Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
TGOJ,
Trafikaktiebolaget
Grängesberg - Oxelösunds Järnvägar
Av Rolf
Sten |
Rullande
materiel
(Rolling
stock)
Eskilstuna 1937. Trafikaktiebolaget Grängesberg - Oxelösunds
Järnvägar, TGOJ, tre turbinånglok poserar utanför
lokstallarna. Loken var tillverkade av Nydqvist & Holm i
Trollhättan, NOHAB. Lok nummer 71 levererades till OFWJ
1931, lok 72 och 73 levererades 1936 till TGOJ.
Loken var i drift fram till 1953. Alla tre
loken finns bevarade. nummer 71 och 73 på järnvägsmuseet
i Grängesberg, GBBJ. Lok 71 är driftdugligt. Lok nummer
72 finns på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.
Det här loket var för övrigt det 2000:de loket
som tillverkades vid NOHAB. Foto: Tore Westerman |
Det rullande materielet vid ÖKJ, FLJ och OFWJ tillhörde
fram till den sista december 1930 respektive järnväg
och var följdaktligen märkta med respektive bolags
signatur. Från 1 januari 1931 var det tre tidigare järnvägsbolagen
officiellt sammanslagna till ett järnvägsbolag, TGOJ.
Allt rulllande materiel kom därför att märkas
om med den nya signaturen TGOJ. Källmaterialet kommer bl a från Lars Olov
Karlsson.
Den stora mängden rullande materiel gör att jag här
har valt att presentera detta i tabellform. Tabellerna upptar
bara dragfordon och motorvagnar.
Mängden data gör att det i tabellerna kan finnas enstaka
fel. När det gäller det äldsta materielet eftersom
källdata för detta är mycket bristfälligt.
Om Du som läser detta ser felaktigheter eller har kompletteringar,
både text och bilder, är jag tacksam om Du hör
av dig till Historiskt om Svenska Järnvägar:
Följande
tabeller över TGOJ- fordon finns (Tables rolling stock)
Gör ditt
val och klicka på den gula pilen. Make your choice and click
at the yellow arrow
|
Ångloken vid TGOJ (2008-10-22) |
|
Elektroloken vid TGOJ (2003-12-19) |
|
Elektriskt- dieselelektriskt-
och dieseldrivna motorvagnar vid TGOJ (2019-02-02) |
|
Motorlok & lokomotorer
vid TGOJ
(2003-12-19) |
Ångloken vid TGOJ,
Trafikaktiebolaget Grängesberg
- Oxelösunds Järnvägar
Förklaringar till tabellen nedan:
Nr= inventarienummer (number), Namn/Littera= (Name/Class),
Axelf=Axelföljd, Tillv/nr= Tillverkare/tillverkningsnummer
(manufacturer/manufacturing number, År=tillverkad år
(manufacturing year), Till TGOJ= År då loket kom
till TGOJ respektive överföres till TGOJ (year when
the engine came to OFWJ or was tranfered to TGOJ), Före
detta = Före detta ägare (former owner), Skrot/sl,
Slopad=(Scraped/abolish year), Anmärkning=(comment), t=
till (to).
Fairbairn= W Fairbairn & Sons Manchester, Man W= Manning
Wardle England, SS= Sharp Stewart Manchester England, NOHAB=
Nydqvist & Holm Trollhättan. GBBJ = Grängesbergsbanornas
Järnvägsförening. |
1936 levererades de sista tankloken till TGOJ. Det var två
lok tillverkade av Motala verkstad vilka fick nummer 57-58. Loken
littrerades S3 i likhet med de lok som Motala levererat till
OFWJ 1915 - 1930. Se S3 51-55 i tabellen nedan. Bilden visar
lok 57 vid leveransen till TGOJ. Foto: Stig Nyberg.
Ett antal begagnade ånglok inköptes
också. Dessa fick numren 59-60, 64-79, 89-90 samt 91. Mer
data om dessa finns i tabellen nedan.
Den sista nyleveransen av ånglok till
TGOJ skedde 1942 då Falun levererade två godstågslok.
