Åter
till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
HNJ, Halmstad - Nässjö Järnvägar
Av Rolf
Sten |
Bandelen
Reftele - Gislaved
Redan från början
fans det i bolagets planer att bygga en bibana till Gislaved.
Det hela kom att dra ut på tiden eftersom andra projekt
kom emellan. 1896 hade HNJ planer på att bygga en bibana
från Smålandsstenar till Rävlanda alternativt
Reftele - Gislaved - Bosebo.
Medan man planerade dessa eventuella
banor kom ett annat järnvägsprojekt att kullkasta dessa
planer. 1896 söktes koncession för Borås - Alvesta
Järnväg, BAJ. Denna bana skulle komma att korsa de
bibanor som HNJ planerade varför det hela nu kom i ett annat
läge. HNJ begärde att Kunglig Majestät skulle
vänta med att ge koncession till BAJ tills HNJ själva
hunnit lämna in koncessionsansökan på en planerad
bibana Reftele - Kinna - Rävlanda. Kunglig Majestät
avvisade detta och gav 31 december 1897 koncession till BAJ.
Detta gjorde nu att HNJ nu i stället bestämde sig för
att bygga bibanan Reftele - Gislaved.
Koncession söktes och den beviljades 4 november 1898. Ritningar
och kostnadsförslag var uppgjorda av kaptenen A Qvistgaard,
kostnaden uppgick till 626 500 kronor. Banbygget startade 13
november 1899 och 22 december 1901 kunde den 18, 390 kilometer
långa, normalspåriga, banan öppnas för
allmän trafik.
Den nu öppnade linjen Reftele - Gislaved,
hade på en 15 kilometer lång sträcka belagts
med räls som vägde 31 Kg/meter. 3,39 kilometer av linjen
hade belagts med räls som vägde 28 Kg/meter. Största
lutning på linjen var 10 promille och huvudspårets
minsta krökningsradie var 300 meter. Största tillåtna
hastighet var 35 km/timmen.
Gislaved 1910. Slutstation på HNJ bandel Reftele - Gislaved tagen i bruk
22 december 1901. Föreningsstation med BAJ bandel Hestra - Gislaved från 1
november 1925. Till vänster i bild är i riktning mot Reftele. Foto: Samling
Stig Nyberg.
Bandelarna
Torup - Rydöbruk och Rydöbruk - Hyltebruk
Torup - Rydöbruk
Inför byggandet av Rydöbruks sulfitfabrik skrevs ett
avtal med fabrikens ägare E Steffansson och HNJ. I avtalet
åtog sig HNJ att bygga, underhålla och trafikera
en godsbana mellan bruket och Torup. Bruket skulle bland annat
svara för amorteringen av bandelens anläggningskostnader.
Koncession söktes och beviljades 1 oktober 1897. 10 november
1898öppnades den 3,55 kilometer långa bandelen för
godstrafik. Efter vissa kompletteringar öppnades den även
för allmän trafik, 1 maj 1899.
Den nu öppnade linjen hade belagts
med räls som vägde 22,5 Kg/meter Största lutning
på linjen var 16 promille och huvudspårets minsta
krökningsradie var 300 meter. Största tillåtna
hastighet var 35 km/timmen.
Hyltebruk station på 1930-talet. HNJ motorvagn numer 1 med tillkopplad
personvagn ankommer från Rydöbruk. Foto: Samling Stig Nyberg.
Rydöbruk - Hyltebruk
Vid dåvarande Hylte kvarn bildar Nissan ett antal fall
på en sammanlagd fallhöjd av 24 meter. För att
bland annat tillgodogöra sig kraften i dessa fall planerades
att anlägga en kraftstation, i förlängningen även
ett pappersbruk.
I slutet av 1906 tog disponenten
vid Rydöbruk, A Ohlsson, upp en diskussion med HNJ om byggandet
av en järnvägslinje från Rydöbruk till Hyltebruk.
