Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Haparanda station, en
återblick på åren 1915-1938
Haparanda station
year 1915-1938
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Haparanda tullkammare
Arbetsuppgifterna under denna tid var av betydande omfattning. Större delen
av det gods, som passerade var tullgods, varvid åtföljande handlingar skulle
journaliseras och godset bevakas. Härtill kom, att tillräckliga
magasinsutrymmen saknades, och stora mängder tullgods, som i saknad av
licens eller av annan anledning icke kunde utföras, måste förvaras ute i det
fria.
Trafikkaos på Haparanda tullgård.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Bevakning var, förutom inom tullens egna områden, anordnad vid järnvägs-
och hamnstationerna, godsmagasinet, lokala godsbangården, de stora
lossnings- och lastningsområdena vid hamnen, passviseringslokalerna m.fl.
ställen.
Tidsödande och besvärliga tullklareringar förekommo dagligen, oupphörligt
nya eller ändrade bestämmelser ifråga om exportförbjudna varor o.d. gjorde
att expeditionsarbetet ökade i högsta grad.
Allt detta i förening med en mångfald andra uppgifter, som åvila
tullverket, gjorde att personalstyrkan undan för undan fick utökas.
Tull- och militärpost vid Handolinska bron.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Av följande tablå framgår personalställningen under
olika perioder.
Befattning |
Augusti 1915 |
Januari 1916 |
Januari 1917 |
Januari 1918 |
Mars 1919 |
Kontrollörer |
2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Kammarskrivare |
8 |
19 |
16 |
10 |
4 |
Uppsyningsmän |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
Vaktmästare |
29 |
35 |
88 |
25 |
22 |
Normal personaluppsättning var förutom tullförvaltaren: 3 kammarskrivare,
därav en som bevakningsförman, och 8 vaktmästare. Såsom tullförvaltare och
chef tjänstgjorde W Strömberg som även hade cirka 110 man gränspersonal
under sitt befäl.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
haparanda_station_11.html senast uppdaterad
2010-01-09
|