Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Haparanda station, en
återblick på åren 1915-1938
Haparanda station
year 1915-1938
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Åren 1915-1920
Den 18 juni 1915 öppnades bandelen Karungi – Haparanda för provisorisk
trafik, och därmed fick Haparanda station övertaga den stora trafik, som
sedan krigsutbrottet 1914 gått över Karungi.
Staden hade ju före järnvägens tillkomst haft sin stora känning av denna
världstrafik, som nära ett år gått landsvägsledes mellan Karungi och
Haparanda, och haparandabornas första minne av denna vara väl den morgon i
början av augusti år 1914, som de till sin förvåning funno torget fullt av
flyktingar från Ryssland.
Arbetet med linjen Karungi – Haparanda forcerades vintern och våren 1915 för
att kunna ombesörja transitotrafiken, som tog allt större och större
proportioner. Den hårt anlitade landsvägen visade tecken på, att den icke
längre var bärkraftig nog för så tung och intensiv trafik. Otaliga voro
också de haverier med tunga maskiner o.d. som ägde rum på den smala och
sönderkörda vägen.
Första tågets ankomst till Haparanda provisoriska station. Från vänster:
Stins Johansson, arbetschefen Dahlberg samt ingenjör Bodman.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Från början var både stationshuset, bangårdsanläggningen och bostäderna
provisoriska, men arbeten och byggnationer pågingo för permanenta sådana.
Dessa voro delvis färdiga, då stationen den 1 december 1918 öppnades för
allmän trafik, och fullt klara att tagas i bruk hösten 1919.
Haparanda 1915. Sjukhuståg med personal. Till vänster Haparanda
provisoriska stationshus.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Haparanda 1915. Provisoriska bostäder för järnvägspersonalen.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
haparanda_station_03.html senast uppdaterad
2010-01-09
|