Om Historiskt | Kartor | Normalspår | Smalspår | Rullande | Signaturer | Stationer | Diverse | Huvudsida |
Innan vi går vidare med järnvägen, låt oss ta en liten återblick på gruvans historia. Malmbrytningen vid gruvan började någon gång runt sekelskiftet 1400/1500. Det var bönder och bergsmän som skötte arbetet. I mitten av 1600-talet hade gruvan 119 delägare. Man levererade malm till ett 20-tal av bergslagets 36 hyttor. 1874 ändrades ägoförhållandena i och med att Stråssa Grufvebolag bildades. 1906 ombildades bolaget till aktiebolag. 1907 köptes gruvan av Metallurgiska AB. 1913 såldes gruvan vidare till ett Österrikiskt bolag vilket 1917 sålde gruvan vidare till Grängesbergsbolaget. Gruvbolaget sökte 1914 koncession på en 7 kilometer lång normalspårig järnväg mellan gruvan och Storå. Koncessionen beviljades 18 april 1914 och redan året därpå, 31 juli öppnades järnvägen för trafik. Trafikeringen sköttes från första början av FLJ och senare TGOJ. 1923 upphörde gruvbrytningen vid Stråssa gruva och några år senare, 1 januari 1932, ställdes trafiken in. Järnvägen överfördes 17 juni 1938 till ett dotterbolag inom TGOJ Under kriget, 1941, återupptogs viss trafik på järnvägen. Efter beslut att återuppta gruvdriften rustades, med början 1956, både gruvan och järnvägen. Bland annat elektrifierades banan. Driften av gruvan och järnvägen återstartade 29 oktober 1959. 1 juli 1981 lades åter gruvdriften ned och året därpå togs järnvägens kontaktledning ned. Trafiken på banan lades ned 31 maj 1987. Sedan 1 juli 1988 är banan länsjärnväg för godstrafik. Lastplatser
längs järnvägen Lp; Håkansboda (Hka) Lp: Stråssa (Sss), Lp; Stråssa malmbangård (Sss), Vid SSJ fanns bara 1 st banvakt uppe vid korsningen med Kårbergsvägen där
hans gumma fick sköta bommarna.
Svensk Järnvägsstatistik. Järnvägsdata 1999. Sveriges Järnvägsmuseum, TGOJ arkiv
ssj.html senast uppdaterad 2008-01-18 |