Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Rullande
Materiel (rolling stock)
av Rolf
Sten |
|
Cc, Cd-loken (Steam engines class
Cb) |
De olika loktyperna vid Statens järnvägar
benämndes från början bara som snälltågslok,
lok för blandade tåg samt större eller mindre
godstågslokomotiv. Genom åren blev de olika loktyperna
alltför många varför man år 1876 införde
litterasystemet med bokstavsbeteckningar som angav vad det var
för typ av lok.
De
allra första åren hade man inga speciella godstågslok
utan godset gick i de blandade tågen men efterhand som
godstrafiken ökade blev man tvungen att mer och mer börja
köra rena godståg respektive persontåg.
1862 sattes de första snälltågen
i trafik och som dragkraft till dessa anskaffades speciella snälltågslok,
A-loken.
Under åren som följde förbättrades spårstandarden
på banorna och hastigheten kunde ökas för snälltågen.
Detta ställde ökade krav på snälltågsloken
vilket innebar att man behövde en snabbare och starkare
snälltågsmaskin. Mot bland annat den här bakgrunden
utvecklades C-loken vilka i sin tur och i takt med kraven på
större hastighet och dragkraft kom att utvecklas vidare
som loktyperna Cb och CC.
Innehållsförteckning
(Gör ditt
val och klicka på den lila pilen make your choice and click
at the arrow)
|
Cc, Cd - loken (Cb - engines) (2002-01-01) |
|
Tekniska data på
Cc, Cd - loken
(Technical
data) |
|
Ritning på på
Cc, Cd - loken
(Drawing) |
Ovanstående foto visar SJ Cc-lok 463 Foto från
SJ-jubileumsskrift 1856-1906
|
Cc, Cd - loken |
Vid Västra Stambanans fullbordande, i augusti
år 1862, insattes direkta snälltåg mellan
Göteborg och Stockholm. Dessa gjorde färre uppehåll
och bestod bara av personvagnar.
Som dragkraft till dessa snälltåg
beställdes år 1862 en ny loktyp, A, ett renodlat snälltågslok.
I takt med banornas förbättrande, högre hastighet
och tyngre tåg utvecklades en ny typ av snälltågslok,
C, vilken i sin tur
utvecklades vidare som Cb
och CC-loken.
Genom bland annat personboggievagnarnas tillkomst
ökade kraven på starkare lok, Cb och Cc-loken räckte
helt enkelt inte till.
En ny loktyp baserad på Cb-loken utvecklades.
Bland annat konstruerades en större ångpanna vilken
klarade 11 kilos tryck. Även maskineriet gjordes kraftigare.
I övrigt fick Cc-loken samma axelföljd
som Cb-loken, 2B-3. Det vill säga 2 löphjulsaxlar och
två drivande hjulaxlar. Till skillnad från Cb-loken
fick den nya loktypen en kraftigare treaxlig tender.
Den första leveransen av Cc-lok kom från Nydqvist
& Holm i Trollhättan (NOHAB). 1892 levererades tre lok
vilka numrerades som nummer 403- 405
Samma år levererade NOHAB ytterligare sju lok vilka numrerades
som nummer 417 - 423.
Nästa omgång Cc-lok levererades
1896. Även den här gången var det NOHAB som levererade.
7 lok som numrerades som nummer 464 - 466
1897- 1898 levererade NOHAB ytterligare tretton
Cc-lok. Dessa numrerades som nummer 523 - 535.
1899 var det dags för fler lok. Den här
gången var det Motala Verkstad som fick leverera 14 stycken
lok. Dessa numrerades som nummer 550 - 563.
1900 var det åter dags för NOHAB
att leverera Cc-lok. 12 stycken levererades och dessa numrerades
som nummer 612 - 623.
1901 fick NOHAB leverera ytterligare tio lok.
Dessa numrerades som nummer 668- 677.
1902 - 1903 levererade de sista 16 Cc-loken.
Den här gången fick både NOHAB och Motala Verkstad
svara för leveransen. 8 lok levererades från NOHAB
och resterande 8 från Motala. Loken numrerades som nummer
733 - 740 respektive 741 - 748
Sammanlagt nybyggdes 79 stycken Cc-lok. Under åren 1903
- 1905 tillkom ytterligare 5 Cc- lok. Detta genom att de fem
Cb-loken med nummer 338 - 342 ombyggdes till Cc-lok. Det sammanlagda
antalet Cc- lok kom där med att uppgå till 84 lok.