Dessa littrerades Gb och fick numren 95 och 96. |
Nr |
Namn |
Axelf |
Tillv/nr |
År |
Till TGOJ |
Före detta |
Skrot |
Anmärkning |
- |
Littera |
- |
- |
- |
År |
|
sl, Slopad |
|
7 |
Y |
1C1 T |
Man W 410 |
1872 |
1931 |
FLJ 7 |
1936 |
|
8 |
B |
B1-2 |
SS 2597 |
1876 |
1931 |
OFWJ 8 |
sl 1934 |
1956 t Jvm |
10 |
B |
B1-2 |
SS 2599 |
1876 |
1931 |
OFWJ 10 |
1932 |
|
11 |
B |
B1-2 |
SS 2600 |
1876 |
1931 |
OFWJ 11 |
1933 |
|
13 |
B |
B1-2 |
SS 2602 |
1876 |
1931 |
OFWJ 13 |
1932 |
|
15 |
B |
B1-2 |
SS 2604 |
1876 |
1931 |
OFWJ 15 |
1936 |
|
16 |
K |
C-2 |
SS 3983 |
1894 |
1931 |
OFWJ 16 |
1956 |
|
17 |
K |
C-2 |
SS 3984 |
1894 |
1931 |
OFWJ 17 |
1943 |
|
18 |
K |
C-2 |
SS 3985 |
1894 |
1931 |
OFWJ 18 |
1946 |
|
19 |
K |
C-2 |
SS 4067 |
1895 |
1931 |
OFWJ 19 |
1936 |
|
20 |
K |
C-2 |
SS 4068 |
1895 |
1931 |
OFWJ 20 |
1955 |
|
21 |
K |
C-2 |
SS 4155 |
1896 |
1931 |
OFWJ 21 |
1956 |
|
22 |
K |
C-2 |
SS 4156 |
1896 |
1931 |
OFWJ 22 |
1937 |
|
23 |
K |
C-2 |
SS 4407 |
1898 |
1931 |
OFWJ 23 |
1956 |
|
24 |
K |
C-2 |
SS 4408 |
1898 |
1931 |
OFWJ 24 |
1949 |
|
25 |
K |
C-2 |
SS 4720 |
1901 |
1931 |
OFWJ 25 |
1938 |
|
26 |
K |
C-2 |
SS 4721 |
1901 |
1931 |
OFWJ 26 |
1948 |
|
27 |
K |
C-2 |
SS 4722 |
1901 |
1931 |
OFWJ 27 |
1955 |
|
28 |
K3 |
C-2 |
Nohab 817 |
1907 |
1931 |
OFWJ 28 |
1960 |
|
29 |
K3 |
C-2 |
Nohab 908 |
1909 |
1931 |
OFWJ 29 |
1960 |
|
30 |
K3 |
C-2 |
Nohab 909 |
1909 |
1931 |
fd OFWJ 30 |
1960 |
|
31 |
D |
C ST |
SS 4373 |
1898 |
1931 |
fd OFWJ 31 |
sl 1936 |
1936 t SSA Ängelholm, 55 |
32 |
D |
C ST |
SS 4665 |
1901 |
1931 |
fd OFWJ 32 |
1964 |
|
33 |
D |
C ST |
SS 4666 |
1901 |
1931 |
fd OFWJ 33 |
1964 |
|
34 |
D |
C ST |
SS 4667 |
1901 |
1931 |
fd OFWJ 34 |
1964 |
|
35 |
K3b |
C-2 |
Nohab 456 |
1897 |
1931 |
fd ÖKJ 16 |
1938 |
|
36 |
A |
1B-2 |
Nohab 397 |
1894 |
1931 |
fd ÖKJ 14 |
1941 |
|
37 |
C3 |
2B-3 |
Nohab 888 |
1908 |
1931 |
fd ÖKJ 9 |
1960 |
|
38 |
C3 |
2B-3 |
Nohab 889 |
1908 |
1931 |
fd ÖKJ 10 |
1960 |
|
41 |
M |
D-3 |
Nohab 711 |
1903 |
1931 |
fd OFWJ 41 |
1954 |
|
42 |
M |
D-3 |
Nohab 712 |
1903 |
1931 |
fd OFWJ 42 |
1954 |
|
43 |
M |
D-3 |
Nohab 713 |
1903 |
1931 |
fd OFWJ 43 |
19 54 |
|
44 |
M |
D-3 |
Falun 43 |
1905 |
1931 |
fd OFWJ 44 |
1947 |
|
45 |
M |
D-3 |
Falun 44 |
1905 |
1931 |
fd OFWJ 45 |
1947 |
|
46 |
M3 |
D-3 |
Nohab 1011 |
1913 |
1931 |
fd OFWJ 46 |
|
1957 t SJ E12 1932, sl 73, 76 |
47 |
M3 |
D-3 |
Nohab 1012 |
1913 |
1931 |
fd OFWJ 47 |
|
1957 t SJ E12 1933, sl 73, 76 |
48 |
M3 |
D-3 |
Nohab 1104 |
1917 |
1931 |
fd OFWJ 48 |
|
1957 t SJ E12 1934, sl 73, 76 |
49 |
M3 |
D-3 |
Nohab 1105 |
1917 |
1931 |
fd OFWJ 49 |
|
