
framför den nya stålrälsbussen.
Tredje etappen i den svenska rälsbussens 20-åriga
utvecklingshistoria har nu inletts genom att en ny stålrälsbuss
levererats och provkörts med utmärkta resultat vid
SJ. Denna rälsbuss, som konstruerats på järnvägsstyrelsens
maskintekniska byrå och fått litterabeteckningen
YCo6, måste betecknas som ett av de mest sensationella
tillskotten av SJ:s rullande materiel. Gången är förbluffande
mjuk och skakningsfri även vid höga hastigheter - toppfarten
utgör 110 km/tim - och inredningen både bekväm
och tilltalande.
Som bekant började de första rälsbussarna
i Sverige rulla för 20 år sedan, då pionjären
på området, fabrikör Hilding Carlsson, Umeå,
lät tillverka några 2-axliga rälsbussar för
turistbruk i Norrland, med utgångspunkt från erfarenheter
av dåtida landsvägsbussar. Nästa etapp blev boggirälsbussarna
och nu har litt. YCo6 med stålkorg blivit den sista utvecklingsfasen.
Några data om detta nyförvärv,
som skall levereras i 350 exemplar. Längden över korg:
16,5 m, totalt över koppel 17,8 m, bredd 3,1 m, vikt 17,4
ton, maxhastighet 110 km/tim, antal resande totalt 90, varav
sittplatser 53. Motorn är av Scania- Vabis-typ med 8 cylindrar
och 200 hkr effekt samt med ett varvantal av 1.750 varv/min.
Växellådan är av s. k. planettyp med hydraulisk
koppling och 5 växlar.
De största skillnaderna jämfört
med äldre typer är den högre hastigheten och stålkorgskonstruktionen.
Vidare finns det anordningar för multipelkörning, som
gör att föraren från sin plats på elektrisk
- pneumatisk väg kan manövrera högst 10 fordon,
rälsbussar och släpvagnar. Denna multipelkörning
kräver dock vissa skyddsåtgärder, speciellt för
motorn, och sålunda finns en s. k. oljetrycksvakt, som
steppar motorn om oljetrycket skulle bli alltför lågt,
samt överhettningsskydd, som stoppar motorn ifall temperaturen
på kylvattnet överstiger den tillåtna gränsen.
I båda fallen lägges växeln ur. Föraren
får vidare genom indikering vetskap om att en motor stannat.
På en provfärd med den nya stålrälsbussen
på sträckan Stockholm C - Upplands Väsby kunde
Signalen i sällskap med bl. a. representanter för järnvägsstyrelsen
nogsamt konstatera nyskapelsens goda prestanda, inredning och
utrustning. Fordonets gång är ungefär jämförbar
med en personboggivagn, alltså mycket mjuk och smidig.
Sittplatserna är åtskilda och har dynor av svampgummi,
fönstren är tillverkade av splitterfritt plexiglas,
väggarna är klädda med oömma perstorpsplattor
i masurbjörkimitaton och takbelysningen har utförts
med lysrörskonstruktion.
De första typexemplaren skall utnyttjas
för utbildning av personalen och sedan kommer.
stålrälsbussen att sättas i trafik i övre
Norrland På linjerna Boden - Vännes och Boden Haparanda.
Där liksom på andra håll, närmast i Skåne,
Småland, Östergötland och Dalarna, kommer stålrälsbussen
att medföra ett ytterligare förbättrande av SJ:s
personaltrafikförhållanden med tonvikt på bättre
och snabbare förbindelser. Samtidigt blir litt. YCo6 ett
viktigt rationaliseringsmedel, som bl. a. kommer att rätt
avsevärt inskränka personalbehovet.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Retur till historiskt "rälsbussen"
innehållsförteckning
© Rolf Sten
ralsbussen_forsta_signalen..html senast uppdaterad 17 november
2003 av Rolf Sten |