Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
SGGJ, Sala
- Gysinge - Gävle Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Förstatligandet
De ekonomiska bekymren fortsatte att ställa till problem
för SGGJ. I början av 1930-talet var det ekonomiska
läget ytterst prekärt. När så den så
kallade "Ostkustbanekommittén" i mars 1933 tillstyrkte
ett förstatligande av Ostkustbanan (OKB) och Uppsala - Gävle
Järnväg (UGJ) reagerade SGGJ omedelbart och framförde
önskemål att även SGGJ borde förstatligas.
Genom samtrafiksavtal bestod en stor del av SGGJ:s godstrafik
av vagnslaster från OKB och UGJ. Ett förstatligande
av dessa banor skulle genast göra att detta trafikunderlag
försvann och
därmed göra den redan dåliga ekonomin ännu
sämre. Statsmakterna avstyrkte SGGJ:s begäran och man
fick fortsätta att kämpa med en förfallande ekonomi.
Efter upprepade framstötningar och slutligen inför
hotet om trafikens inställande kunde kommunikationsminister
Forslund, i slutet av februari 1937, lägga fram proposition
om SGGJ:s förstatligande. Första oktober samma år
övertog Statens Järnvägar den fortsatta driften
av SGGJ och priset som man betalade var 800 000 kr. Vid SJ kom
banan att tillhöra dåvarande IV distriktet, 35 bansektionen,
Gävle.
1967-10-07. SJ diesellok Z65 562 i närheten av Råsboda på väg med
godståg till Sala. Foto: P L Svensson.
Slutet
Trafiken läggs ned
Några större förändringar skedde inte under
SJ-tiden utan man fortsatte med det normala underhållet
av bana, byggnader och signaler. I början av 1950-talet
gjordes dock viss upprustning framför allt från Gävle-hållet.
Bland annat byttes den gamla bron över Gavleån till
en bro med högre bärighet. Man påbörjade
även byte till kraftigare räls på vissa kortare
sträckor.
Järnvägens betydelse minskade mer och mer. 1959 konstaterade
SJ att driftunderskottet uppgick till 850 000 kr. Det vill säga
mer än vad man hade betalat för hela järnvägen
1937. Man kunde nu ana vad som var på gång och mycket
riktigt, den första januari 1964 "slogs den första
spiken i kistan" i och med att persontrafiken nedlades.
Samtidigt lades godstrafiken ner mellan Köpalla och Mackmyra.
Viss godstrafik förekom sporadiskt mellan Köpalla
och Skärsjö in på 1970-talet. SJ körde även
grustransporter mellan Råsboda grusgrop och Sala. Dessa
pågick sporadiskt under hela 1970-talet.
22 maj 1977 upphör godstrafiken på sträckan
Mackmyra - Södra Valbo.
1 april 1990 upphör godstrafiken mellan Södra - Valbo
och Hagaström.
12 juni 1995 upphör godstrafiken mellan Sala och Köpalla.
Därmed var det slut på all trafik längs forna
SGGJ.
Runhällen 13 mars 1974. Spåren ligger fortfarande kvar eftersom banan
fortfarande används för grustransporter från Råsboda grusgrop. Bortåt i bild
är mot Gysinge. I bortre änden av bangården skymtar vattentornet och EHRJ
gamla lokstall. Observera plattformskanten som är lagd i slaggsten. Foto: P
L Svensson.
Banan rivs upp
I december 1970 började banan att rivas med början
i Mackmyra. Rivningen gick söderut och gick till så
att man lyfte hela spårspannen med tillhörande slipers,
körde dessa in till Främlingshem respektive Hedesunda
där de demonterades. Rälsen skickades vidare till vissa
u-länder. De cirka 50 000 sliprarna sorterades varav cirka
hälften skickades till Inlandsbanan för återanvändning.
De återstående såldes till Skogen kol för
att "förädlas" till träkol. Uttransporten
av det sorterade materialet sändes med tjänstetåg
via Gysinge till Sala
Vid månadsskiftet april/maj 1971 var rivningen klar fram
till Gysingebroarna och därmed hade Gävledistriktets
SJ-personal gjort sitt.
I december 1971 fortsatte rivningen söderut. Den sträcka
som nu revs var mellan Gysingebroarna och Råsboda grusgrop
(km 27,5). Det var SJ-personal från Sala som svarade för
rivningen. Metoden var nu en annan än den som användes
norr om Gysinge. Man använde en bred kil som drogs mellan
rälsen och sliprarna. Den lossgjorda rälsen spelades
sedan upp på en vagn för vidare borttransport. Sliprarna
lämnades kvar för att ruttna eller kanske var det så
att några hamnade i några trädgårdar?.
Rälsen såldes vidare till byggnadsindustrin. I mars
1972 var man klara med rivningen.
Under åren 1978-1979 revs banan upp mellan Mackmyra och
Södra Valbo.
I slutet av 1970-talet stängdes grusgropen i Råsboda
och därmed hade SJ inget intresse att ha spåret kvar.
1980 - 1981 revs banan upp mellan Råsboda grusgrop och Köpalla.
Mellan Södra Valbo och Hagaström revs banan upp 1995.
SGGJ har skattat åt förgängelsen. Kvar är
bara spåren i naturen och i människors minnen samt
ett och annat fotografi som minner om en svunnen järnväg.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till SGGJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sggj_historik_08_forstatligandet..html senast uppdaterad
2005-10-25
|