1957 t E12 1935, sl 73, 1976 t Jvm dep mf SWB, 79 |
|
|
|
|
|
|
|
|
såld f skrotn, 1981som museilok t GBBJ |
50 |
M3 |
D-3 |
Nohab 1760 |
1925 |
1931 |
fd OFWJ 50 |
|
1957 SJ E12 1936, sl 73, 76 |
51 |
S3 |
1B2 T |
Motala 543 |
1915 |
1931 |
fd OFWJ 51 |
† * |
|
52 |
S3 |
1B2 T |
Motala 544 |
1915 |
1931 |
fd OFWJ 52 |
† * |
|
53 |
S3 |
1B2 T |
Motala 612 |
1917 |
1931 |
fd OFWJ 53 |
† * |
|
54 |
S3 |
1B2 T |
Motala 613 |
1917 |
1931 |
fd OFWJ 54 |
64 |
|
55 |
S3 |
1B2 T |
Motala 745 |
1930 |
1931 |
fd OFWJ 55 |
† 65 |
|
56 |
S3 |
1B2 T |
Motala 746 |
1930 |
1931 |
fd OFWJ 56 |
64 |
|
57 |
S3 |
1B2 T |
Motala 827 |
1936 |
1936 |
|
64 |
|
58 |
S3 |
1B2 T |
Motala 828 |
1936 |
1936 |
|
64 |
|
59 |
S3a |
1C1 T |
Nohab 876 |
1908 |
1936 |
fd SJ Sa 940 |
|
1957 åter SJ S 940, sl 73, 79 |
60 |
S3a |
1C1 T |
Nohab 878 |
1908 |
1936 |
fd SJ Sa 942 |
66 |
|
61 |
M3b |
D-3 |
Nohab 1851 |
1929 |
1931 |
fd OFWJ 61 |
|
museilok GBBJ |
62 |
M3b |
D-3 |
Nohab 1852 |
1929 |
1931 |
fd OFWJ 62 |
75 |
|
63 |
M3b |
D-3 |
Nohab 1853 |
1929 |
1931 |
fd OFWJ 63 |
75 |
|
64 |
G3 |
D-3 |
LH 1610 |
1918 |
1937 |
fd SJ Ga2 1409 |
|
1957 åter SJ G2 1409, sl 73, 74 |
65 |
G3 |
D-3 |
LH 1627 |
1918 |
1937 |
fd SJ Ga2 1426 |
|
1957 åter SJ G2 1426, sl 73, 74 |
66 |
G3 |
D-3 |
LH 1618 |
1918 |
1937 |
fd SJ Ga2 1417 |
|
1957 åter SJ G2 1417, sl 73, 74 |
67 |
G3 |
D-3 |
LH 1621 |
1918 |
1937 |
fd SJ Ga2 1420 |
|
1957 åter SJ G2 1420, sl 73, 74 |
68 |
G3 |
D-3 |
LH 1609 |
1918 |
1938 |
fd SJ Ga2 1408 |
|
1957 åter SJ G2 1408, sl 73, 74 |
69 |
G3 |
D-3 |
LH 1612 |
1918 |
1938 |
fd SJ Ga2 1411 |
|
1957 åter SJ G2 1411, sl 73, 74 |
70 |
G3 |
D-3 |
LH 1622 |
1918 |
1938 |
fd SJ Ga2 1421 |
|
1957 åter SJ G2 1421, sl 73, 74 |
71 |
M3t |
1D-2 |
Nohab 1872 |
1931 |
1931 |
fd OFWJ 71 |
|
turbinlok ,museilok GBBJ |
72 |
M3t |
1D-2 |
Nohab 2000 |
1936 |
1936 |
|
|
turbinlok 1982 t Jvm |
73 |
M3t |
1D-2 |
Nohab 2001 |
1936 |
1936 |
|
|
turbinlok museilok GBBJ |
81 |
N |
D T |
Falun 174 |
1913 |
1931 |
fd OFWJ 37 |
sl 1953 |
† * |
82 |
N |
D T |
Motala 232 |
1900 |
1931 |
fd OFWJ 38 |
|
fd SJ N 575, sl 60, † * |
83 |
N |
D T |
Motala 236 |
1900 |
1931 |
fd OFWJ 39 |
|
fd SJ N 579, † * |
84 |
N |
D T |
Falun 227 |
1916 |
1931 |
fd ÖKJ 7 |
1964 |
|
85 |
N |
D T |
Falun 228 |
1917 |
1931 |
fd ÖKJ 8 |
1964 |
|
86 |
N |
D T |
Motala 261 |
1901 |
1931 |
fd ÖKJ 151 |
|
fd SJ N 636, 64 |
87 |
N |
D T |
Falun 173 |
1913 |
1931 |
fd FLJ 1 |
† * |
|
88 |
N |
D T |
Falun 234 |
1900 |
1931 |
fd FLJ 111 |
|
fd SJ N 577, 1943 SNJ 8, 66 |
89 |
Na |
D1 T |
NorskMI 302? |
1922 |
1936 |
fd LKAB 12 |
1955 |
|
90 |
Na |
