Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
SGGJ, Sala
- Gysinge - Gävle Järnväg
Fortkörning på
Salabanan
Av Bernt Forsberg |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Salabanan var ju inte känd för att vara någon "snabbtågsbana", detta
begrepp var inte så särskilt känt i slutet på 1940-talet.
Tågförseningar uppstod stundom, mestadels i Sala, där Gävletågen ofta fick
vänta in anslutningståg på Norra Stambanan.
Lokförarna, som vid den här tiden satte sin yrkesheder i pant för att vara i
tidtabellsenlig tid, försökte göra allt för att ta in förlorad tid.
På Salabanan, speciellt mellan Sala och Tärnsjö, där banan låg som bäst,
pressade de tappra förarna sina J-tankar stundom till hastigheter upp emot
80-85 km i timman.
I början av år 1950 hade en ny, mycket nitisk banmästare, "Snickar-Anders"
kallad, övertagit tjänsten för banmästarområdet Runhällen, vilket omfattade
sträckan Sala - Gysinge samt Enköpingsbanan.
Banmästaren konstaterade snart till sin förskräckelse att persontågen
formligen "rusade" fram i den idylliska omgivningen. Han fattade omgående
sitt beslut, detta måste stoppas.
Den 6 april 1950 hade banmästaren bestämt sig för att "slå till". Han skulle
medfölja på loket till tåg 774 från Sala, ett förmiddagståg med avgång från
Sala vid 10-tiden. Lokförare på 774 denna dag råkade vara min salig fader,
lokförare Oscar Forsberg från Gävle, vilken var känd för att kunna ta ut vad
loken gav och banan höll för om nöden så krävde.
Denna tidiga vårdag hade emellertid J-loket från Gävle, som skulle återvända
med tåg 774, råkat ut för lokskada, varför lokmästaren i Västerås hade satt
in lok L25 nr 1720, en äldre SWB-maskin med en största hastighet på 70 km i
timmen. Oscar var försenad från Sala, men insåg snart, trots banmästarens
vistelse på loket, att en L25 utan avkall på säkerheten mycket väl kunde
dras upp till
80-85 km i timmen, varför den försening som uppstått i Sala var inhämtad i
Gysinge. Allt var således "frid och fröjd", ett uttryck som Oscar stundom
fällde.
Men icke så, den 11 april blev Oscar uppkallad till maskiningenjör Elis Badh
och där delgiven en rapport från banmästaren i Runhällen om en "vettvillig
fortkörning" på Salabanan.
Efter en trolig hetsig diskussion om vem som hade den största erfarenheten
om tågs framförande på Salabanan, Oscar med 15 års nästan daglig tjänst på
banan, eller den nytillträdde banmästaren, ändade det hela med en "allvarlig
erinran" från maskiningenjören om vikten av att största tillåten hastighet
på banan icke fick överskridas.
För att bevisa riktigheten i sitt sätt att framföra tåg på Salabanan,
företog Oscar, veckan efter rapporten till maskiningenjören, en noggrann
studie av möjligheterna att tidtabellsenligt kunna framföra ett tåg på banan
ifråga.
Den 20 april framförde han tåg 769 Gävle - Sala, denna gång med J-lok nr
1294. Han konstaterade då att det var möjligt att med beaktande av samtliga
bestämmelser tidtabellsenligt ankomma till Sala.
Det är emellertid att beakta, att tåg 769, med avgång från Gävle C 5.10, var
Salabanans "expresståg", med första uppehåll i Gysinge. Samma dag gick
returen med 774 från Sala, denna gång med J-lok nr 1263 och utan banmästare
ombord. Sen avgång från Sala 19 minuter ankomst till Gävle 18 minuter sen.
I pappas anteckningsbok från denna tidpunkt finns kommentaren, "går att
hålla tider med J-lok, alla infarter utom Gysinge 40 och 10 på alla broar".
Pappa Oscar's kollegor i tjänstgöringsgruppen fick omgående reda på
förhållandet med banmästaren i Runhällen, varför alla höll reglementsenlig
hastighet under några månader på sommaren 1950.
"Snickar-Anders" i Runhällen tröttnade snart på att hålla kontroll på alla
lokförare, han accepterade snart att de idylliska J-loksdragna tågen stundom
"rusade" fram över Hebyslätten.
Inte på Hebyslätten utan i andra änden på SGGJ. Ett blandat
SGGJ-tåg passerar på bron över Gavleån. Tåget har just lämnat Åbyfors och
har bara drygt två kilometer kvar till Hagaström. Året är någon gång på
1930-talet. Foto: Samling Stig Nyberg.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till "SGGJ"
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sggj_fortk_2.html senast uppdaterad
2005-10-25
|