Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Haparanda station, en
återblick på åren 1915-1938
Haparanda station
year 1915-1938
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Godstrafiken
Om Karungi station efter krigsutbrottet blev överrumplad av en så våldsam
trafik, att varken bangård, magasin eller andra anordningar voro
tillräckliga, blev förhållandet icke så i Haparanda, där trafiken var väntad
och anstalter härför i de flesta avseenden vidtagna. Godsmagasin av
tillräcklig storlek kunde dock icke uppföras, enär styckegodstrafiken
växlade och tidvis var så enorm, att inga magasinsutrymmen skulle hava räckt
till.
Den provisorisk hamnbangården 1916.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Ett större område mellan magasinet och godsbangården avskildes, där mindre
ömtåligt styckegods förvarades under bar himmel. Området var uppdelat i ett
flertal mindre avdelningar försedda med bokstavsbeteckningar, och, för att
godset lätt skulle återfinnas, gjordes vid lossningen anteckning å
fraktsedlarna för att antyda inom vilken avdelning detsamma lossats. Mellan
avdelningarna funnos vägar, och en planklandgång av en meters bredd löpte
genom hela området.
Provisoriska byggnader i Haparanda åren 1915 - 1918. 1. Bostadsbarack, 2.
stationshuset, 3. Godsmagasin, 4. Marketenteri, 5. Godsmagasin.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Då och då inträffade det, att anhopningen av styckegodsvagnar adresserade
till Haparanda, blev för stor i Boden, varför vagnslasttrafiken inställdes
några dagar och endast styckegodsvagnar medfördes i tågen. För att kunna
avveckla detta anlitade järnvägen speditionsfirmornas manskap, vilka genom
vagnslasttrafikens inställande blivit utan arbete, och 50 till 70
styckegodsvagnar per dygns lossades vid sådana tillfällen.
Byggandet av hamnbangården påbörjas.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
För ombesörjande av trafiken i övrigt byggdes två bangårdar, en vid
stationen, huvudsakligast avsedd för lokal- och styckegodstrafiken, och en
vid hamnen för vagnslastgods och den utländska resandeströmmen.
Godsupplag i Haparanda under 1:a Världskriget.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Hamnbangården, där det mesta av vagnslastgodset lossades och lastades, var
försedd med ett antal stickspår, och i regel var det ordnat så, att de
större speditörerna hade sina särskilda platser. Möjligheterna till
rangering voro små, varför tågen redan i Boden växlades ”mottagarerätt”
d.v.s. i den ordningen vagnarna skulle vara planerade i tågen för att
fortast kunna utsättas för lossning.
Maskindelar.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Vagntillförseln reglerades också i förhållande till mottagarnas
lossningskapacitet, och varje avsändare skulle å avsändningsstationen förete
av järnvägsstyrelsens transportbyrå utfärdat lastningstillstånd, innan vagn
fick utlämnas för lastning till Haparanda.
Gods och åter gods.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Godstrafiken var av samma natur som i Karungi. Till Ryssland utfördes fisk,
specerier, frukt, vävnader, tågvirke, gummi, tändstickor, garvämnen,
kemikalier, kiseljärn, ångpannor, järnvägsmateriel, maskiner, järn, stål och
andra metaller.
Från Ryssland kom smör, mjöl, oljekakor, lin, hampa, fanér, silkeskokonger
m.m.
I begreppet Ryssland innefattades här även Finland, som då var förenat med
Ryssland.
Godsupplag vid hamnstationen. Transporterna över älven pågår på
vinterväg.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Några officiella uppgifter om viktmängderna av transitogods till och från
Ryssland finns icke annat än för 1915, och delvis 1916, enär dessa
handlingar omgåvos med en viss sekretess.
I en för Karungi och Haparanda station gemensam statistik uppgingo
viktmängderna för år 1915 till 84 070 ton för utgående och 31 700 ton
inkommande gods.
För år 1916 föreligger endast statistik betr. svenskt gods och årssumman av
detta utgjorde 96 453 ton utgående och 5 851 ton inkommande gods.
Vårfloden 1916 medför översvämning av hamnbangården.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Vårfloden 1916 medför översvämning av hamnbangården.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
haparanda_station_04.html senast uppdaterad
2010-01-09
|