Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
OKB,
Ostkustbanan
Av Rolf
Sten |
|
Rullande materiel
(Rolling
stock) (2002-11-01) |
När bygget av OKB hade kommit så långt
att det började bli dags för rälsläggning
inköptes 1922 ett nytt tanklok från Borsig i Tyskland.
1923 köptes ytterligare 8 tanklok avsedda för
samma ändamål, rälsläggning och byggnadståg.
Dessa var begagnade lok som köptes från SJ och var
av SJ littera U. Tre av U-loken registrerades inte in vid OKB
utan kom att användas som reservdelsförråd till
de återstående 5 U-loken
Inför trafikstarten på bandelen
Härnösand - Sundsvall - Njurunda träffade OKB
i mars 1925 ett preliminärt avtal om köp från
Statens järnvägar av 15 begagnade ånglok och
ett större antal godsvagnar.
Ångloksparken utökades efterhand.
Bland annat köptes 1928 två nya tenderlok som littrerades
H och fick numren 24 och 25.
Sammanlagt hade OKB 25 ånglok varav 6 stycken var tanklok.
Ånglok
OKB
litt |
Nr |
Tillverkare |
Kostnad
per st |
Tillv.
år |
Till
OKB
år |
Sth |
Axel-
följd |
SJ litt
nummer |
Anmärkning |
A |
13 |
Nydqvist & Holm |
65 965 |
1908 |
1926 |
90 |
2C-4 |
A 1012 |
Ombyggda från 2B1-4 1929 |
A |
14 |
Motala verkstad |
65 965 |
1909 |
1926 |
90 |
2C-4 |
A 1017 |
|
A |
15 |
Motala verkstad |
65 965 |
1907 |
1926 |
90 |
2C-4 |
A 1008 |
|
A |
16 |
Nydqvist & Holm |
65 965 |
1909 |
1926 |
90 |
2C-4 |
A 1022 |
|
A |
22 |
Nydqvist & Holm |
65 965 |
1906 |
1927 |
90 |
2C-4 |
A 1000 |
|
E |
2 |
Nydqvist & Holm |
74 385 |
1908 |
1925 |
60 |
D-3 |
E 951 |
|
E |
3 |
Nydqvist & Holm |
74 385 |
1910 |
1925 |
60 |
D-3 |
E 1044 |
|
E |
4 |
Nydqvist & Holm |
74 385 |
1914 |
1925 |
60 |
D-3 |
E 1192 |
|
E |
5 |
Motala verkstad |
74 385 |
1917 |
1925 |
60 |
D-3 |
E 1327 |
|
E |
6 |
*VM |
74 385 |
1917 |
1925 |
60 |
D-3 |
E 1330 |
|
E |
7 |
*VM |
74 385 |
1917 |
1925 |
60 |
D-3 |
E 1331 |
|
E |
8 |
Motala verkstad |
74 385 |
1920 |
1925 |
60 |
D-3 |
E 1457 |
|
E |
9 |
*VM |
74 385 |
1917 |
1925 |
60 |
D-3 |
E 1332 |
|
E |
10 |
*VM |
74 385 |
1909 |
1926 |
60 |
D-3 |
E 982 |
|
E |
11 |
Motala verkstad |
74 385 |
1914 |
1926 |
60 |
D-3 |
E 1182 |
|
E |
12 |
Motala verkstad |
74 385 |
1920 |
1926 |
60 |
D-3 |
E 1463 |
|
E |
23 |
*VM |
74 385 |
1917 |
1927 |
60 |
D-3 |
E 1335 |
|
H |
24 |
Motala verkstad |
119 887 |
1928 |
1928 |
90 |
2C-3 |
A3 1509 |
|
H |
25 |
Motala verkstad |
119 887 |
1928 |
1928 |
90 |
2C-3 |
A3 1510 |
|
K |
1 |
Borsig Berlin |
46 755 |
1921 |
1922 |
50 |
C |
|
|
U |
17 |
Richmond Virginia |
16 035 |
1899 |
1923 |
60 |
C |
U 593 |
|
U |
18 |
Richmond Virginia |
16 035 |
1899 |
1923 |
60 |
C |
U 594 |
|
U |
19 |
Richmond Virginia |
16 035 |
1899 |
1923 |
60 |
C |
U 599 |
|
U |
20 |
Richmond Virginia |
16 035 |
1899 |
1923 |
60 |
C |
U 600 |
|
U |
21 |
Richmond Virginia |
16 035 |
1899 |
1923 |
60 |
C |
U 601 |
|
* VM = Vagn och maskinfabriks AB (ASJ) Falun
OKB A 15 efter ombyggnad 1929 som innebar att en tredje drivaxel
ersatte det tidigare löphjulet under förarhytten .
Samtliga A-maskiner byggdes om och fick därmed mycket bättre
dragkraft. Ombyggnaderna gjordes på Motala Verkstad. Foto:
Stig Nyberg . |
För persontrafiken
Större delen av personvagnsmaterielet, person, restaurang,
post- och resgodsvagnar, köptes nytt från både
Svenska och Tyska verkstäder och var tillverkat i stål,
något som var alldeles nytt på den här tiden.
dessa vagnar återfinns inom nummerserien 51 till 246. Det
enda undantaget var BCo1 71, en personboggivagn som köptes
begagnad från Tidholms Järnväg 1925.
