Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
CWJ, CVJ, Karlskrona
- Växjö Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Del 1/2
Snabbfakta
CWJ, CVJ
(Facts about CWJ, CVJ )
Följande text är hämtad ur en historik som Karlskrona - Växjö
Järnvägsbolag gav ut 1924 med anledning av att bolaget fyllde 50 år. Texten
är något redigerad för att bli lite mer lättläst. Kommentarer och tillägg är
gjorda av Rolf Sten och är då skrivna i avvikande stilsort, Arial.
Förhistoria
FÖRSTA GÅNGEN fråga om järnväg till Karlskrona offentligen nämns torde
vara i det betänkande, som den år 1856 tillsatta Kungl.
Jernvägskommittén, angående jernvägar, som för statens räkning bör
anläggas, framlade inför Riksens Ständer, vari bland annat yttras, »att
kommitérade icke förbisett att genom de afgifna förslagen östra och
sydöstra delarna af Småland och Blekinge blifva i saknad af stambana,
ehuru en sådan ansågs nyttig egentligast för kommunikationen med
flottans hufvudstation Carlskrona, hvarföre en stambana i dessa trakter
framdeles torde komma att anläggas, och hade komitérade för den skull
icke nu ansett sig bland stambanorna böra uppföra en sådan linie».
Den för samma ändamål 1859 tillsatta Kungl. kommittén hade inför
Konungens befallningshavande i Karlskrona utlyst ett allmänt möte med
ortens innevånare för besvarande av vissa frågor beträffande
järnvägsanläggningar inom landet. Till detta möte hade v. konsuln Gustaf
Peterson, själv hindrad närvara, ingivit ett skriftligt utlåtande, som i
huvudsak av mötet antogs såsom dess svar.
I
augusti 1863 föreslog konsuln Peterson (se
vidstående bild)
i en motion till stadsfullmäktige i Karlskrona att, »sedan
Carlskrona riksdagsmans motion om statsanslag för en
jernvägsundersökning till Carlskrona icke vunnit bifall samt det blifvit
afgjort att genom enskildt bolag jernväg skulle byggas från södra
stambanan vid Alfvesta till Wexiö och stadsfullmäktige i Calmar utlyst
ett möte med ombud från de tre städerna och mellanliggande orter för
öfverenskommelse om en jernvägsundersökning mellan Wexiö och Calmar med
anknytningspunkter för Carlskrona och Carlshamn, stadsfullmäktige i
Carlskrona ville garantera den på Carlskrona fallande andelen af
undersökningskostnaden samt utse ombud med bemyndigande vid mötet att
söka åvägabringa överenskommelse om en gemensam undersökning och plans
uppgörande öfver en jernväg från Wexiö till Wissefjerda samt därifrån
dels till Carlskrona och dels till Calmar». Stadsfullmäktige utsåg
motionären till ombud.
På detta möte den 7 oktober 1863 beslöts enhälligt, att den
ifrågasatta järnvägs-undersökningen skulle utföras samt planer och
kostnadsförslag upprättas. För detta ändamål tillsattes en kommitté av
tre personer från vardera av Kronobergs, Kalmar och Blekinge län, för
det senare länet bestående av v. konsuln G. Peterson, landssekreteraren
H. Abelin och överstelöjtnanten C W. von Heidenstam, med uppdrag att
vidta förberedande åtgärder för att få en järnväg anlagd mellan städerna
Växjö, Karlskrona och Kalmar, varvid sammanbindningspunkten för banorna
bestämdes till en plats belägen på lika långt avstånd från de tre
städerna. Vidare skulle framställning göras att få järnvägen anlagd som
statsbana mot ett bidrag från städer och orter på en million Rdr.
På rekommendation av Kungl. Järnvägsstyrelsen anmodades ingenjören
Th. Weman att verkställa undersökningen och utarbeta förslag.
