Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
TGOJ,
Trafikaktiebolaget
Grängesberg - Oxelösunds Järnvägar
Av Rolf
Sten |
Rullande materiel (Rolling stock)
Elektroloken vid TGOJ, Trafikaktiebolaget Grängesberg - Oxelösunds
Järnvägar
Nedanstående text och vidstående foto
finns som en osignerad artikel i tidningen Signalen nummer 45
år 1953. Den är skriven med anledning av att de nya
Ma-loken börjat levereras till TGOJ:
"Nya TGOJ-loket debuterar"
TGOJ:s nya el-lok, avsett för malmtrafiken
och av SJ -typen litt. Ma, har hu debuterat i
trafiken. Premiären skedde för en tid sedan på
sträckan Vanneboda - Valskog med en tur i vardera riktningen
varvid loket hade 1 570 ton malmlast. Överingenjör
Åke Karlström och maskiningenjör Sture Nortorp
hade tagit plats i förarhytten tillsammans med lokförare
O. A. Groffman, Eskilstuna, och enligt deras utsago klaffade
allting perfekt. Loket har varit stationerat i Vanneboda, där
kurser för instruktionsförare pågår under
ledning av ing. Sabelström, Eskilstuna. Kursdeltagarna får
därigenom möjligheter till praktisk utbildning genom
att loket där tillkopplas malmtågen - sträckan
Frövi - Köping är som bekant redan elektrifierad.
I mitten av november månad kommer enligt uppgift malmtågen
köras elektriskt mellan Eskilstuna och Oxelösund och
om ett år beräknas hela sträckan från Grängesbergsfälten
till hamnen i Oxelösund att vara elektrifierad. Data om
det nya Ma-loket finns bl. a. i Signalen nr 38, nämligen
i reportaget från Vagn- och Maskinfabriken, Falun, som
tillverkar de nya TGOJ-loken.
Bildtext till bilden ovan: Gammalt
och nytt möts på Valskogs station. TGOJS:s moderna
el-lok tillsammans med ett av De äldsta ångloken,
K3 - två epoker som visar att utvecklingen går snabbt.
Tabell över TGOJ ellok
Förklaringar
till tabellen nedan: Nr= inventarienummer
(number), Namn/Littera= (Name/Class), Axelf=Axelföljd, Tillv/nr=
Tillverkare/tillverkningsnummer (manufacturer/manufacturing number,
År=tillverkad år (manufacturing year), Till TGOJ=
År då loket kom till TGOJ respektive överföres
till TGOJ (year when the engine came to OFWJ or was tranfered
to TGOJ), Före detta = Före detta ägare (former
owner), Skrot/sl, Slopad=(Scraped/abolish year), Anmärkning=(comment),
t= till (to).
NOHAB= Nydqvist & Holm Trollhättan. ASJ = AB Svenska
Järnvägsverkstäderna. ASJF = AB Svenska Järnvägsverkstäderna
Falun.
