Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Haparanda station, en
återblick på åren 1915-1938
Haparanda station
year 1915-1938
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Järnvägsförbindelsen med Finland öppnas för allmän
trafik
Invigning av bandelen Haparanda - Torneå 6 oktober 1919.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Järnvägsförbindelsen med Finland öppnades för allmän trafik och invigdes den
6 oktober 1919 i närvaro av svenska och finska generaldirektörerna, högre
tjänstemän från resp. järnvägsstyrelse, distrikts- och sektionsbefäl samt
ett stort antal inbjudna.
I samband med invigningen ägde medaljutdelning rum till tjänstemän och
arbetare som varit med om järnvägsbygget Morjärv – Haparanda och Karungi –
Övertorneå.
Haparanda stationshus taget i bruk 1919.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Såsom arbetschef för järnvägsbygget fungerade Civilingenjör Gustaf Dahlberg
och som hans närmaste medhjälpare civilingenjörerna Martin Kihlgren, Frey
Svensson, Ivar Gewalt, Hugo Nilsson och Håkan Bodman samt Förste
schaktmästaren Carl Widerström.
Program för invigning av nya bron över Öre älv den 5 oktober 1919 och
sammanbindningsbanan Haparanda - Torneå den 6 oktober 1919
Program för invigning av nya bron över Öre älv den 5 oktober 1919
och sammanbindningsbanan Haparanda - Torneå den 6 oktober 1919
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
haparanda_station_12.html senast uppdaterad
2010-01-09
|