På ett möte i Växjö i juni 1865 med ombud från de
tre länen framlade kommitterade ingenjören Wemans förslag och sitt
betänkande angående ifrågavarande järnvägsanläggning.
Mötet godkände förslaget samt tillsatte en direktion av fem
personer från vardera länet, varibland för Blekinge landshövdingen greve
H. Wachtmeister, riksdagsmannen Anders Isaksson samt de tre ovannämnda
kommitterade med uppdrag att ingå till Kungl. Maj:t med framställning,
att den ifrågasatta järnvägen måtte bliva såsom stambana på statens
bekostnad anlagd, mot att kommunerna till anläggningen bidrog med en
million Rdr., samt vidtaga nödiga åtgärder i övrigt.
Kungl. Maj:t överlämnade petitionen till Rikets Ständer, som
emellertid fann sig icke kunna bifalla propositionen.
Samma år ingav de tre städerna en gemensam underdånig petition om
kunglig proposition för statsbanans anläggning, och inlämnades till
Rikets Ständer av riksdagsmannen Peter Andersson en motion i samma
syfte, men icke heller detta ledde till önskat resultat.
Sedan Blekinge läns landsting lämnat ett anslag på 5500 Rdr. för
bestridande av såväl undersökningskostnaderna som åstadkommande av nödig
statistik, och kommitterade meddelat, att undersökningen på marken för
järnvägen var i det närmaste avslutad, men medel till den statistiska
utredningen saknades, helst ombuden för Kronobergs län förklarat sig
icke kunna uppdriva medel härför, då detta läns innevånare måste åta sig
stora bördor för åstadkommande av Växjö—Alfvesta järnväg, så beslutade
Karlskrona stadsfullmäktige i januari 1865 att för detta ändamål anslå
4700 Rdr.
I september samma år beslutade stadsfullmäktige på framställning av
järnvägskommitterade, »att under förutsättning att anslag till
anläggande på statens bekostnad af en stambana mellan städerna Wexiö,
Carlskrona och Calmar varder af Rikets Ständer beviljadt, erbjuder sig
Carlskrona stad att till anläggningen bidraga med:
l:o) kostnadsfri upplåtelse af för jernvägen erforderlig, staden
tillhörig jord eller fastighet;
2:6) bekostande af alla de expropriationer inom stadens område, som
enligt ingeniören Th. Wemans uppgjorda och till Kungl. Maj:t ingifna
förslag äro nödiga för ifrågavarande jernväg, i förslaget beräknade till
150000 Rdr.;
3:o) ett kontant belopp af 219000 Rdr., utgörande hälften af det
belopp, som utöfver den i ingenjören Wemans förslag upptagna
expropriationskostnad jämte från Wexiö—Alfvestabolaget utlofvade bidrag
af 80000 Rdr. erfordras till fyllande af den million, som vid
jernvägsmötet i Wexiö ansetts böra af kommunerna tillsläppas».
Beslutet var enhälligt, fast det under överläggningen framhållits
att de ifrågasatta uppoffringarna från stadens sida visserligen vore
ganska betydliga och måhända mindre behövliga, då i varje fall
ifrågavarande järnvägsförbindelse tydligen vore att anse såsom en för
staten oundviklig nödvändighet, helst dess största och bästa frukter
skulle skördas just av staten själv, att detta samhälle bestod till
väsentlig del av statens egna tjänare, varför här mer än annorstädes
torde bör påräknas att kostnaden borde bestridas av staten själv, att
erbjudandet från kommunernas sida av en million Rdr. var mer än vanligt
frikostigt, då man besinnade att hela kostnaden ej utgjorde mer än 10
millioner, och dels att någon andel i banans inkomster icke
ifrågasattes, varigenom dessa inkomster skulle för all framtid falla
staten till godo, att då detta allt oaktat det vore obestridligt att
samhället skulle skörda fördelar av företaget, att det vore av särdeles
vikt att företaget kunde ju förr dess bättre komma till verkställighet
samt att det nog torde bliva av väsentlig vikt, i fråga om tiden för
statsanslag till denna stambana om kommunerna nu gjorde ett anbud så
storartat, att statsmakterna därav kunde inse dels det intresse som för
saken förefunnes, dels ock sannolikheten därav, att därest kommunernas
anbud nu förkastades, detsamma sannolikt ej vidare skulle komma att
förnyas, minst vid den tidpunkt då detta företag bleve en
statsnödvändighet.