D1 T |
NorskMI 303? |
1922 |
1937 |
fd LKAB 13 |
1965 |
|
91 |
S3 |
lB2 T |
Motala 703 |
1923 |
1938 |
fd LLTJ 15 |
|
sl 63, museilok Trelleborg, |
95 |
Gb |
D-3 |
Falun 491 |
1942 |
1942 |
|
|
museilok GBBJ |
96 |
Gb |
D-3 |
Falun 492 |
1942 |
1942 |
|
1975 |
|
101 |
M3a |
D1 T |
Nol1ab 1793 |
1927 |
1931 |
fd FLJ 101 |
|
Museilok |
102 |
M3a |
D1 T |
Nohab 1794 |
1927 |
1931 |
fd FLJ 102 |
sl 1975 |
|
103 |
M3a |
D1 T |
Nohab 1873 |
1930 |
1931 |
fd FLJ 103 |
sl 1975 |
|
104 |
M3a |
D1 T |
Nohab 1874 |
1930 |
1931 |
fd FLJ 104 |
sl 1975 |
|
113 |
U |
C T |
ss 4106 |
1895 |
1931 |
fd FLJ 13 |
1936 |
|
116 |
U |
C T |
Falun 39 |
1904 |
1931 |
fd OFWJ 35 |
† * |
|
117 |
U |
C T |
Falun 40 |
1904 |
1931 |
fd OFWJ 36 |
1964 |
|
118 |
U |
C T |
Falun 36 |
1904 |
1931 |
fd FLJ 18 |
1964 |
|
119 |
U |
C T |
Falun 37 |
1904 |
1931 |
fd FLJ 19 |
1964 |
|
120 |
U |
C T |
Falun 38 |
1904 |
1931 |
fd FLJ 20 |
1964 |
|
121 |
U |
C T |
Falun 57 |
1906 |
1931 |
fd FLJ 21 |
† * |
|
122 |
U |
C T |
Falun 58 |
1906 |
1931 |
fd FLJ 22 |
sl 1952 |
1952 t Oxelösund III, 59 |
123 |
U |
C T |
Falun 59 |
1906 |
1931 |
fd FLJ 23 |
1964 |
|
124 |
U |
C T |
Falun 60 |
1906 |
1931 |
fd FLJ 24 |
1964 |
|
125 |
Y3a |
1C T |
Nohab 892 |
1908 |
1931 |
fd FLJ 25 |
sl 1966 |
bevarad hos NBVJ |
126 |
Y3a |
lC T |
Nohab 893 |
1908 |
1931 |
fd FLJ 26 |
1966 |
|
127 |
Y3 |
lC1 T |
Motala 459 |
1911 |
1931 |
fd FLJ 27 |
|
1957 t SJ S13 1937, sl 70, 75 |
128 |
Y3 |
1C1 T |
Motala 460 |
1911 |
1931 |
fd FLJ 28 |
|
1957 t SJ S13 1941, sl 70, 79 |
129 |
Y3 |
1C1 T |
Motala 485 |
1912 |
1931 |
fd FLJ 29 |
|
1957 t SJ S13 1939, sl 70, 72 |
130 |
Y3 |
1C1 T |
Motala 486 |
1912 |
1931 |
fd FLJ 30 |
|
1957 t SJ S13 1944, sl 70, 72 |
131 |
Y3 |
1C1 T |
Motala 517 |
1914 |
1931 |
fd FLJ 31 |
|
1957 t SJ S13 1940, sl 70, 78 |
132 |
Y3 |
1C1 T |
Motala 518 |
1914 |
1931 |
fd FLJ 32 |
|
1957 t SJ S13 1942, sl 70, 75 |
133 |
Y3 |
1C1 T |
Motala 673 |
1921 |
1931 |
fd FLJ 33 |
|
1957 t SJ S13 1943, sl 70, 75 |
134 |
Y3 |
1C1 T |
Motala 674 |
1921 |
1931 |
fd FLJ 34 |
|
1957t SJ S13 1938, sl 70, 75 |
* Jöran Johansson besökte
Eskilstuna den 13 mars 1965 och på skrotgården i Vilsta fanns då:
S3 52 hytten utbränd, men i övrigt orörd, S3 55 under skrotning, U 121
orörd.
Vid lokstationen stod loken: S3 51, S3 53. N 81, N 82, N 83, N 87, U
116, Y3a 126.
Det är sannolikt att dessa lok skrotades under 1965 - 1966
Tack till Jöran för denna information.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till TGOJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
tgoj_rullande..html senast uppdaterad
2019-02-02
|