Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
OKB,
Ostkustbanan
Av Rolf
Sten |
|
Vad har hänt
efter 1933
(What
happend then) (2002-11-01) |
Det var en stabil bana som införlivades med SJ om
än mycket kurvrik.
Det var just kurvorna som blev föremål
för de första förbättringarna. Framför
allt på sträckan Hudiksvall - Sundsvall gjordes en
hel del kurvrätningar.
I takt på ökade krav på högre
hastighet och större axeltryck byttes efterhand den gamla
30 och 34,5 kilosrälsen ut mot räls som vägde
43 kg per meter.
Vissa stationer moderniserades med vevställverk
och semaforerna byttes ut mot ljussignaler.
Banan fick allt större betydelse för
SJ:s trafik och i början av 1950-talet beslutades att Ostkustbanan
skulle elektrifieras.
Eldriften på sträckan Gävle
C - Söderhamn, 84 kilometer, togs i bruk 23 mars 1953.
På sträckan Söderhamn - Hudiksvall, 60 kilometer,
togs den i drift 28 november 1955.
Sträckan Hudiksvall - Sundsvall, 88 kilometer, fick eldrift
24 maj 1956.
Och slutligen fick den återstående sträckan
Sundsvall - Härnösand, 68 kilometer, eldrift den 27
maj 1957.
Från mitten av 1970-talet gjordes allt större investeringar
i Ostkustbanans standardhöjning.
Fjärrblockering har efterhand införts.
Den första sträckan var Gävle- Sandarne, 7 november
1975.
14 juli 1977 var systemet utbyggt ända till Sundsvall. Numera
är fjärrblockering installerad ända till Härnösand.
Den gamla 43-kilos rälsen är idag
på hela Ostkustbanan utbytt mot helsvetsad 50-60 kilos
räls vilande på i huvudsak betongslipers och makadamballast.
Automatisk tågkontroll, ATC har efterhand
införts. Den första sträcka som fick detta var
Sundsvall - Söderhamn, 25 oktober 1982. Idag har hela Ostkustbanan
ATC.
Åren 1977-1978 gjordes ombyggnad och
rätning av linjen vid Harmånger och omkring 1980 gjordes
mindre linjerätningar mellan Årskogen och Njurunda.
Mellan Vallvik och Ljusne har en ny linje byggts
med bland annat ny betongbro över Ljusnan. Detta innebar
att den gamla bron med den så kallade Ljusnekroken
har tagits bort. Den nya linjen öppnades för trafik
4 september 1988.
I början på 1990-talet ersattes
den gamla betongbron över Iggesundsån av en ny bro
Mellan Iggesund och Idenor byggdes en ny linje
vilken togs i drift 23 maj 1994
Mellan Ljusne och Söderhamn (ungefär
vid gamla Söderhamn Västra) byggdes en helt ny linje
vilken även innefattade en helt ny station i Söderhamn.
Linjen togs i bruk 19 maj 1997 och därmed behövde man
inte längre köra på den gamla kurvrika linjen.
Det senaste stora arbetet på Ostkustbanan var byggandet
av en helt ny linje mellan strax norr om Söderhamn och strax
norr om Enånger. Den togs i bruk 4 oktober 1999
Banans signalsystem har anpassats för
högre hastighet. Stora delar av Ostkustbanan är idag
tillåten för hastigheter upp till 200 km/t
Idag tillhör banan de mest trafikerade och lönsamma
linjerna i Sverige. Vi kan därmed tänka en tacksamhetens
tanke till de personer som i historisk tid arbetade så
hårt och envetet på att få denna bana byggd.
Dom trodde på sina idéer och dom fick rätt.
|
Föregående sida |
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning
(train back to table of content) |
© Rolf Sten
okb_och_sedan.htm senast uppdaterad (updated) 1 november 2002
|