Då dessa ansträngningar icke ledde till önskat resultat och föga
utsikt att kunna uppbringa nödigt kapital inom landet fanns, företog
konsul Peterson under åren 1866 och 1867 flera resor till utlandet för
att söka intressera utländska kapitalister och penninginstitut för
anläggning av en järnväg från Karlskrona till Växjö.
Här visade man sig icke ovillig att inlåta sig på företaget, men
ville först veta vilka bidrag, som kunde förväntas i Sverige, och om
räntegaranti från staten kunde påräknas.
Bolag bildas
Sedan under tiden flera av riksdagsmän väckta motioner om anläggning av
statsbana till Karlskrona inte hade vunnit riksdagens bifall, bildades i
början av år 1868 i Karlskrona ett bolag för åstadkommande genom
aktieteckning av en järnväg mellan de båda städerna, och utsågs den 17
april 1868 en kommitté, bestående av konsuln G. Peterson,
kaptenlöjtnanten G. C. Witt, auditören W. Lindahl, kaptenen F. Palander
och lektorn V. Psarski, att verka för aktieteckning och söka erhålla
statens räntegaranti.
Kommitterade inlämnade i samma månad till Kungl. Maj:t underdånig
petition att, om bredspårig bana byggdes av svensk materiel, staten
ville under 40 år lämna en räntegaranti av 4 ½ % på kostnadsförslagets
belopp, efter vilken tid banan skulle bliva statens egendom, eller om
detta icke kunde bifallas, att statsunderstöd med ¼ av kostnadsförslaget
måtte lämnas.
När inte heller denna petition ledde till önskat resultat ingav
konsuln Peterson i november samma år till stadsfullmäktige i Karlskrona
en så lydande motion:
»Mera än fem års tid är nu förfluten sedan frågan om en
jernvägsförbindelse mellan Carlskrona och statens stambana första gången
väcktes och behandlades här.
Det stora och allmänna intresse, hvarmed denna viktiga fråga omfattades
både här och i grannstaden Calmar verkade också till ganska energiska
åtgärder och beslut. Sålunda öfverenskoms enhälligt å ett möte i Calmar
mellan ombud för de 3:ne städerna Carlskrona, Calmar och Wexiö samt
orterna deremellan att undersökning borde ske och att kostnadsförslager
m. m. derefter skulle uppgöras för en jernvägsanläggning mellan nämnda
städer, och utsågos komitérade att derom besörja. Landstinget i Blekinge
län beviljade medel till så stor del som på detta län kunde belöpa sig
för undersökningar och Carlskrona stad fyllde behofvet, till lika belopp
med Calmar, för åstadkommande af en statistisk utredning om rörelsen och
näringslifvet samt de resurser för dessas utvidgande, som förefunnes
inom området för den föreslagna jernvägens direkta verkan.
Genom af Kongl. Jernvägsstyrelsen på derom gjord anhållan
föreslagen och af kommitterade antagen ingenjör blef undersökningen
utförd och fullständiga planer jemte alternativa kostnadsförslag
upprättade för en jernbana lika med statens stambanor, en bana af samma
spårvidd som stambanan men med lättare öfverbyggnad, och en smalspårig
bana, allt i den antagna riktningen mellan de 3:ne städerna med
sammanbindningspunkt vid Emmaboda.
