Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
OKB,
Ostkustbanan
Av Rolf
Sten |
|
Stationer,
lastplatser (Stations) (xxxxxx) |
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel,
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Hd/Hsd |
(Härnösand) |
v |
414,723 |
4
|
1893-12-12 |
stn; hamnspår; FS |
|
Lövudden |
|
414,100 |
|
~1925 |
hp, BI 1927 |
|
Gådeå |
|
413,600 |
| |
tunnel 140 m 1925
|
Fl/Flv |
Fällöviken |
h |
411,100 |
25
|
1925-12-17 |
hp, †1958 |
|
Hällenyland |
|
405,000 |
|
|
planerad ts
|
Hnl |
Hällenyland |
h |
404,830 |
83 |
1925-12-17 |
stn, †G, †1966-05-22, I ssp 1974-05-20, BI 1998-01-23 |
An/Atn |
Antjärn |
h |
402,700 |
87
|
1925-12-17 |
hp, †1958 |
Hän |
Häggsjön |
|
400,100 |
|
2008-06-15 |
ts; IL |
|
Stoppställe vid km 399,350 |
|
399,400 |
|
|
sto, U
|
Gr/Grg |
Gnistring |
h |
397,700 |
91
|
1925-12-17 |
hp, †1959-05-31 |
Hy/Hsy |
Hussjöby |
|
391,100 |
98 |
1925-12-17 |
stn, †G 1964-05-31, †1966-05-22, BI 1971-12-09, ssp 1983-07-19; IL |
Vs/Vss |
Västansjö |
h |
388,200 |
83
|
1925-12-17 |
hp, †1960-05-29 |
Sö/Sår |
Söråker |
v |
383,700 |
83
|
1925-12-17 |
stn, †P 1968-05-12, †1971-05-01, BI 1974-05-20, ssp 1983-09-13, BI 1986 |
Tba/Tda |
Torsboda |
h |
381,300 |
60
|
1925-12-17 |
stn, †1958 |
Sårs |
Söråker S |
|
378,218 |
|
1966 |
ssp, I
infogad i Stavreviken stn 1997-10-13; småbana Söråkers industri |
Svn/Sen |
Stavreviken |
v |
376,086 |
5
|
1925-12-17 |
stn, †P 1968-05-12, †1974-01-01; IS |
Lög |
Lögdösjön |
v |
374,300 |
12
|
1943 |
hp,
†1956; <1944-06-05 Lögdesjön |
Bgf |
Bergeforsen |
|
372,900 |
|
1950-01-01 |
lp,
BI 1972-11-27, †1973- 02-01; |
Ind |
Indalsälven |
v |
372,900 |
26
|
1925-12-17 |
hp,
hlp, |
|
Bergeforsenbron |
|
372,100 |
|
|
kb
208 m 1954-06, ren spårbro 1954-12; Indalsälven; del av Signalplats km 371,4 |
Nb/Nrb |
Norrberge |
|
371,800 |
|
1925-12-17 |
hp,
†1942-06-15 |
|
Signalplats vid km 371,366 |
|
|
|
|
ssp 1954-06, BI 1955-01;
kontroll av km 371,4 växlar |
|
Signalplats vid km 371,366 |
|
371,400 |
|
~1950 |
sipl, BI 1957; provisorisk kombinerad bro, km 371,4 över Indalsälven |
Sbe |
Sörberge |
h |
371,300 |
31
|
1934 |
hp,
†1958 |
Slbk |
Solbacka |
|
369,716 |
31
|
1950-01-01 |
I lp
1970, †1974-01-01;
IL |
V/Vrv |
Vivstavarv |
v |
369,716 |
31
|
1925-12-17 |
stn, †P 1968-05-12 |
Vi/Viv |
Vivstavarv |
v |
368,200 |
18
|
1950-01-01 |
|
Viv |
Vivsta |
v |
368,200 |
18
|
1925-12-17 |
hp ,
†1958; < Vivsta (Vi/Viv) |
Trå |
Timrå |
h |
367,054 |
8
|
1925-12-17 |
stn,
†P 2002-06-16, *P 2005-08-15; GS |
Sök |
(Skönvik) |
|
364,000 |
|
1960t |
ssp, namnet övertaget från Skönvik (I) 1972-05-28,
I infogad i Timrå stn 1992. |
Sudv |
* Sunds Verkstäder |
|
2.900 |
|
|
