Åter
till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
HNJ, Halmstad - Nässjö Järnvägar
Av Rolf
Sten |
Snabbfakta (facts about HNJ)
Gör ditt
val och klicka på den gula pilen. Make your choice and click
at the yellow arrow
|
HNJ kommer
till |
|
Bandelarna
Kinnared - Fegen samt Fegen - Ätran |
|
Bandelen Vaggeryd
- Jönköping |
|
Bandelen Reftele
- Gislaved |
|
Bandelarna
Torup - Rydöbruk och Rydöbruk - Hyltebruk |
|
Inköp
av Västra Centralbanan, VCJ |
|
Och sedan |
|
Förstatligande |
|
Trafik |
|
Trafiknedläggningar |
HNJ kommer
till
1 juli 1869 hölls ett möte i Halmstad.
På mötet diskuterades möjligheten att bygga en
järnväg från Halmstad till någon lämplig
punkt på södra stambanan (Falköping - Malmö). Frågan diskuterades
också inom Halmstads stadsstyrelse.
En kommitté hade tidigare bildats
och från deras håll förespråkades
en järnväg
från Halmstad via trakten av Rydö - norra Bolmens
strand - Värnamo och till en lämplig punkt vid södra
stambanan.
Genom denna kommittés medverkan
hölls ett nytt möte i Halmstad där man beslutade
att tillsätta en ny kommitté bestående av borgmästaren
Th. Stockenberg, provinsialläkaren P O Sjöstrand, handlaren
C O Schéle, apotekaren C von Sydow samt handlaren G E
Falck.
Kommittén uppdrog till majoren C L Adelsköld
att undersöka den tänkta järnvägslinjen samt
att göra upp ritningar och kostnadsförslag. Vid ett
nytt möte i december redogjorde kommittén för
läget och man beslöt att fortsätta arbetet samt
att banans slutpunkt skulle vara Jönköping.
Halmstad - Jönköpings järnvägsaktiebolag bildas
I
april 1870 utfärdades inbjudan till bildande av Halmstad
- Jönköpings järnvägsaktiebolag. Vid ett
möte i Gislaved 9 december 1871 hölls konstituerande
bolagsstämma.
Bolagsstämman ajournerades för
att fortsättas i Halmstad 15 januari 1872. Den här
dagen anses vara av Halmstad - Jönköpings järnvägsaktiebolags
"födelsedag".
Nu utsåg man den första ordinarie
styrelsen som kom att bestå av : tillförordnade landshövdingen
F W Leijonacker (ordförande), kammarherren C Kuylenstierna,
possessionaten C Hammar, häradshövdingen J F Ekenman
samt fabrikören I Wallberg.
Man beslöt att järnvägens
sträckning skulle bli "från Halmstad - nära
Oskarström, över Torup, förbi sjön Bolmen,
åt Värnamo och nära Taberg till Jönköping
eller annan punkt på stambanan söder om Jönköping
jämte bibana till Gislaved".
Entreprenadkontrakt tecknades med herrarna
Billups & Makinson vilka utsåg herrarna Wilkinson och
Smith från London som byggnadsingenjörer. I kontraktet
framgick bland annat: "spårvidden skulle göras
lika med den vid Statens Järnvägar, rälernas vikt
skulle vara 15 skålp. pr fot och arbetet skulle börja
senast i juni 1872. Banan skulle vara färdig till Jönköping
inom fyra år och till Gislaved inom fem år. Betalningen
skulle utgå i av järnvägsbolaget utställda
obligationer och aktier och ersättningen vara 6 000 rdr
pr eng. mil med avdrag av 100 rdr för mark och stängsel
pr mil".
Koncession på sträckan Halmstad
- Torup beviljades 13 september 1872.
Entreprenören skrev i sin tur ett kontrakt
med Göteborgs Handelskompani vilka skulle köpa obligationerna
och på så vis ge entreprenörerna kontanter.