HNJ var positiva till detta och en förberedande undersökning
gjordes. 12 maj 1907 beslöt HNJ att bygga bandelen under
förutsättning att A Ohlsson bidrog med en tredjedel
av anläggningskostnaden.
Koncession söktes och den beviljades 31 december 1907. Banbygget
startade och 3 december 1909 kunde den 7,42 kilometer långa
bandelen öppnas för allmän trafik.
Den nu öppnade linjen hade belagts
med räls som vägde 22,5 Kg/meter Största lutning
på linjen var 16,67 promille och huvudspårets minsta
krökningsradie var 300 meter. Största tillåtna
hastighet var 40 km/timmen.
Inköp
av Västra Centralbanan, VCJ
21 december 1906 öppnades VCJ för allmän trafik (Läs
Mer»).
HNJ var från början en stor
intressent i denna bana och kom under åren att stötta
dess ekonomi med
mycket pengar. Det var även HNJ som i ett avtal med VCJ
skötte dess trafik
med både personal och rullande materiel.
´
I slutet av 1913 uppgick VCJ:s skuld till HNJ till 1 925 000
kronor.
Ett par år senare, 1915, insåg VCJ:s styrelse att bolaget måste
gå i likvidation. Vid den sista bolagsstämman 7 februari
1916 klubbades detta.
1 januari 1917 köptes VCJ av HNJ för 2 943 863 kronor
och 33 öre. Det vill säga samma belopp som VCJ:s skuld
var till HNJ.
Från det här datumet förvaltades VCJ
av HNJ men kvarstod som eget bolag till 1 januari 1923 då
VCJ helt kom att inkorporeras med
HNJ.
I och med detta
uppgick nu den sammanlagda längden på HNJ till 411
kilometer.
Landeryd bangård och stationssamhälle på 1930-talet. Uppe till höger i
bild ligger stationshuset, skymt av träden. Nere till vänster syns det stora
lokstallet med tillhörande vattentorn. Spåret som går uppåt vänster i bild går
till Falköping. Spåret mot Nässjö går också uppåt i bild men är skymt. Foto: Samling Stig
Nyberg.
Vidstående
bild visar HNJ reparations- och underhålls- verkstäder
i Halmstad.
Foto: Svenska Järnvägs- föreningens minnesskrift
1926.
Och
sedan
Under årens lopp har banan förbättrats i takt
med trafikens ökade krav. Broarna har bytts till kraftigare,
rälsen har bytts till kraftigare. Idag har de återstående
bandelarna räls som väger mellan 43 och 50 kilo per
meter. Signalsystemen har moderniserats. Allt detta sammantaget
har medfört att man kunnat köra tyngre tåg med
mer last på varje vagn. Samtidigt har hastigheten kunnat
ökas något som i första hand kom persontrafiken
till glädje.
Den rullande materielen förändrades
också genom åren. De gamla små ångloken
ersattes av nya större och modernare. Likaså förbättrades
både gods- och personvagnar.
Med början år 1914 anskaffades motorvagnar, både
dieselelektriska och kolgas- och bensindrivna.
I takt med trafikökningarna
skaffade HNJ kraftigare ånglok. Bilden ovan visar
ett för den tiden mycket modernt ånglok. 1922 levererade
Hanomag i Tyskland 4 stycken trecylindriga tenderlok. Loken numrerades
vid HNJ som nummer 38-41. Bilden ovan visar lok nummer 39. Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1926.
Under åren kom det att vid HNJ finnas totalt 51 olika ånglok
och en ångvagn. |
HNJ
köpte sin första dieselelektrika motorvagn från
Dieselelektriska vagnaktiebolaget, DEVA, 1913. Ytterligare två
levererades 1921 och de tre sista köptes 1925. Sammanlagt
6 stycken DEVA-vagnar kom att användas vid HNJ.
Vidstående bild visar troligen DEVA-vagn nummer3 Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1926. |
De första personboggievagnarna
levererades till HNJ 1893. Tillverkare var Atlas i Stockholm.
