Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Haparanda station, en
återblick på åren 1915-1938
Haparanda station
year 1915-1938
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Personaluppsättningen
vid trafikavdelningen uppgick i medeltal per dag för år
1915 till 24 man
1916 till 49 man
1917 till 49 man
1918 till 28 man
1919 till 17 man,
men var vissa tider av åren betydligt högre, beroende på hur trafiken
fluktuerade, härtill kom också tillfällig
arbetskraft, såsom kontorspersonalen vid S.J.B, som anlitades för
redovisningsarbete m.m,
samt telegrafisterna från telegrafverkets station, vilka en lång tid
tjänstgjorde såsom
förstärkning å telegrafexpeditionen. Järnvägsstationen hade en omfattande
privattelegramexpediering, mest på utländska språk, varför snabb och kunnig personal var
behövlig.
Övervägande delen av personalen voro tillfälliga eller aspiranter och
placerade å stationen,
under det att den ordinarie var hitbeordrad från andra stationer, både inom
och utom distriktet.
Det fanns tillfällen, då så gott som alla trafiksektioner voro
representerade å traktamentslistan.
(Här avses 1916-1917.)
Några säkra uppgifter om maskinavdelningens personalstyrka föreligger icke,
men den torde
tidvis ha uppgått till cirka 70 man.
Loktjänsten krävde mycken personal, då
växlingsarbetet
pågick dygnet om, stall- och vagnstjänsten likaså, och invalidtågen, som
voro särskilt
känsliga, krävde både stor personal och mycken omtanke.
Biljettexpeditionen förestods av stationsskrivaren Ivar Neuman
godsexpeditionen av kontoristen numera stationsskrivaren A O Ordell och
maskinavdelningen av Lokmästaren J Wallman.
En del av personaluppsättningen i Haparanda 1916. Vid X:et stins Norrman.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
haparanda_station_10.html senast uppdaterad
2010-01-09
|