Sedan planer och kostnadsförslag blifvit framlagda å ett allmänt
möte i Wexiö och af de talrikt församlade deltagarne i mötet jemte
ombuden från de intresserade städerna och landsorterna till alla delar
godkänts, uppdrogs åt kommitterade att till Kongl. Maj:t öfverlemna det
på så sätt utarbetade jernvägsförslaget jemte underdånig anhållan, att
Kongl. Maj:t täcktes till Rikets Ständer aflåta nådig proposition om
anslag till jernvägens byggande såsom statsbana, dervid dock de
intresserade städerna och orterna erbjödo ett bidrag af en million Rdr.,
deruti inbegripet hvad som erfordrades till expropriering af jord och
plats i städerna för järnvägsbyggnader.
Komitérade fullgjorde uppdraget så att de vidlyftiga handlingarna
inkommo till Kongl. Maj:t i behörig tid före Rikets Ständers sammanträde
på hösten 1865 och blefvo handlingarna sedermera af Kongl. Maj:t till
statsutskottet öfverlemnade med nådig omförmälan om detta
jernvägsförslags fullständighet.
Någon tid derefter blef den utarbetade sammanfattningen äfvenledes
till statsutskottet aflemnad. Vid samma riksdag väcktes både af ombudet
från Carlskrona och andra enskilda riksdagsmän motion om anslags
beviljande för den ifrågasatta jernvägsbyggnaden, men statsutskottets
afstyrkande utlåtande i fråga om dessa motioner blef af Ständerna
godkänt, och förhoppningen om en lycklig lösning af den stora frågan
gick derigenom för den gången förlorad.
Denna hårda motgång förmildrades dock vid tanken uppå, att Rikets
Ständer då voro så starkt sysselsatta med en fråga af allmännare och
mera ingripande art.
Men tiden gick snart och i följd af den nya ordningen skulle den
nybildade representationen sammanträda i början af år 1867. En förnyad
underdånig anhållan ingafs derför i slutet af 1866, både härifrån och
från Calmar, till Kongl. Maj:t om nådig propositions aflåtande till
riksdagen om anslags beviljande till den härifrån föreslagna
jernvägsanläggningen; detta föranledde ej heller då till någon sådan
åtgärd från Kongl. Maj:t. Deremot blefvo både vid den riksdagen och vid
den nästföljande innevarande år motioner väckta af enskilda riksdagsmän
med begäran om anslag, åtminstone för på begynnandet af en
jernvägsanläggning härifrån mot Wexiö, men utan framgång vid någotdera
tillfället.
Om motgången då frågan första gång förevar vid riksdagen kunde
kallas hård, så torde den behandling frågan sedermera fått röna med skäl
kunna kallas nedslående och blir det så mycket mera vid ett allvarsamt
betraktande af de tid efter annan timade förändringar, hvilka haft så
menligt inflytande på detta samhälles näringslif och rörelse, samt de
missgynnande utsikter, som visa sig för framtiden om icke någon mera
genomgripande åtgärd vidtages till beredande af ett vidsträcktare fält
för denna stads talrika befolknings verksamhet och utkomst.
