Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
OKB,
Ostkustbanan
Av Rolf
Sten |
|
Trafikförbundet
Uppsala - Norrland, TUN (2002-11-01) |
OKB var tidigt överens med Uppsala - Gävle
Järnväg, UGJ, om ett samarbete mellan de båda
banorna. UGJ bidrog även en hel till Ostkustbanan genom
köp av aktier i OKB-bolaget
Samarbetet formaliserades 23 december 1922
då de båda bolagen kom överens om en gemensam
trafikförvaltning kallad för Trafikförbundet Uppsala
- Norrland, TUN.
Avsikten var att TUN skulle träda i kraft
samtidigt som Ostkustbanan öppnades för trafik. Nu
tjuvstartade det hela då det i TUN ingående
trafikutskottet fick börja sin verksamhet redan 1 juli 1927.
Inom TUN bildade de båda bolagen ett
gemensamt dotterbolag, AB Trafikförbundets verkstäder,
som i Gävle uppförde gemensamma reparationsverkstäder
och förrådsbyggnader. Dessa verkstäder kom efter
förstatligandet att bli AGEVE, Aktiebolaget Gävle VagnVerkstäder.
Efter förstatligandet av UGJ och OKB 1933 upplöstes
TUN.
Interiör från TUN:s verkstad i Gävle omkring
år 1930. Foto: samling Rolf Sten
|
Föregående sida |
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning
(train back to table of content) |
© Rolf Sten
okb_tun.htm senast uppdaterad (updated) 1 november 2002
|