All rullande materiel var från början utrustad med
tryckluftsbroms.
Mer data om den rullande materielen, lok och personvagnar, finns
i vidstående tabeller.
Boggivagnar
OKB
littera |
Nr |
antal |
Tillverkare |
Kostnad
per st |
Tillv.
år |
SJ littera och nummer |
Anmärkning |
BC01 |
71 |
1 |
|
33 483 |
1906 |
? |
Inköpt från Tidaholms
Järnväg 1925 |
BC02 |
51-59 |
9 |
Gotha Thüringen |
47 600 |
1926 |
BC06b 2971-2979 |
51,55,58 hos OKBv |
BC03 |
72-73 |
2 |
ASJ Linköping |
74 265 |
1927 |
R02 2981-2982 |
73 hos OKBv, 72 i Nora |
C01 |
81-86 |
6 |
Nohab Trollhättan |
49010 |
1926 |
C08a 2983-2988 |
|
C02 |
87-88 |
2 |
KVAB Kalmar |
43 908 |
1930 |
C08a 2989-2990 |
|
DF0 |
121-123 |
3 |
Kockums Malmö |
42 136 |
1927 |
DF04 2991-2993 |
121 hos OKBv |
Leveransfoto på en av OKB tredje-klassvagnar, Co1 82
tillverkad av Nydqvist & Holm 1926. Foto: Stig Nyberg. |
Två-axliga vagnar
OKB
littera |
Nr |
antal |
Tillverkare |
Kostnad
per st |
Tillv.
år |
SJ littera och nummer |
Anmärkning |
C3 |
131-137 |
7 |
Gotha Thüringen |
21 745 |
1926 |
C3g 2994-3000 |
|
C3s |
138-141 |
4 |
Kockums Malmö |
30 496 |
1927 |
C3f 3001-3004 |
141 hos OKBv |
C3 |
142-146 |
5 |
ASJ Linköping |
21 745 |
1929-31 |
C3g 3005-3009 |
|
CD3 |
201-203 |
3 |
Gotha Thüringen |
15 283 |
1926 |
CD1 3010-3012 |
|
CF3 |
231-235 |
5 |
Gotha Thüringen |
23 019 |
1926 |
CF4 3013-3017 |
|
F3 |
241-243 |
3 |
ASM Södertälje |
20 460 |
1927 |
F5 25741-25743 |
242 hos OKBv |
F3 |
244-246 |
3 |
KVAB Kalmar |
20 460 |
1929 |
F5 25744-25746 |
|
F2b |
457-459 |
3 |
|
2 750 |
1873-1879 |
|
|
F3b |
451 |
1 |
|
2 403 |
1866 |
|
|
F3b |
452-454 |
3 |
|
2 403 |
1879 |
|
|
F3b |
460-461 |
2 |
|
2 403 |
1880 |
|
|
F3b |
455 |
1 |
|
2 403 |
1879 |
|
|
F3b |
456 |
1 |
|
2 403 |
1880 |
|
|
Leveransfoto på OKB C3-vagnar 143 - 154. Foto: Stig
Nyberg |
Motorvagnar
OKB littera |
Nr |
antal |
Tillverkare |
Kostnad
per st |
Tillv.
år |
Sth |
Axel-
följd |
Anmärkning |
Motorvagn |
1-4 |
4 |
Nydqvist & Holm |
|
|
|
Bo'Bo' |
|
Lokomotor typ 8 |
1 |
1 |
Slipmaterial Västervik |
12 068 |
1930 |
20 |
2 |
|
Inspektionsdressin |
1 |
1 |
H Carlsson Umeå |
5 831 |
1929 |
90 |
2 |
|
Paketdressin |
2 |
1 |
H Carlsson Umeå |
7 417 |
1932 |
90 |
2 |
|
OKB paketdressin nummer 2. Tillverkad av Hilding Carlsson
Mekaniska verkstad i Umeå 1932. Foto: Stig Nyberg. |
Godsvagnarna
Godsvagnsparken bestod endast av 2-axliga vagnar varav den stora
merparten bestod av gamla vagnar inköpta företrädesvis
av Statens Järnvägar- Sammanlagt hade OKB 526 godsvagnar
med en varierande ålder där de äldsta var från
1864 och de nyaste från 1924.
Till detta kom några specialvagnar två
stycken kranvagnar med littera X1 nummer 1 och 2. Dessa var tillverkade
1925 och kostade 11 640 kronor styck.
Dessutom hade man 2 stycken vingplogar
littera X2 nummer 3 och 4, tillverkade 1925 till priset 14 158
kronor styck.
1930 byggde man om Nm-vagnarna 1749 och 1750 till spårrensare.
Kostnaden var 5 567 kronor styck och vagnarna littererades X3
och fick numren 5 och 6.
OKB kranvagn nummer X2. Lyftkapacitet 5 ton, handvevad. Foto:
Stig Nyberg |
|
Föregående sida |
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning
(train back to table of content) |
© Rolf Sten
okb_rullande.htm senast uppdaterad (updated) 1 november 2002
|