Sålunda hafva vi sett huru i våra dagar den ena
kommunikationsanstalten efter den andra uppstått i andra riktningar inom
landet, deraf vissa bland dem mer och mer dragit rörelsen ifrån
Carlskrona. Den betydliga import, som fordom gick öfver Carlskrona till
Kronobergs och Jönköpings län, aftog i väsentlig mån vid Götha kanals
tillkomst, så att denna stads köpmäns förbindelse med städerna Jönköping
och Eksjö samt de vidsträckta landsorterna omkring dem till största
delen upphört redan innan jernvägarne tillkommo. Vi hade dock ännu
affärsförbindelse qvar med Wexiö och orten deromkring, men sedan Södra
stambanan blef anlagd och Wexiö skaffat sig förbindelse med den, så är
äfven denna afsättningsort oss fråntagen, så det är alldeles omöjligt
att på vanlig formannaväg täfla med dem, som kunna lemna varor på
jervägen. Men icke nog med att vi gått miste om importhandeln för dessa
orter, vi hafva också mistat den forna viktiga tillförseln af viktualier
m. m. ifrån samma orter och det utbyte af handtverkerivaror, som deraf
föranleddes till ömsesidig fördel, ja, till och med allmogen från de
socknar i Småland, som blott för ett par år sedan dagligen trafikerade
på Carlskrona, är numera här högst sällsynt med sina för oss viktiga
produkter, i utbyte hvaremot den här köpte sina förnödenheter. Det är
lätt insett hvad följden måste blifva af så förändrade förhållanden och
det ligger nära till hands om man vill lyssna till de näringsidkande
klassernas klagan öfver aftagande rörelse och minskade inkomster under
det att både utskylderna och lifsmedelspriserna stegrats betydligt, af
hvilket senare onda jemväl de samhällsklasser, som icke tillhöra de
näringsidkande, lida.
Omfånget för rörelsen, på så vis inskränkt till staden och den
närmaste landsorten, har visserligen haft en tillökning genom leveranser
och privata arbeten för K. Flottan, intill dess äfven detta tillfälle
till utkomst för en stor del af stadens innevånare, genom timade
förändringar j sjöförsvaret, i hufvudsaklig mån upphört och ökat
förlägenheten för många.
Att dessa förändringar och följderna af dem, äro af helt annan art
än den tillfälliga stagnation, som annorstädes i landet vållar
förlägenhet och klagan, torde icke kunna bestridas, liksom det faktum,
att stadens näringsidkande befolkning, trots de här omnämnda
olycksbringande förhållandena, icke ännu gått alldeles under, innefattar
bevis om, att här i näringsväg finnas krafter som äro mäktiga att
uppehålla sig i det längsta och följaktligen äfven förmå verka till
förkofran om de understödjas något så när på enahanda sätt som på andra
orter skett.
För detta ändamål gifves visserligen intet bättre eller säkrare
medel än förverkligandet af den ifrågasatta jernvägsförbindelsen mellan
Carlskrona och Wexiö.
Derigenom skall den naturliga handelsförbindelsen mellan Carlskrona
och Smålands folkrika bygder återknytas och tilltaga i vidsträcktare
grad än någonsin; deraf skall en ökad import och exportrörelse här
uppkomma; skeppsbyggerinäringen och äfven rederirörelsen upphjälpas och
dessa näringsgrenar sprida sin egendomliga välsignelse till yrkesidkare
af alla slag; derigenom skall också alla Smålands alster af
skogsprodukter och lefnadsmedel åter finna vägen hit och de som aflåta
dem, här förse sig med sina behofver, allt till gagn för staden och dess
innevånare.
Då emellertid ernåendet af det efterlängtade, oafvisligt
nödvändiga, hjelpmedlet icke vunnits på det sätt, som vi ansett med
rättvisa och billighet ifrågasatt, synes det vara nödvändigt att på
annat sätt bringa denna för vår stad, för hela provinsen, ja, för hela
landet betydelsefulla fråga framåt.
Enär egna kapitaltillgångar för så storartat företag som det
ifrågavarande, ej lära kunna uppbringas inom landet, måste man se sig om
efter sådana der de finnas. På kapitaler är ingen brist i andra länder
och priset eller räntan å sådana är för närvarande mycket billig. Det
fordras således blott att för de främmande kapitalisterna kunna göra
klart hvarom fråga är och hvad fördelar som dervid kunna vara att hemta,
så de känna sig lifvade af intresse för företaget.
Första villkoret för detta måls ernående är att för dem kunna
framlägga bevis om i hvad mån vi sjelfva eller de som saken närmast
rörer äro lifvade af öfvertygelsen om företagets gagn och med afseende
derpå i hvad mån vi vilja understödja detsamma, i händelse ett bolag
skulle vilja öfvertaga jernvägsanläggningen.
