Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
SGGJ, Sala
- Gysinge - Gävle Järnväg
Då gick det
undan! Fortkörning på Salabanan
Av Olof palm |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Från Den tid
då jag var en liten pojke (i varje fall mindre än nu) minns jag
många resor på SGGJ även under bolagstiden, alltså före förstatligandet
1937. Det var så att min farfars och farmors hem låg i Hedesunda, 40 km
söder om Gävle längs "Salabanan", som därför utnyttjades av min familj i
denna 30-talets välsignat bilfria tid. Ibland åkte vi faktiskt över Orrskog
- Söderfors också, med denna banas tvåaxliga Hilding - Carlsson rälsbussar.
Det som här skall skildras har sin historiska plats någon gång nära 1935.
På
den tiden hade SGGJ-tågen i regel denna sammansättning räknat i riktning
från Gävle: först en boggievagn, BC0 1-3, därefter en eller två 2-axliga
vagnar, CD eller CD+C och sist några finkor.
Den
uppmärksamme läsaren har naturligtvis observerat att SGGJ:s BC0-vagnar en
gång ombyggdes till motorvagnar och försågs med slutna plattformar.
Motorvagnarna fungerade inte så bra så de återställdes till personvagnar,
men de slutna plattformarna behölls.
Alltnog, eftersom BC0-vagnen gick först i tåget var den en utmärkt
observationsplats för en tågintresserad pojke. Den låga, tvåaxliga tendern
på loket, där hytten naturligtvis saknade bakskärm, gav möjligheter att
följa lokpersonalens arbete.
Den
här gången - det minns jag säkert, det var en varm sommardag - var
dragkraften det så kallade "Sjöboloket", SGGJ nummer 11 ( loket kom
ursprungligen via SJ från LKSJ, Landskrona - Kävlinge - Sjöbo Järnväg ). Det
var ett 1-B-kopplat tenderlok med vackra mässingsbeslag. Efter vad jag kan
minnas gick det ofta i persontrafiken på den tiden.
Vi
lämnade alltså Gävle C i god stil. Det var varmt och det var helgdagsafton.
Några beskänkta hedesundabönder var med på tåget. Min far såg till att vi
alltid åkte i BC0-vagnen - han var medveten om åkkomforten. När vi väl
stånkat upp för den 10 ‰ - lutningen på Gävle – Dala- Järnväg till
Hagaström. Där den egentliga SGGJ hade sin ändstation, då började äventyret.
Ett av SGGJ-loken 1-5 - jag minns inte vilket - växlades in som koppellok
mellan 11-an och tåget (Det blev två lok som dragkraft). Loket hade tidigare
på dagen gått med ballastplogen från Gysinge till Hagaström.
Färden från Hagaström till Sveden (sedermera Södra Valbo) gick väl skapligt,
fast vi märkte att något inte var som det skulle vara. I kupén var det hett.
En svettig och glad "Häsundabo" drog ner fönstret för att få luft och för
att deponera några pilsnerkorkar i naturen ( det fanns sådana då, alltså
pilsnerkorkar ). Omedelbart tillrättavisades han av en sträng dam med
uppseendeväckande hatt, som påpekade luftdragets möjligen skadegörande
verkningar. Den beskänkte odalmannen drog artigt upp fönstret med den
lakoniska kommentaren: "Ja, hä köm nog e snödämpa".
Vid
Svedens station störtade båda lokens besättningar ut och ett hjärtligt gräl
utbröt. Tåget blev tio minuter försenat. När lokfolket något lugnat sig och
avgång getts blev det en remarkabel start. Koppelloket gjorde en rivstart så
att gnistorna yrde kring hjulen och folk på tåget häpnade och undrade vad
som stod på. Och sedan blev det åka av, minsann!
Min
far som alltid var mån om att få fakta på bordet tog konduktören avsides för
en intervju. Det framgick därvid att personalen på koppelloket hade
uppfattat situationen så att deras uppgift i stort sett var att följa med
och underhålla reservfyr. Detta gladde inte folket på 11-an, som menade sig
fått ytterligare 45 ton att släpa på. Resultatet blev, att koppellokets
personal skulle visa att de visst kunde göra rätt för sig.
Far
tog reda på skenlängden och strax började han med klockans hjälp logga in
hastigheten. Längs raksträckan på den släta bandelen mellan Rörberg och
Främlingshem (uttalas freemlingsheen) gick det undan med 90 km/tim. Även om
fars beräkningar kunde ha en felgräns på 5 %, så var det en för SGGJ:s
förhållanden betydande hastighet.
Vi
stod på BC0-vagnens främre plattform, far och jag, och avnjöt det optiska
och akustiska skådespelet som utspelade sig efter varje uppehåll. Till sist
kunde vi inte se mer för rutorna blev igentäppta med svart jäsvatten. När vi
steg av i Hedesunda vinkade vi till lokpersonalen. Föraren på koppelloket
gjorde en elegant honnör, men föraren på 11-an slog ut med armarna i en
uppgiven gest!
Det var det här loket som tillkopplades i Hagaström som andra lok i
tåget. Loket som var SGGJ 11 står på bilden ovan på vändskivan i Sala. Året
är 1935 eller 1936. Foto: Samling Stig Nyberg.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till "SGGJ"
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sggj_fortk_1.html senast uppdaterad
2005-10-25
|