Sidobana Skönvik - Tunadal |
Jhl |
* Johannedal |
|
5.400 |
|
|
Sidobana Skönvik - Tunadal |
Fil |
* Fillan |
|
6,000 |
|
|
Sidobana Skönvik - Tunadal |
Tud |
* Tunadal |
|
8,000 |
|
|
Sidobana Skönvik - Tunadal |
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
Övrig information |
* Vid sidobana från
Skönvik. Till större delen, Skönvik - Tunadal, anlagd på på Sundsvalls
spårvägars Skönvikslinje |
Vivstavarv låg före ca 1950 vid km 369,7. Namnändrades då till Solbacka. Vivsta fick då överta namnet Vivstavarv. |
Se även Solbacka. Vivstavarv låg före ca 1950 vid km 369,7. Namnändrades då till Solbacka. Vivsta fick då överta namnet Vivstavarv. |
|
|
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km *
|
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Trå |
(Timrå) |
h |
367,054 |
8
|
1925-12-17 |
stn, †P 2002-06-16, *P 2005-08-15; GS |
|
Östrands Fabriker |
|
|
|
| |
Ö/Ösd |
Östrand |
h |
366,100 |
10
|
1925-12-17 |
hp,
†1958 |
|
Johannedal |
|
|
|
| |
Skv/Sök |
Skönvik |
|
364,200 |
8 |
1925-12-17 |
stn, hlp, lp 1962-05-27, †1971-10-01, BI
1972; |
Sök |
Skönvik sidospår |
|
364,000 |
8 |
1960t |
ssp,
namnet övertaget från Skönvik 1972-05-28, I infogad i Timrå stn 1992,
småbana Skönvik–Tunadal |
Gv |
Gångviken |
|
362,800 |
|
1925-12-17 |
hp, †1932 |
Sbr |
Sundsbruk |
|
361,400 |
25
|
1925-2-17 |
stn,
†P 1968-05-12, †1979- 07-01, BI 1994 |
Subi |
Sundsvall-Birsta |
|
360,200 |
~1968 |
1977 |
lp, namn- och signatursatt 1977;
T godstrafikalt benämnd Sundsvall- Birsta; GL |
Ba/Bia |
Birsta |
|
358,641 |
|
1927-05-15 |
hp, †1933-05-15 |
|
Birsta |
|
358,000 |
|
|
planerad ts |
Klk |
Klökan |
h |
357,700 |
55
|
1925-12-17 |
hp,
†1959-05-31 |
Hl/Hli |
Huli |
v |
354,700 |
39
|
1927-05-15 |
hp,
†1953-06-10 |
Bår |
Bergsåker |
h |
353,100 |
17
|
m1930t |
hp,
†1958 |
|
Bergsåkers grusgrop |
|
352,800 |
|
|
grp,
BI 1927 |
Slr |
Selånger |
|
352,100 |
8 |
1925-12-17 |
stn, †P 1967-05-28, I lp 1972,
I infogad i Sundsvall C stn 1978-01-03, †1979-07-01 |
Hnan/Hna |
Nacksta N |
|
349,800 |
|
1959-05-31 |
> sipl, A, I infogad i
Sundvallvall C stn 1974-03-08; för kontroll även av växlar; endast för
sydgående tåg; |
Hnas |
Nacksta S |
|
349,700 |
|
1959-05-31 |
sipl, A; för kontroll även av växlar; endast för nordgående tåg |
|
sidospår |
|
349,400 |
|
|
ssp,
I infogat i Sundsvall C stn 1974- 03-08; Nedre Norrlands slakteri |
|
Televerkstaden |
|
349,400 |
|
|
sto,
U 1952-06-15 |
|
sidospår |
|
349,100 |
|
|
ssp, I infogat i Sundsvall C stn 1974- 03-08; Televerkstaden |
|
Signal H98a |
|
349,100 |
|
1959-05-31 |
sipl, A; för kontroll även av växlar; endast för sydgående tåg |
|
Signal H89a |
|
348,800 |
|
1959-05-31 |
