Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Rälsbussepoken (The railcar era)
Följande bild och osignerade artikel var
införd i Lokomotivmännens tidning 1933. |
Bussdrift
å Bergslagsbanan
Inom den närmaste tiden kommer vid Bergslagsbanan,
linjen Alvhem - Lilla Edet, den hittillsvarande ångdriften
vid personbefordran att i huvudsak ersättas med en nyinköpt
järnvägsbuss.
Denna buss, som levererats av Nydqvist &
Holm, Trollhättan, är 2-axlig och inrymmer 40 sittplatser
samt 15 ståplatser. Som den utvändiga bredden är
2,7 m. ha sittplatserna kunnat anordnas två och tre i bredd
med en gång mellan sofforna. Dessa äro utförda
med resårsitsar på lätta stålrörsstativ
och beklädda med buffelhud. Takhöjden invändigt
är 1.95 m således c:a 100 mm. större än
vid vanliga bussar, Den totala längden är 8,65 m, hjulbasen
är 5.5 m, och överhänget från bakaxeln räknat
2.31 m.
Bussen, som är modernt och smakfullt inredd,
har en tjänstevikt av 7.5 ton. Vid full last - 55 resande
- är totalvikten cirka 12 ton. Motorn är en 6-cylindrisk
bensinmotor, typ Maybach, som vid 1,900 v/min. utvecklar 105
hkr och avsedd att drivas med en blandning av bensin och 25 %
sprit. Motorn har 2 st. solexförgasare samt 2 st. från
varandra fullständigt oberoende tändstiftsserier, en
med Bosch magnettändning och en med batteritändning.
Kylningen sker med lamellkylare med jalusier samt regleras automatiskt
medelst termostat. Kraftöverföringen är mekanisk
med 3 växlar framåt och l. back, växellådan
är försedd med överväxel, vilken kan användas
till samtliga växlar. Antalet hkr per ton vagnvikt är
vid full last c:a 8.8 hkr. Bussen har därför också
en god acceleration. Vid provfärder har hastigheten kunnat
uppdrivas till 120 km/tim. Bussen är växlad för
en normal hastighet av c:a 85 km/tim. Bromsningen sker medelst
tvenne av varandra helt oberoende bromssystem, verkande å
bromstrummor med invändiga backar. Fotbromsen verkar å
alla fyra hjulen dels mekaniskt och dels genom Bosch-Devandre-servobroms,
vilken automatiskt och mjukt förstärker bromsverkan.
Bromsen arbetar med vakuum från motorn, förstärkt
medelst en vakuumbehållare, rymmande 85 liter, och försedd
med backventil. Handbromsen, försedd med spärr, verkar
direkt på bakhjulen. Bromsverkan är effektiv. Från
70 km/t. hastighet kan bussen på 20 sek. bringas till stopp.
Erforderliga nödbromshandtag finnas anordnade inne i bussen.
Axlarna äro lagrade i kullager. Bussen
är utvändigt beklädd med plåt, som särskilt
behandlats till skydd mot rost. Såväl hjul som framaxel
äro av Nohabs speciella konstruktion, Hjulen äro utförda
som skivhjul med ringar av stålgods och försedda med
gummimellanlägg mellan hjulcentra och ring, varigenom skenstötarna
avsevärt mildras. Framaxelns konstruktion är sådan,
att de bägge framhjulen vid gång i kurvor automatiskt
inställa sig efter kurvan. I övrigt har gummimellanlägg
rikligt använts vid vagnskorgens avfjädring. Resultatet
är också att även vid höga hastigheter bussens
gång blir förhållandevis lugn och vibrationsfri.
Den linje Alvhem-Lilla Edet, å vilken
bussen skall ombesörja persontrafiken med undantag av lördagar
och söndagar, då densamma har sådan storlek
att ångtåg måste användas, har en längd
av 15 km. Vid provfärder för fastställandet av
tidtabell och med en högsta tillåten hastighet av
75 km/tim. behövdes en sammanlagd körtid av c:a 21
min., då åtta uppehåll gjordes mellan ändstationerna.
Bussen skall göra uppehåll förutom vid stationer
och hållplatser även vid större vägkorsningar.
Medelavståndet mellan uppehållspunkterna blir endast
1,7 km. Bussen skall köras av en man, som även ombesörjer
biljettförsäljningen, post, godsmottagning och utlämning
etc. Bensinförbrukningen har under provfärder i medeltal
uppgått till 2,88 l. pr mil. Räknar man med en förbrukning
av tre liter bensin pr mil torde man sålundavara på
den säkra sidan. .
Under proven har man kunnat starta bussen besatt
med ett 40-tal passagerare i en stigning av 1/20 och uppaccelerera
hastigheten.
Genom övergång till busstrafik har
man kunnat indraga följande personal: en kolvakt, en konduktör,
en eldare, samt en avbytare, vilket motsvara r en direkt lönebesparing
av, c:a 9,300 kr. pr år.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Retur till historiskt "rälsbussen"
innehållsförteckning
© Rolf Sten
ralsbussen_vid_bj_1933..html senast uppdaterad 17 november 2003
av Rolf Sten |