Vagnen ovan ingick i en serie på 4 vagnar som levererades
från Atlas 1907. Dessa var avsedda för trafiken på
Västra Centralbanan. Vagnarna numrerades vid HNJ som 1011-1014.
Vagnen ovan är nummer 1011. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926. |
Vidstående
bild visar en av de första person- vagnarna som levererades
till HNJ. 13 stycken tvåaxliga personvagnar levererades
1877 från den danska tillverkaren Randers Jerbane-vognfabrik. Bilden visar vagn nummer C 8. Vid leveransen
fanns inte den genomgång som syns på bilden utan
den tillkom vid en senare ombyggnad. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926. |
Kinnared station 1949. En SJ rälsbuss väntar på avgång. Föreningsstation
med bandelen Kinnared - Fegen - Ätran. Till vänster i bild är i riktning mot
Halmstad. Foto: Samling Stig Nyberg.
Förstatligande
1 juli 1945 förstatligades Halmstad - Nässjö Järnvägar
och uppgick därefter helt i Statens Järnvägar.
Året är 1959, ett rälsbusståg rullar in till Ulricehamn. Foto: Kurt
Jacobsson.
Trafik
Persontrafiken har övertagits av Länstrafiken på
sträckan Jönköping - Vaggeryd från den 1
juli 1985 samt på sträckan Halmstad - Nässjö
från den 27 maj 1990.
Godstrafiken upprätthålls av Statens Järnvägar.
Trafiknedläggningar
Torup - Hyltebruk
2 juni 1957 lades persontrafiken ned på denna sträcka.
Dock skedde detta formellt 29 september 1963. Persontrafiken
återupptogs 20 augusti 1990 för att åter läggas
ned 10 juni 1996.
Kinnared - Ätran
1 februari 1961 lades all trafik ned på denna sträcka.
Reftele - Gislaved
1 september 1962 lades persontrafiken ned på denna sträcka.
Åsarp - Ulricehamn
22 maj 1977 lades godstrafiken ned på denna sträcka
Torsvik - Vaggeryd
22 maj 1977 lades godstrafiken ned på denna sträcka.
Sjötofta - Smålands
Burseryd (VCJ)
2 juni 1985 lades all trafik ned på denna sträcka.
Delen Sjötofta - Ekeryd trafikerades som industrispår
av Ekefors skrothandel under perioden 1986 till mitten av 1991.
Från 11 maj 1992 övergick skrothandeln till att i
stället trafikera sträckan Ekefors - Smålands
Burseryd som industrispår. Skrothandeln övertog den
här sträckan i egen regi från 1996.
Smålands Burseryd -
Landeryd (VCJ)
2 juni 1985 lades persontrafiken ned på denna bandel.
Falköping C - Ulricehamn
(VCJ)
10 juni 1985 lades persontrafiken ned på denna sträcka.
Falköping C - Åsarp (VCJ)
1 juni 1986 upphörde i praktiken godstrafiken på denna
sträcka. Officiellt skedde detta 1 oktober 1989.
Ulricehamn - Sjötofta
(VCJ)
11 juni 1988 upphörde persontrafiken på denna bandel.
Ulricehamn Vist industriområde
- Limmared (VCJ)
1 oktober 1989 upphörde godstrafiken på denna sträcka.
Anderstorp - "Gislaved
nya"
8 januari 1990 upphörde godstrafiken på denna sträcka
Limmared - Sjötofta (VCJ)
10 juni 1991 upphörde godstrafiken på denna sträcka
Reftele - Anderstorp
30 september 1991 upphörde godstrafiken på denna sträcka
Upprivning av spår
Ätran - Kinnared
Banan revs 1961. Någon kilometer närmast Kinnared
fanns kvar till 1988.
Gislaved - "Gislaved
nya"
Banan revs 1982
Falköping - Limmared
(VCJ)
Banan revs 1991
"Gislaved nya" - Anderstorp - Reftele
"Gislaved nya" - Anderstorp revs delvis 1992 resterande
delar revs 1996.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till HNJ innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
hnj_fakta_2.htm senast uppdaterad
2014-07-26
|