Detta medförde att Handelskompaniet återförsäkrade
sig i ett avtal med järnvägsbolaget. Detta avtal föreskrev
bland annat att järnvägsbolaget inte fick förändra
avtalet med entreprenörerna utan att Handelsbolaget gav
sitt godkännande.
Banbygget var nu igång och man
byggde mot Torup. Hur banan skulle dras vidare från Torup
vållade en hel del diskussioner. Det var först på
en extra bolagsstämma 3 juni 1873 som man kom överens
om den fortsatta linjesträckningen. Man antog ett förslag
som entreprenörerna hade framlagt: Torup - Kinnared - Smålandsstenar
- Bredaryd - Värnamo. Vidare beslutade man att banans slutpunkt
skulle bli Nässjö i stället för Jönköping.
För första gången kom nu även ett förslag
att bolaget skulle ändra namn till Halmstad - Nässjö
Järnvägsaktiebolag något som Handelskompaniet
motsatte sig.
Vidstående
bild är från Johansfors, beläget vid Nissans
dalgång. Foto: Svenska Järnvägs- föreningens
minnesskrift 1926.
Öppnas
för trafik i etapper, ekonomiska problem
Koncession
för sträckan Torup - Lindefors beviljades 9 september
1873.
Samtidigt som bygget fortgick började
det att bli allt svårare att få fram nödvändigt
kapital för det fortsatta byggandet. 1877 lyckades man dock
med hjälp av bankdirektören A O Wallenberg (se bild till vänster) få
ett driftlån av Handelskompaniet.
1 september 1877 kunde man öppna sträckan
Halmstad - Värnamo för allmän trafik. Detta lättade
lite på det "ekonomiska trycket" eftersom man
nu fick trafikinkomster.
Entreprenören Makinson drogs sig ur det
fortsatta byggandet varvid Billups ensam fortsatte bygget. 1878
begärde båda byggnadsingenjörerna sitt entledigande.
Det här gjorde att banbygget nu gick mycket sakta. Till
detta kom att 1879 gick Handelskompaniet i konkurs. 1880 gick
kontraktet med entreprenören Billups ut och det var inte
aktuellt med någon förnyelse.
Ovanstående
bild visar Värnamo station omkring 1903. Värnamo blev från 16 juni 1899
föreningsstation med Skåne - Smålands Järnväg, SSJ, då denna öppnade
sträckan Strömsnäsbruk - Värnamo för allmän trafik. 23 december 1902 blev
Värnamo även föreningsstation med Borås - Alvesta Järnväg, BAJ. vilken då
öppnades fört allmän trafik. I och med att det blev klart att både SSJ och
BAJ skulle ansluta till Värnamo kom HNJ överens med de båda järnvägsbolagen
om att uppföra ett nytt stationshus i stället för det gamla. Det nya huset
stod klart 1899. Loket med vagnarna är ett BAJ-tåg. Bortåt i bild är i
riktning mot Nässjö respektive Borås. Foto:
Samling Stig Nyberg.
3 januari 1880 öppnades sträckan
Värnamo - Lindefors för allmän trafik.
I maj 1881 tecknades ett nytt entreprenadkontrakt.
Den här gången med ingenjören Carl Jehander.
I slutet av 1882 blev bandelen mellan
Lindefors och Nässjö färdig och 21 december kunde
hela sträckan Halmstad - Nässjö öppnas för
allmän trafik.
Bolaget går i konkurs
De kommande åren blev nu en enda lång
ekonomisk kamp för järnvägsbolaget.
Till sist var man tvungna att ge upp. På en extra bolagsstämma
beslöt man att sälja järnvägen exekutivt.
26 januari 1885 försattes bolaget i konkurs.
Halmstad - Nässjö Järnvägsaktiebolag bildas
I den efterföljande auktionen köptes järnvägen
av ett Stockholmskonsortium genom bankmannen A O Wallenberg för
1 miljon kronor. 17 juni 1885 upplöstes Halmstad - Jönköpings
järnvägsaktiebolag.