sipl, A, I infogad i Sundvall C stn 1978-03-08; endast för nordgående tåg |
Slr |
Selånger |
v |
352,000 |
8
| |
|
Suvå |
Sundsvall V |
v |
348,600 |
13
|
~1877 |
577,5 Kilometer från Stockholm via Ånge, hp, stn,
hp, †1966-05-22; ansl OKB; från smalspåret
577,7 Kilometer från Stockholm via Ånge, hp 1992-06-09; (Ångelinjens tåg),
hst 1994-06-12 (inom Sundsvall C
stn) 1997-01-06 även Härnösandslinjen; ansl OKB; PH |
|
Signal H57a |
|
348,000 |
|
1959-05-31 |
sipl, A, BI 1960t; endast för nordgående tåg |
Esp |
Sundsvall Esplanaden |
v |
347,800 |
8
|
1927-05-17 |
hp, †1952-06-15 |
|
Signal H24a |
|
347,600 |
|
1959-05-31 |
sipl, A; BI 1960t; endast för nordgående tåg |
Suc |
(Sundsvall C) |
v |
347,343 |
7
|
1925-12-17 |
stn; FS |
|
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel,
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
*Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Suc |
(Sundsvall C) |
v |
347,343
| 7
|
1925-12-17 |
stn; FS |
|
Signal H |
|
345,000 |
| 1959-05-31 |
sipl, A; enbart körriktning söderut |
|
Signal J |
|
344,900 |
| 1959-05-31 |
sipl, A ; enbart körriktning norrut |
Kub |
Kubikenborg |
v |
344,700
| 14
| 1925-12-17 | stn, hlp 1930, hp 1930t, † 1958; sign Kb, Kbg/Kub |
Bres |
Bredsand |
|
341,200 |
25 | 1942 |
hp, † 1959-05-31 |
Fn |
Fläsian |
|
341,200 |
25 |
~1926 |
hp, †1931 |
Ston |
Stockviksverkens |
|
341,169 |
25 |
1979-06-11 |
lp; GL |
Bres |
Stockviksverkens nedre |
|
341,169 |
25 |
1947 | lp |
Sk |
Stockvik |
|
340,000 |
|
~1926 |
hp, † 1931 |
Sk/Stov |
Stockvik |
|
339,800 |
| 1944 |
hpr, † 1959-05-31 |
Stog |
Stockviks gummifabrik |
|
339,187 |
17 |
1945 |
Stockviksverkens lp ; <1951-06-15 Stockviks övre (Stoö) gummifabrik (Stog); GL |
|
Svartviks fabriker |
|
339,187 |
17 |
1945 |
Stockviksverkens lp ; <1951-06-15 Stockviks övre (Stoö) gummifabrik (Stog); GL |
Stoö |
Stockviksverkens övre |
|
339,187 |
17 |
1945 |
Stockviksverkens lp ; <1951-06-15 Stockviks övre (Stoö) gummifabrik (Stog); GL |
Svk/Sik |
Svartvik |
h |
338,254
| 25
| 1925-17-12 |
stn, † P 1964-05-31,
I lp 1965, I stn 1976-06-21, † 1976-08-01; IS |
|
Signal |
|
337,500 |
|
1959-05-31 |
sipl, A ; enbart
körriktning söderut |
Hm |
Hemmanet |
| |
|
1927-05-15 |
hp, † 1931 |
Nk |
Nolbykullen |
| |
| ~1926 |
hp, † 1931 |
Sik lp |
Svartviks lastplats |
|
336,400 |
26 | 1936 |
lp, † 1954 |
|
Signal |
|
336,300 |
|
1959-05-31 |
sipl, A ; enbart
körriktning norrut |
Gk |
Gumsekullen |
| |
| ~1926 |
hp, † 1932 |
Kby |
Kvissleby |
v |
335,500
| 18
| 1940-10-01 |
hp, † 1959-05-31 |
Nly |
Nolby |
|
334,600 |
|
1944 |
hpr, † 1959-05-31 |
Ny |
Nolby |
h |
334,600
| 13
| ~1926 |
hp, † 1931 |
Vä |
Värstaborg |
| |
| 1927-05-15 |
hp, † 1931 |
|
Ljungan |
|
332,400 |
|
|
