Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
SGGJ, Sala
- Gysinge - Gävle Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Godsvagnarna
Vid trafikstarten 1901 bestod SGGJ:s godsvagnspark av sammanlagt
54 vagnar fördelade på 15 stycken G1 nummer 20-34,
2 stycken R nummer 44-45, 5 stycken NN1 nummer
50-54, 32 stycken NN1 nummer 100-131 samt 1 styck NN nummer 66.
Utöver dessa disponerade SGGJ även Sala Vagnaktiebolags
vagnar och dessa var inregistrerade enligt följande: 76
stycken NN1 nummer 55-65, 67-91, 132-171, K1 200-209 och från
1905 Gf nummer 40. Efter vagnbolagets upplösning övergick
vagnarna helt i SGGJ:s ägo.
Från 1906 tillkom de 25 godsvagnar som Borgmästare
Lundberg köpt och hyrt ut till järnvägen. Dessa
fick följande littera och nummer: NN3 nummer 172-196.
1911 tillverkades på SGGJ:s egen verkstad i Sala 2 stycken
täckta godsvagnar vilka fick littera G3 och nummer 38-39.
Bilden ovan. Leveransfoto på godsvagn NN3. Foto: Samling Stig Nyberg
För att klara transporter åt bränslekommissionen
under första världskriget, hyrde SGGJ in 6 vagnar från
Göteborg - Särö Järnväg. Efter kriget,
1919, övertogs vagnarna av SGGJ,
inregistrerades och fick littera och nummer N1 92-95 samt NN
198-199.
Samma år inköptes även ett antal öppna
vagnar från Tyska Statsjärnvägarna. Dessa vagnar
fick följande littera och nummer: I4 211-219.
Den sista
vagnsanskaffningen skedde på 1920-talet. 2 stycken öppna
vagnar som registrerades som IS 220-221, samt 3 stycken
täckta vagnar vilka blev G3f 222-224.
Bilden ovan. Leveransfoto på
SGGJ R1 nummer 45. Foto: Samling Stig Nyberg.
Sammanlagt och inklusive resgodsvagnarna hade SGGJ som mest
194 stycken vagnar, med en sammanlagd transportkapacitet på
cirka 2 536 ton.
Som tillbehör fanns ett antal lösa grus- och träkolsreden
vilka kunde monteras på flakvagnarna vid transport av den
sortens gods.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till SGGJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sggj_rullande_godsvagn..html senast uppdaterad
2005-10-25
|