Under åberopande af mitt skrifna anförande i jernvägsfrågan den 8
juli 1865 till stadsfullmäktiges protokoll, föreslår jag för den skull,
gå grund af egen öfvertygelse och andras uppmaning, det stadsfullmäktige
ville besluta som följer:
För den händelse att bolag bildar sig och erhåller vederbörlig
concession för byggandet, och till allmänna trafikens tjenst underhåller
en jernbana mellan städerna Carlskrona och Wexiö samt eventuellt äfven
från nämnda linie till Calmar i ungefär den riktning, som uti af
ingeniör Weman upprättadt och till Kongl. Maj:t ingifvet förslag till
berörda jernvägsanläggning finnes å karta anvisad, åtager sig Carlskrona
stad, att, utan anspråk på någon delaktighet i bolaget eller
anläggningen, såsom bidrag till anläggningens utförande tillskjuta
Femhundratusen Rdr., deruti inbegripet expropriationskostnader för jord
och lägenheter i staden och på dess område, som funnos i
kostnadsförslaget beräknade och blifva för jernbanan jemte station
behöfliga, deremot att staden ansvarar för att sådana fastigheter varda
för ändamålet upplåtna utan ersättning af bolaget».
Motionen bifölls av stadsfullmäktige den 17
december 1868 med 20 röster mot 11, vilka reserverade sig mot beslutet
och bland annat framhöll i reservationen »att om än handels- och
industriidkare kunde hafva något gagn af en jernväg dock det stora
flertalet af stadens innevånare, som voro löntagare skulle få föga gagn
af banan, men drabbas af ökade skatter, hyror och lifsmedelspriser, att
man på flera ställen blifvit på det högsta besviken i sina förhoppningar
på gagnet af anlagda jernvägar, hvarpå såsom exempel må anföras Wexiö,
på hvars jernväg till Alfvesta endast en högst ringa trafik eger rum,
Uddevalla, som ifrån att före jernvägsanläggningen dit hafva varit en
lycklig och välmående stad nu dragés med odrägliga skatter, som hota
bringa innevånarne till ruin, samt Ystad, hvars nyligen anlagda bana
stadsinnevånarne redan önska aldrig måtte blifvit anlagd».
Beslutet överklagas
Detta stadsfullmäktiges beslut överklagades av 204 av stadens
innevånare, alla tjänstemän eller löntagare vid flottan, vilka i
besvärsskrivelsen bland annat yttrade: »Huru mycket vi än betvifla det
något bolag, som varit bekant med ställningar och förhållanden i denna
landsbygd skulle vara nog fåvitskt att ingå på ett dylikt vågstycke,
hvadan vi i och för utförandet däraf såsom enskildt företag kunna vara
temligen betryggade, måste vi likväl vördsammast begära upphäfvande af
detta beslut, emedan vi ej kunna annat finna än att Herrar
Stadsfullmäktige i denna fråga trädt utom gränsen för sin befogenhet».
Beslutet blev dock av Kungl. Maj:t fastställt den 25 september
1871.
-
Under förra hälften av år 1869 hade ivrigt agiterats för aktieteckning
och sedan Kungl. Maj:ts befallningshavande i länet erhållit skrivelse
från Kungl. Maj:t att järnvägsföretag, som önskade komma i åtnjutande av
statsanslag, hade att inkomma med motiverad ansökan till Kungl. Maj:t,
utsågs på ett möte i juni med aktietecknarna en kommitté, bestående av
landshövdingen greve H. Wachtmeister, v. konsuln G. Peterson, översten
C. W. von Heidenstam, landssekreteraren Hj. Abelin
(se vidstående bild), amiralen C. A.
Sundin, auditören W. Lindahl och brukspatronen G. Hansen, med uppdrag
att göra ansökan om statens garanti för ränta och anläggningskostnaden
och i övrigt vidtaga åtgärder.