bro 114 m |
Nj |
Njurunda |
h |
332,054
| 14
| 1925-17-12 |
stn, † P 1968-05-12, I lp 1976-09-01, † 1976-10-01,
BI 2004-05-20 |
Ma/Maj |
Maj |
h |
327,323
| 37
| 1927-11-01 |
stn, hlp 1935-04-01,
hp 1930t, † 1961-05-28,
ts 1979-05-28; IS |
Nrå |
Nyråviken |
v |
321,000
| 71
| 1935 |
hp, † 1968-05-12 |
Amn |
Am/Armsjön |
v |
318,200
| 71
| b1930t |
hp, † 1968-05-12 |
Åk/Åkg |
Årskogen |
h |
315,715
| 77
| 1927-11-01 |
stn, † G, † 1968-05-12; IS |
Ssv |
Storsvedjan |
v |
314,100
| 84
| 1927-11-01 |
hp, † 1967-05-28 |
Tjvk |
Tjärnvik |
|
308,900 |
81 |
1942 |
hpr, † 1960 |
|
Stoppställe |
|
307,560 |
| |
sto, U |
|
Gryttje |
|
306,400 |
|
2006-09 |
ssp, lp 2007-01-01; GL |
Rust |
Rustvägen |
|
306,100 | |
1950 |
hpr, † 1959-05-31 |
Gp/Gnp |
Gnarp |
v |
303,527
| 55
| 1927-11-01 |
stn, † P 1968-05-12, † 1977-06-01, *P 1998-01-05; PS |
Gpå |
Gnarpsån |
v |
302,200
| 50
| 1938-05-15 |
hp, † 1966-05-22 |
Ås |
Ås |
|
302,200 |
50 |
1927-11-01 | hp |
Bl/Bäl |
Bälinge |
h |
297,800
| 74
|
1927-11-01 |
hp, † 1934-05-15,
hp 1940-05-15, † 1966-05-22 |
La/Lsa |
Lindsta |
h |
292,300
| 33
| 1927-11-01 |
hp, † 1968-05-12 |
Jäd |
Jättendal |
|
291,100 |
28 |
1977-03-14 |
ssp, BI 2000-11-19 |
J/Jäd |
Jättendal |
|
291,064 |
28 | 1927-11-01 |
stn, T hp 1966-05-22,
I hps 1967, † 1968-05-12, BI 1973 |
Stj |
Skarvtjärn |
h |
286,700
| 23
| 1927-11-01 |
hp, † 1968-05-12 |
Hg/Håg |
(Harmånger) |
v |
283,506
|
17 | 1927-11-01 |
stn, † P 1968-05-12, † 1984-04-01; ansl NHJ; ramp 1435>891; IS |
|
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status
|
|
* Edsäter |
| |
17 |
| |
Srn |
Stentjärn |
|
276,905 |
|
1942-11-01 |
sto, hpr, † 1943-06-07 |
Stg/Seg |
Steg |
v |
274,100 |
36 |
1927-11-01 |
hp, † 1961-05-28; jfr NHJ |
Va/Via |
Via |
v |
270,897
| 24
| 1927-11-01 |
stn, † G, I hps 1965, † 1966-05-22, BI ~1968, ssp 1975- 04-22, ts 1977-04-13; jfr NHJ; IS |
|
** Välstaby |
| |
24 |
| |
Ra |
Rogsta |
v |
266,700
| 32
|
1927-11-01 |
stn, hlp 1930, † 1960; jfr NHJ |
|
*** Garluö |
| |
32 |
| |
Åe |
Åkre |
h |
265,700
| 36
| 1927-11-01 |
hp, † 1968-05-12 |
Ht |
Hälsingtuna |
|
262,800 |
25 |
1927-11-01 |
hp, † 1932 |
|
Galgberget tunnel |
|
261,100 |
|
1956 |
49 m; överdäckad skärning |
|
Hudiksvall tunnel |
|
259,900 |
|
1927 |
71 m; under Stadshotellet |
Hkl |
Hudiksvall |
h |
259,519
| 3
|
1860-07-16 |
stn, † G 2007-06-17; ansl statsbanan Ljusdal–Hudiksvall; hamnspår; PS |
|
|
Ir |
Idenor |
h |
253,700
| 31
| |
hp 1924-09-06, † 1956 |
|
lmk |
|
252,500 |
|
1994-05-23 |
lmk, km 252,548 = 254,000 |
|
Iggesund |
|
252,200 |
|
1994-05-23 |
tunnel 468 m; vid linjeomläggning |
|
arbetsväxel |
|
248,600 |
|
~1994 |
avx, BI 1994-05-23; övertagen från gamla linjen |
Id |
