Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
OKB,
Ostkustbanan
Av Rolf
Sten |
|
Förstatligandet (Sold to the Swedish
state railways)(2002-11-01) |
Trots att trafiken hade fått en bra start och inkomsterna
ökade så ökade kostnaderna ännu mer. Samtidigt
som detta försämrades det ekonomiska läget i hela
landet. 1930 var förlusten 299000 kronor för att åren
1931 och 1932 öka till 1 respektive 1,4 miljoner kronor.
Augusti 1932 var läget så prekärt
att man tvingades söka ett mindre lån från staten
för att klara de löpande driftkostnaderna.
En kommitté tillsattes för att
reda ut hur det skulle bli med Ostkustbanan i fortsättningen.
Resultatet från kommitténs arbete
presenterades i mars 1933. Rekommendationen var att OKB borde förstatligas.
Redan den 17 mars lades en proposition till riksdagen om förstatligande
av både Ostkustbanan och Uppsala - Gävle Järnväg, UGJ.
Riksdagen biföll förslaget och den 1 augusti
1933 tog Statens Järnvägar över Ostkustbanan inklusive
den smalspåriga bandelen Harmånger - Vattrångsby
- Bergsjö, före detta NHJ, och införlivade den
i sin organisation. Även UGJ förstatligades från
samma tillfälle.
|
Föregående sida |
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning
(train back to table of content) |
© Rolf Sten
okb_forstaligand.htm senast uppdaterad (updated) 1 november 2002
|