Den nye ägaren fick bolagsordningen
fastställd 26 juni 1885 och 29 juni konstituerades Halmstad
- Nässjö Järnvägsaktiebolag, HNJ. Det nya
bolagets första styrelse bestod av: A O Wallenberg (ordförande),
fabriksidkaren Wilhelm Wallberg, överstelöjtnanten
A Lindgren, trafikchefen E Lindqvist samt kaptenen A Åkerhielm.
Järnvägens första tid hade präglats av ekonomiska
problem. Dessa var nu undanröjda och man började nu
metodiskt att bygga upp ett stabilt järnvägsföretag.
Värnamo på 1930-talet. Det här bilden är tagen 30 år senare än bilden längre
upp på sidan och som syns har en hel del hänt. Tåget till vänster är ett
BAJ-tåg medan det ensamma loket är ett HNJ-lok.
Huvudlinjen av HNJ var nu färdigbyggd. Den
nu öppnade, 1 december 1882, 196,1 kilometer långa linjen Halmstad
- Nässjö, hade belagts med räls som vägde
22,2 kg/meter Största lutning på linjen var 16,67
promille och huvudspårets minsta krökningsradie var
300 meter. Största tillåtna hastighet var 30 km/t.
Lok nummer 1 "HALMSTAD" i Kinnared. Året är 1889. Foto: Sveriges
Järnvägsmuseum.
De första loken och vagnarna
De
sex första ångloken vid HNJ beställdes från
England. Fyra lok, nummer 1 , 2, 5 och 6, från firman Sharp
Stewart & Co i Manchester och två lok, 3 och 4, från
Fox Walker & Co.
Lok 1 och 2 levererades i september 1875. Som vanligt fick loken
på den här tiden namn. Lok nummer 1 döptes till
"Halmstad", lok 2 fick namnet "Torup" och
loken 3 och 4 döptes till "Åtterås"
respektive "Wernamo". Dessa lok blev för övrigt
de enda som fick egna namn. Lokbilden ovan visar hur loken
1, 2, 5 och 6 såg ut.
Den första uppsättningen godsvagnar
byggdes i Halmstad med bland annat delar från England.
Till vänster en ritning på en täckt kalkvagn.
Ritningen nedan till vänster visar en öppen vagn med en så kallad
"Svängel".
Användes vi transport av bland annat virke och
timmer. Lasten var så lång att den lastades över två vagnar och för att
möjliggöra transporten genom kurvorna behövdes "svängeln". Vagnen kunde
vrida sig utan att lasten vreds med.
Landeryd station 1908. Trafikplatsen togs i bruk 1 september 1877 och var
endast en hållplats fram till 1881. Ändrades detta år till station och ett
provisoriskt stationshus uppfördes. Nytt stationshus uppfördes 1886 och
detta tillbyggdes 1906 i och med att Västra Centralbanan, VCJ, anslöts till
stationen 21 december 1906. Till höger i bild är i riktning mot Nässjö
respektive Falköping. Foto: Samling Stig Nyberg.
Bandelarna
Kinnared - Fegen samt Fegen - Ätran
När Kinnared - Fegens
Järnväg, KFJ, öppnades för allmän trafik
3 september 1885 hade ägaren avtalat med HNJ om att trafikera
järnvägen.
29 mars 1886 inköptes den 12 kilometer långa KFJ
för 360 000 kronor.
När
Fegens - Ätrans Järnväg öppnades för
allmän trafik 18 mars 1887 hade ägaren avtalat med
HNJ om att trafikera järnvägen.
1 juli1890 inköptes den 6 kilometer långa Fegen
- Ätrans Järnväg för 70 000 kronor.
Senare, när
den privata normalspåriga, järnvägen
Varberg
- Ätrans Järnväg, VbÄJ, var under byggnad
erbjöd erbjöd sig detta bolag att köpa HNJ:s bana
mellan Ätran - Fegen - Kinnared för 200 000 kronor.
