Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Haparanda station, en
återblick på åren 1915-1938
Haparanda station
year 1915-1938
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Haparanda station
Öppnad för provisorisk trafik den 18 juni 1915 och
för allmän trafik den 1 december 1918.
I och med järnvägens framdragande till Haparanda var ett gammalt projekt
förverkligat.
Redan den 21 november 1894 överlämnade Konungens Befallningshavande i
Norrbottens län en av samma läns landsting gjord underdånig ansökan, att
Kungl. Maj:t täcktes anbefalla undersökning av terrängförhållandena för en
järnvägsanläggning mellan Boden och Torne älv samt avlåta proposition till
riksdagen om anslag för sortsatt byggande av norra stambanan till
riksgränsen. Till stöd för sin hemställan anförde landstinget följande:
”Norra stambanans utsträckande till Tornedalen vore för Norrbottens län ett
önsknings mål av den mest omfattande betydelse, varföre och länets
hushållningssällskap hos landstinget gjort framställning om vidtagande av
åtgärder härför.
De trakter, genom vilka banan skulle framgå, och vilka omfattade Råne, Kalix
och Torne stora älvdalar med deras bördiga jordmån, företedde redan nu en
ganska betydande odling; men de inneslöto inom sig därjämte ofantliga vidder
av odlingsbar, men ännu obrukad jord samt av myrmarker, vilka genom
torrläggning med relativt ringa kostnader kunde göras fruktbärande.
I en sådan bygd skulle en järnvägsanläggning mera än annorstädes visa sig
såsom en mäktig hävstång för befrämjande av odling och framåtskridande; och
med skäl kunde påstås, att länets stora naturliga tillgångar ej kunde komma
till den omfattande användning, vartill de eljest kunde lämna tillfälle, med
mindre länet kommo i åtnjutande av den stora förmån, som en, genom dess hela
längd framgående järnväg, skulle lämna.
Utom nu antydda förhållande skulle en sådan bana genom underlättad
förbindelse mellan de båda till varandra gränsande länderna främja en
internationell samfärdsel av gagn för båda länderna. Dessas belägenhet å
ömse sidor om Bottniska viken medförde naturligtvis i ekonomiskt avseende en
mängd beröringspunkter, och en så betydande föreningslänk som järnvägen
skulle, till fromma för båda parterna, mäktigt befordra utvecklingen av
bådas
ekonomiska krafter, på samma gång den skulle främja och än ytterligare
befästa det goda grannförhållande, som ägde rum.
Stambanans utsträckning till nordligaste delar av vårt land skulle därjämte
komma att fylla en kulturuppgift av särskild betydelse. Den befolkning, so
vore bosatt inom Norrbottens nordliga del, befinner sig uti många hänseenden
i en mindre gynnsam ställning till följd därav, att densamma icke talade
landets språk. Vid många tillfällen hade från den finsktalande befolkningen
inom länet framhållits önskvärdheten därav, att lättade tillfällen måtte
beredas densamma att förvärva insikter jämväl i svenska språket och från
statens sida hade man sökt tillmötesgå dessa önskningar bland annat genom
anordnande av skolor, i vilka svenskan vore undervisningsspråk. Klart vore,
att om järnvägsförbindelse mellan ifrågavarande bygd och den övriga delen av
riket komme till stånd, en väsentlig faktor vore vunnen till befrämjande av
svensk odling i dessa trakter och ett medel givet att i avsevärd mån
avhjälpa de kännbara olägenheter som för befolkningen i följd av anmärkta
förhållandet förelåge.
Om också den finsktalande befolkningen numera icke behövde känna sig
isolerad inom sitt eget land, skulle likväl samhörighetskänslan genom en
förbindelse av det slag, varom nu är fråga, än mera utvecklas och stärkas.
Från strategisk synpunkt hade väl betänkligheter uttalats mot stambanans
framdragande till riksgränsen, men dessa delades icke av alla sakkunnige,
och det funnes numera näppeligen någon stat, som av strategiska skäl avstått
från järnvägsförbindelse, även med de mäktigaste grannar.
Sverige och Finland hade i följd av sitt inbördes läge så många
förbindelser, att de icke utan olägenhet kunde undvara ett på betydelsefullt
förbindelsemedel som järnvägen.”
Denna framställning resulterade i att, sedan yttranden avgivits av de
militära myndigheterna, Kungl. Maj:t i juni 1896 gav järnvägsstyrelsen i
uppdrag att verkställa undersökningar och upprätta förslag till en järnväg
från Boden till Morjärv. Arbetet med denna påbörjades 1898 och avslutades
1902.
Byggandet skedde därefter i etapper; Morjärv – Lappträsk färdig 1910,
Lappträsk – Karungi 1913, Karungi – Övertorneå 1914 och slutligen Karungi –
Haparanda 1915 för provisorisk trafik, alltså 21 år efter det landstingets
framställning gjordes.
För allmän trafik öppnades bandelen Karungi – Haparanda den 1 december 1918.
Stationsföreståndare |
År |
Stationsklass |
Stationsinspektor |
A.G. Johansson |
1915 |
- |
Förste stationsskrivare |
E.W. Norrman |
1915-1918 |
- |
Stationsinspektor |
S. Santesson |
1919-1920 |
3 |
Stationsinspektor |
P.Chr. Lindén |
1921-1923 |
3 |
Stationsinspektor |
Oscar Larsson, |
1923-1929 |
3 |
Stationsinspektor |
Rudolf Lundkvist |
1929-1932 |
3 |
Stationsinspektor |
N.J.W. Rosén |
1933-1938 |
4 |
Stationsinspektor |
|
1938-1940 |
3 |
Stationsinspektor |
Svante Svensson |
1940-1947 |
3 |
Stationsinspektor |
Oscar Olsson |
1947-1953 |
C:a 23 |
Stationsinspektor |
Oscar Olsson |
1954-1955 |
C:a 25 |
Året är 1915 och banbygget närmar sig Haparanda. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
haparanda_station_02.html senast uppdaterad
2010-01-09
|