Cc-lok 404 i Malmö banhall omkring 1890. Loket finns
numera på Sveriges Järnvägsmuseum. Foto: Stig
Nyberg.
Under åren kom loken att genomgå olika ombyggnader
och en del utsattes för experiment som till exempel torvpulvereldning.
1929 överfördes Cc 404 till Sveriges
Järnvägsmuseum och där finns det idag till beskådande.
Under åren 1916 - 1931 ombyggdes loken
och försågs med överhettning. 48 lok utrustades
med detta och fick samtidigt nytt littera, Cd.
De lok som inte blev ombyggda slopades under
åren 1922 - 1932.
Flertalet Cd-lok slopades under åren 1930- 1936. Tre
lok såldes till Stockholm - Nynäs Järnväg,
SNJ och tre stycken till Varberg - Borås - Herrljunga Järnväg,
VBHJ.
1940 återkom loken som hade sålts till
VBHJ genom att den banan förstatligades. 1942 fanns det
16 Cd-lok i tjänst och samma år ändrades dessa
loks littera till C.
Efterhand minskade användningen av loken
och runt 1950 blev de flesta loken avställda varefter de
slopades och skrotades.
Tre lok, 561, 614 och 734 blev kvar och ombyggdes
till värmecentraler för militära tvättåg.
Samtliga dessa är numera skrotade, C 734 blev det sista
som gick till skrot.
Cd-lok nummer 621 i Borås 1947. Loket såldes till
VHBJ 1936 men återkom till SJ vid förstatligandet
1940. Loket byggdes av NOHAB 1900 och levererades till SJ som
Cc. Littrerades om till Cd 1925 då loket försågs
med överhettning. 1942 fick loket nytt littera C och det
är som sådant vi ser det på bilden. Här
kan vi också se att det fortfarande är brist på
stenkol då loket fortfarande är utrustat för
vedeldning. Tillbyggnaden på tendern och skorstenen skvallrar
om detta.
Loket har inte långt kvar till sin "pensionering".
1952 slopades loket och skrotades 1956 i Vislanda. Foto: Stig
Nyberg.
.
|
Tekniska data
på Cc - loken |
Loket |
|
|
|
Cylinderdiameter |
420 mm |
Axeltryck i tjänst. axel 2 |
7,3 ton |
Slaglängd. |
559 mm |
Axeltryck i tjänst. axel 3 |
13,30 ton |
Hjuldiameter. Drivhjul |
1878mm |
Axeltryck i tjänst. axel 4 |
13,20 ton |
Hjuldiameter. Löphjul |
1089 mm |
Total vikt i tjänst |
41,1 ton |
Hjulbas. |
5900 mm |
Materialvikt |
37,4 ton. |
Plåttjocklek i rundpanna |
13 mm |
Adhesionsvikt |
26,5 ton. |
Ångtryck |
11 kg/cm2. |
Tillåten hastighet |
90 km/t |
Längd lok + tender |
15305 mm |
Tender (3-axlig) |
Hjuldiameter |
1098 mm |
Hjulbas |
3200 mm |
Vikt i tjänst |
30,5 ton |
Materialvikt |
13,5 ton |
Kolförråd |
5,2 ton |
Vattenförråd |
14,0 kbm |
|
Antal tuber. |
167 |
Total eldyta |
97,96 kvm |
Rostyta |
1,97 kvm |
Pannans vattenrum |
3,7 kbm |
Pannans ångrum |
1,8 kbm |
Axeltryck i tjänst. axel 1 |
7,3 ton |
|
Ritning på
Cc-loken |
Ovanstående ritning visar SJ Cc-lok med treaxlig tender
Retur till historiskt "rullande" innehållsförteckning
Källor: SJ-50-års skrift
1856-1906, Svensk järnvägsstatistik, Sveriges
Järnvägsmuseum
samt boken normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar
© Rolf Sten
cc_loken..html senast uppdaterad 2002-10-04
|