Av olika skäl kom inte köpet till stånd.
22 juli 1911 öppnades hela VbÄJ för
allmän trafik. Året innan, 25 oktober 1910 hade man
tecknat avtal med HNJ om att VbÄJ med sina lok och åkande
personal även skulle sköta trafiken på HNJ bandel
Ätran - Fegen - Kinnared. Det här avtalet gällde
fram till 31 juli 1917 då HNJ återtog hela trafikeringen.
Vaggeryd 1933. HNJ bandel Jönköpings hamn - Vaggeryd ansluter här till
HNJ huvudlinje. Spåret från Jönköping kommer in i bilden nedre högra del.
Bortåt i bild är i riktning mot Halmstad. I bilden nedre mittdel syns en
brygga över spåren. Detta är en kolbrygga från vilken ångloken försågs med
stenkol. Foto: Samling Stig Nyberg.
Bandelen
Vaggeryd - Jönköping
När Halmstad - Nässjö
Järnväg planerades var avsikten från början
att banan skulle dras till Jönköping vilket även
bolagets första namn förtäljde, Halmstad - Jönköping
Järnvägsaktiebolag
När nu banan i stället drogs till Nässjö
framkom tidigt tanken på en bibana från huvudlinjen
till Jönköping. 1883 diskuterades en bana från
Götafors till Jönköping men detta avslogs eftersom
bolaget då led stor brist på pengar.
Vid ett sammanträde i Jönköping
1889 tillsattes en kommitté vilken gav i uppdrag till
kaptenen i Väg- och Vattenbyggnadskåren, E Westerberg
att upprätta ett förslag på en normalspårig
järnväg mellan Vaggeryd och Jönköping.
Koncession söktes av hovrättsrådet
G J Korsell, brukspatronen C E B Spånberg, herrarna B Hay,
O Ljungqvist och C Orre, greve J G von Seth samt rådmannen
A G Westman. Dessa personer tillsammans med landshövdingen
R Dickson som ordförande utgjorde interimsstyrelsen för
det planerade bolaget. Koncessionen beviljades 9 maj 1890.
Viss inskränkning i koncessionsvillkoren för banans
indragande till Jönköping gjorde att man utarbetade
ett nytt förslag. Detta förslag upprättades av
Carl Jehander. Enligt hans förslag skulle en gods- och rangerstation
anläggas söder om Munksjö pappersbruk och personstationen
vid hamnen. Ny koncession söktes och den beviljades 4 september
1891.
Interimsstyrelsen arbetade för att intressera HNJ att överta
trafiken på den planerade banan. HNJ lät sin baningenjör
Stehndal göra egna undersökningar och man kunde konstatera
att hans kostnadsberäkning 1 185 000 kronor på ett
ungefär stämde med Westerbergs 1 075 000 kronor. Väg-
och vattenbyggnadsstyrelsen beräknade kostnaden till 1 129
000 kronor.
Efter förhandlingar övertog HNJ koncessionen och beslutade
att bygga banan. Koncessionen överläts 1 april 1892 och
med Carl Jehander som entreprenör byggdes banan.
12 november 1894 öppnades den 35 kilometer långa banan
för allmän trafik.
Den nu öppnade, 35 kilometer långa
linjen Vaggeryd - Jönköping, hade belagts med räls
som vägde 22,5 Kg/meter Största lutning på linjen
var 16,67 ‰ och huvudspårets minsta krökningsradie
var 300 meter. Största tillåtna hastighet var 40 km/timmen.
Jönköpings hamn på 1940-talet. Ändpunkt på HNJ-linjen Jönköpings hamn -
Vaggeryd. Till vänster i bild är i riktning mot Vaggeryd. Foto: Samling Stig
Nyberg.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
© Rolf Sten
hnj_fakta.htm senast uppdaterad 2005-01-02
|