Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
SGGJ, Sala
- Gysinge - Gävle Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Personalen
När SGGJ invigdes 1901 var antalet anställda 96 personer.
1912 hade antalet ordinarie anställda ökat och var
fördelade på följande yrkeskategorier:
Järnvägsbyrån i Sala
1 verkställande direktör
1 trafikchef
1 kontrollör och trafikchefsassistent
1 kamrerare och kassör
1 baningenjörsassistent
Banavdelningen
3 banmästare
20 banvakter
Maskinavdelningen Sala
5 lokförare
5 eldare
2 vagnputsare
3 vagnsmörjare
4 lokomotivputsare
2 pumpare och kolvakter
1 verkstadsförman
8 verkstadsarbetare
1 förrådsvakt
Trafikavdelningen
4 stationsinspektorer
8 stationsmästare
6 kontorsbiträden
7 konduktörer
12 stationskarlar
Sammanlagt var det 96 ordinarie anställda. Till detta
tillkom ett antal extraanställda. Bland annat grindvakter
och banarbetare
Gysinge station omkring 1915. Två okända järnvägsarbetare på en så kallad
"hjuling". Foto: Hedesunda hembygdsförening.
1936 hade bilden förändrat sig något. De ordinarie
personalen bestod nu av följande yrkeskategorier:
Järnvägsbyrån i Sala
1 verkställande direktör
1 trafikinspektör
1 Kamrer
1 bokhållare
1 kontorist
Banavdelningen
1 banmästare placerad i Jugansbo
1 banförman placerad i Sveden
10 banvakter
8 banarbetare
8 grindvakter
Maskinavdelningen Sala
1 lokmästare
3 lokförare
5 lokeldare
2 lokbiträden (kunde även tjänstgöra som
lokförare)
1 reparatörsförman
1 lokreparatör
1 förrådsman (ny benämning på förrådsvakt)
1 vagnssmörjare
4 stallkarlar (den gamla benämningen var lokomotivputsare)
6 verkstadsarbetare
Bilden ovan visar några personer från banavdelningen som jobbar med
spårjustering i trakten av Kerstinbo 1929. Från vänster banvakten Rosén,
banförman A T Andersson, banvakt Widell samt okänd. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum.
Trafikavdelningen
5 stationsföreståndare (stationsinspektor var numera
borttagen)
3 stationsförmän
8 stationskarlar
4 konduktörer
1 platsvakt
3 chaufförer
Sammanlagt var det 92 ordinarie anställda. Till detta tillkom
ett antal extraanställda.
Trafikchefer vid SGGJ var följande:
1900-1912 Sven Johan Edvard Lundquister.
1912-1918 L Lundquist, tillika verkställande direktör.
1919-1927 Gustaf Rickard Daniel Dahlin, tillika verkställande
direktör.
1928-1937 Axel Otto Vilhelm Westlund (Tjänsten trafikchef
ersatt av Trafikinspektör och kontrollör).
Banans bevakning
Banans dagliga bevakning och
underhåll sköttes av
20 stycken banvakter som var och en hade cirka 5 kilometer bana
att sköta. Järnvägens dåliga ekonomi gjorde
att man i mitten av 1920-talet, i besparingssyfte, reducerade
antalet banvakter till 16. Varje banvakt fick nu cirka 6,2 kilometer
var att underhålla. Tilläggas bör att vid större
arbeten på banan gjordes dessa av särskilda arbetslag
bestående av banarbetare. Ibland fungerade då banvakten
vid den aktuella sträckan som arbetsledare men det förekom
även att man hade särskilda arbetsledare vid de större
banarbetena. I början av 1930-talet reducerades antalet
banvakter till 10.
Banvakten Frisell ute på inspektionstur. Året är omkring 1930. Foto:
Hedesunda hembygdsförening.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till SGGJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sggj_historik_07_personal_banan..html senast uppdaterad
2005-10-25
|