Iggesund |
h |
246,932
| 17
| 1924-09-06 |
stn, † P 1968-05-12,
*P 2001-08-20; FS |
|
Iggesunds bruk |
| |
|
1924-09 |
Industrispår till massafabriken. Spårvidd 1435/762 |
|
Iggesundsån |
|
246,300 |
|
|
bro 109 m, nya bron 110 m |
Lvkn |
Långviken |
v |
244,900
| |
1945-06-11 |
hpr, †~ 1955 |
Ntr |
Njutånger |
v |
243,000
| 24
| 1927-11-01 |
stn, † 1957-06-02,
BI s1950t |
Boda |
Boda |
|
238,400 |
| |
avx 1996-06-16, ts 1997-10-13 |
Bdby |
Bodaby |
h |
238,000
| |
1945-09-10 |
hpr, †~ 1955 |
Loc |
Locket |
|
234,800 |
|
1997-05-19 |
avx; övergick till nya linjen |
Er/Eår |
*) Enånger |
|
233,208 |
30 |
1927-11-01 |
stn , † P 1968-05-12, † 1976-05-30, BI 1997-10-13 |
Vm/Vdm |
Vedmora |
v |
230,300
| 41
| 1927-11-01 |
hp, † 1956 |
Grp/Ldt |
Lindefallets grusgrop |
|
226,800 |
|
1928-05-15 |
grp,
fd Långvinds grusgrop |
Ld/Ldt |
Lindefallet |
|
225,200 |
44 |
1928-05-15 |
stn, T hlp 1956, I hlp 1960, † 1963-05-26, BI 1965 |
Ld |
Långvind |
|
225,200 |
44 |
1927-11-01 |
stn |
Ldt |
Lindefallet |
|
225,123 |
|
1975-07-21 |
ssp, ts 1983-10-31,
BI 1999-10-04 |
Jä |
Järsvallen |
h |
217,100
| 70
| 1927-11-01 |
lp, † 1950-01-01 |
Tö/Töd |
Trönödal |
h |
212,345
| 46
| 1927-11-01 |
stn, †G 1966, † 1967-05-28, BI 1999-10-04 |
Nla |
Norrala |
v |
208,200
| 21
| |
208,2 Norrala (Nla) 21 hp 1927-11-01, hlp 1949, hp ~1960, †1962-05-27 |
Lo |
Locket |
X) |
234,800 |
|
1999-10-0 |
avx 4, BI 2000-08-28; övertagen från gamla linjen |
|
Enånger |
|
231,800 |
|
1999-04-10 |
tunnel 475 m; vid linjeomläggning |
Myra |
Myra |
|
228,700 |
|
1999-10-04 |
ts |
Lsn |
Losesjön |
|
217,800 |
|
1999-10-04 |
ts |
|
Norrala |
|
214,200 |
|
1999 |
tunnel 3842 m; vid linjeomläggning |
Sye |
Styvje |
|
202,900 | |
1997-10-23 |
avx, BI 1999-10-04 |
|
lmk |
|
202,800 |
|
|
km 202,767 = 208,000 |
|
lmk |
|
193,300 |
|
|
km 193,331 = 200,000 |
Shv |
**)
Söderhamn V |
|
192,800 |
13 | 1997-05-19 |
stn; ansl statsbanan Kilafors–Söderhamn; annonseras som Söderhamn; ”stationshus” undertill; PS |
Grr |
Granskär |
|
+ 2 |
|
1900-12-31 |
lp, † 1976-05-22; trafik även efter formell nedläggning |
|
Flaket |
|
+ 3 |
|
1900-12-31 |
lp, † 1920t; trafik även efter formell nedläggning |
Shm |
Söderhamn C |
v |
197,800 |
*2 |
1926-12-17 |
† 1966-05-22. Ersatt av "nya" Söderhamn V |
Shm |
Söderhamn |
|
197,800 | 2
| 1886-05-17 |
stn, † G 1994-09-26, †1997-05-19; ansl statsbanan Kilafors – Söderhamn; hamnspår |
|
|
|
* |
Söderhamn västra - Granskär - Flakets Järnväg |
*) |
Km 233,3 Ersatt av Boda vid linjeomläggning, |
**) |
Nya Söderhamn V ersatte Söderhamn (C) när banan byggts om förbi Söderhamn, Gamla Söderhamn V låg 1,5 km"norr"
Söderhamn (C), |
X) |
Ny linje mellan Locket och Styvje |
|
Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Shm |
(Söderhamn C) |
|
197,800 |
*2 |
1926-12-17 |
† G 1994-09-26, † 1966-05-22, ersatt av "nya" Söderhamn V. † 1997-05-19. |
Shm |
(Söderhamn) |
|
| 2 |
1886-05-17 |
stn, ansl statsbanan Kilafors–Söderhamn; hamnspår |
Stu |
Stugsund |
h |
195,100 |
2 |
1886-05-17 |
stn, hlp ~1933, lp 1960-05-29; hamnspår; ansl statsbanan Kilafors–Söderhamn |
|
Söderhamn |
|
194,700 |
|
2000 |
infrastrukturellt namn på Stugsund l ; GL |
Gik |
Grundvik |
h |
194,100 |
10 |
1935 |
hp, † 1951 |
Lr/Lår |
Långrör |
v |
190,000 |
9 |
1920t |
hp, † 1951 |
Sne |
Sandarne |
v |
189,900 |
4 |
1923-12-01 |
stn 1923-12-02, † P 1968-05-12,
I lp 1997-05-19; ansl MaSJ; GL |
|
Port |
|
189,500 |
|
1923 |
port under MaSJ |
Öo |
Östanbo |
h |
189,300 |
3 |
1920t |
hp, † 1951 |
Sld/Skg |
Skallgårdssund |
h |
186,200 |
23 |
1920t |
hp, † 1952 |
Lsb |
Ljusne bruk |
|
183,100 |
|
2003-06-15 |
lp; I samlad benämning på Ljusne S och N ssp, T godstrafikalt namn Ljusne; GL |
Lse |
Ljusne N |
|
183,000 |
17 |
1975-06-02 |
I lp (uppdelad på Ljusne N & Ljusne S ssp), ssp 1975-11-07; I infogad i Ljusne bruk ssp 2003-06-15 |
Lse |
Ljusne |
|
183,000 |
17 |
1923-12-02 |
stn, † P 1968-05-12 |
|
Ljusne S |
|
182,800 |
|
1975-11-07 |
ssp, I infogad i Ljusne bruk ssp 2003-06-15 |
Ls/Ljn |
Ljusnan |
v |
181,600 |
17 |
1926-11-01 |
hp, †1 951 |
|
Ljusne älv |
|
|
|
|
bro 120 m, BI 1988-09-04; gamla linjen |
Lsek |
Ljusne kraftverk |
| |
13 |
1945 |
ssp, BI 1952; gamla linjen |
Ks/Ksj |
Källsjön |
v |
180,700 |
16 |
1926-11-01 |
hp 1926, † 1951; gamla linjen |
Vv |
Vallvik |
v |
179,300 |
9 |
1943-06-07 |
stn, † P 1968-05-12; GS |
Sus |
Sörljusne |
|
179,300 |
9 |
1927-11-01 |
stn |
|
Ljusneverken |
|
179,300 |
9 |
1926-11-01 |
stn, småbana Vallviks bruk; |
|
Nya linjen Söderhamn V - Vallvik |
Shv |
Söderhamn V * |
|
192,800 |
|
1997-05-19 |
stn; ansl statsbanan Kilafors–Söderhamn; annonseras som Söderhamn; ”stationshus” undertill; PS |
|
Hällåsen N |
|
189,700 |
|
1997-05-19 |
tunnel 836 m |
|
Hällåsen S |
|
189,700 |
|
1997-05-19 |
tunnel 961 m |
|
Ålsjö |
|
188,900 |
|
1997 |
bro 289 m |
Gui |
Gussi |
|
184,200 |
|
1997-05-19 |
ts; IS |
Lse |
Ljusne |
|
181,600 |
|
2001-08-20 |
hp; PH |
Åä |
Åänge |
|
181,300 | |
1995-06-03 |
fp; IL |
Vv |
Vallvik (se ovan) |
|
179,300 | |
- | |
| Källor och referenser |
|
|
Svenska Järnvägsklubben, SJK,
Järnvägsdata 2009 |
|
| | |
|
Övrig information |
|
* | Nybyggd station, ej att förväxla med gamla Söderhamn V. | |
|
|
Föregående sida |
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning
(train back to table of content) |
© Rolf Sten
okb_stationer.htm senast uppdaterad (updated) 15 augusti 1999
|