Nr |
Namn |
Axelf |
Tillv/nr |
År |
Till TGOJ |
Före detta |
Skrot |
Anmärkning |
- |
Littera |
- |
- |
- |
År |
|
sl, Slopad |
|
201 |
Hg |
Bo´Bo´ |
ASEA/ASJ 1361/638 |
1954 |
1954 |
|
sl 1986 |
|
202 |
Hg |
Bo´Bo´ |
ASEA/ASJ 1362/639 |
1954 |
1954 |
|
sl 1986 |
|
203 |
Hg |
Bo´Bo´ |
ASEA/ASJ 1363/640 |
1954 |
1954 |
|
sl 1988 |
|
204 |
Hg |
Bo´Bo´ |
ASEA/ASJ 1364/641 |
1954 |
1954 |
|
sl 1990 |
91 |
205 |
Hg |
Bo´Bo´ |
ASEA/ASJ 1365/642 |
1954 |
1954 |
|
sl 1988 |
1988 museilok GBBJ |
206 |
Hg |
Bo´Bo´ |
ASEA/ASJ 1366/643 |
1954 |
1954 |
|
sl 1990 |
91 |
207 |
Hg |
Bo´Bo´ |
ASEA/ASJ 1367/644 |
1954 |
1954 |
|
sl 1992 |
|
301 |
Bt |
Bo´Bo´ |
ASEA/Nohab 1350/2231 |
1954 |
1954 |
|
sl 1990 |
|
302 |
Bt |
Bo´Bo´ |
ASEA/Nohab 1351/2232 |
1954 |
1954 |
|
sl 1990 |
|
303 |
Bt |
Bo´Bo´ |
ASEA/Nohab 1352/2233 |
1954 |
1954 |
|
sl 1990 |
91 |
304 |
Bt |
Bo´Bo´ |
ASEA/Nohab 1353/2234 |
1954 |
1954 |
|
sl 1986 |
88 |
305 |
Bt |
Bo´Bo´ |
ASEA/Nohab 1354/2235 |
1954 |
1954 |
|
sl 1990 |
museilok GBBJ |
306 |
Bt |
Bo´Bo´ |
ASEA/Nohab 1355/2236 |
1954 |
1954 |
|
sl 1989 |
|
307 |
Bt |
Bo´Bo´ |
ASEA/Nohab 1356/2237 |
1954 |
1954 |
|
sl 1990 |
91 |
308 |
Bt |
Bo´Bo´ |
ASEA/Nohab 1357/2238 |
1955 |
1955 |
|
sl 1986 |
88 |
309 |
Bt |
Bo´Bo´ |
ASEA/Nohab 1358/2239 |
1955 |
1955 |
|
sl 1990 |
91 |
310 |
Bt |
Bo´Bo´ |
ASEA/Nohab 1359/2240 |
1955 |
1955 |
|
sl 1990 |
91 |
311 |
Bt |
Bo´Bo´ |
ASEA/Nohab 1360/2241 |
1955 |
1955 |
|
sl 1989 |
91 |
401 |
Ma |
Co´Co´ |
ASEA/ASJF 1343/631 |
1953 |
1953 |
|
|
|
402 |
Ma |
Co´Co´ |
ASEA/ASJF 1344/632 |
1953 |
1953 |
|
|
|
403 |
Ma |
Co´Co´ |
ASEA/ASJF 1345/633 |
1953 |
1953 |
|
|
|
404 |
Ma |
Co´Co´ |
ASEA/ASJF 1346/634 |
1953 |
1953 |
|
|
|
405 |
Ma |
Co´Co´ |
ASEA/ASJF 1347/635 |
1953 |
1953 |
|
|
|
406 |
Ma |
Co´Co´ |
ASEA/ASJF 1348/636 |
1954 |
1954 |
|
|
|
407 |
Ma |
Co´Co´ |
ASEA/ASJF 1349/637 |
1954 |
1954 |
|
|
|
408 |
Ma |
Co´Co´ |
ASEA/ASJF 1488/770 |
1958 |
1958 |
|
|
|
409 |
Ma |
Co´Co´ |
ASEA/ASJF 1489/771 |
1958 |
1958 |
|
|
|
501 |
Ub |
C |
ASEA/ASJF 1241/566 |
1950 |
1950 |
|
sl 1986 |
1988 t SJ Ue 995, |
502 |
Ub |
C |
ASEA/ASJF 1240/565 |
1950 |
1950 |
|
sl 1988 |
fd nr 500, 1988 t SJ Ue 996 |
503 |
Ub |
C |
ASEA/Mot 1368/1019 |
1954 |
1954 |
|
sl 1988 |
1988 t SJ Ue 997 |
504 |
Ub |
C |
ASEA/Mot 1369/1020 |
1954 |
1954 |
|
sl 1988 |
|
505 |
Ub |
C |
ASEA/Mot 1370/1021 |
1954 |
1954 |
|
sl 1988 |
1988 t SJ Ue 998 |
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till TGOJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
tgoj_rullande_ellok..html senast uppdaterad 19 december 2003
av Rolf Sten |