Kommitterade ingick till Kungl. Maj:t med en underdånig petition,
att om bolag bildades för åstadkommande av en järnväg från Växjö till
Karlskrona statsgaranti måtte lämnas för 4 ½ % ränta och 1 % amortering
på det nedlagda kapitalet under 40 års tid, varefter banan utan någon
ersättning skulle tillfalla staten.
Kanske en smalspårig bana?
Då
petitionen icke föranledde någon Kungl. Maj:ts åtgärd och av den Kungl.
järnvägskommitté, som hade att yttra sig beträffande understöd till
sekundära banor, sådan från Växjö till Karlskrona uppförts först i 8:de
rummet, hade kommitterade i Karlskrona uppdragit åt kaptenen J. M.
Ekströmer (se vidstående bild) att
göra undersökning samt upprätta kartor och kostnadsförslag för en
smalspårig bana från Växjö till Karlskrona.
Kostnadsförslaget slutade på en summa av 3,900,000 Riksdaler, och
då man hyste förhoppning kunna erhålla ⅔ av beloppet eller 2,600,000
genom lån, och stadsfullmäktige anslagit 500,000, erfordrades en
aktieteckning av 800,000 kronor, vartill kommuner och enskilda på alla
sätt sökte animeras, »då här icke vore fråga om att skänka penningar
utan fastmera insätta sådana i ett företag, som i en snart stundande
framtid torde återbära kapitalet med god ränta».
Till 1870 års riksdag hade kaptenen F. Palander i 2:a kammaren
motionerat om att på statens bekostnad en smalspårig bana måtte byggas
från Växjö till Karlskrona, eller om detta, oaktat de riksviktiga skäl
som därför talade, ej vunne riksdagens bifall, riksdagen ville garantera
5 % ränta på beräknade anläggningskapitalet 5,600,000 Rdr. Rmt. för en
bredspårig bana.
Till samma riksdag hade f. justitiekanslern N. von Koch i l:a
kammaren ingivit motion om byggande av bredspårig statsbana mellan Växjö
och Karlskrona.
Båda motionerna blevo av riksdagen avslagna.
Karlskrona - Wexiö
Jernvägsaktiebolag bildas
Till ett sammanträde i Karlskrona den 17 mars 1871 hade kommitterade
kallat dem, som tecknat aktier i järnvägsföretaget, för att besluta om
bolags organiserande och antagande av bolagsordning.
Kommitterade meddelade, att på de inkomna teckningslistorna var tecknat
ett belopp om 570,550 Rdr. av 450 tecknare.
Beslut fattades om bildandet av Karlskrona - Wexiö Jernvägs Aktiebolag,
bolagsordning
antogs
och utsågs till interimsstyrelse landshövdingen greve H. Wachtmeister
(se vidstående bild), konteramiralen
C. A. Sundin, översten C. W. von Heidenstam, v. konsuln G. Peterson,
auditören W. Lindahl, bruksägaren G. Hansen och landssekreteraren H.
Abelin, med uppdrag att söka fastställelse å den antagna bolagsordningen
samt verka för ytterligare aktieteckning.
Statslån beviljas
Sedan kaptenen F. Palander i 2:a kammaren till 1871 års riksdag
motionerat dels om bidrag i form av statslån till en smalspårig bana
från Växjö till Karlskrona och dels, för att få denna viktiga järnväg
utförd med samma spårvidd som stambanorna, om anslag utan
återbetalningsskyldighet av skillnaden mellan kostnaden för bredspårig
och smalspårig bana, utgörande 1,100,000 Rdr., hade riksdagen, efter
statsutskottets tillstyrkan, erkännande vikten av denna järnväg, lämnat
sitt bifall till begärda såväl statslån som anslag till det bolag, som
förbinder sig anlägga järnvägen med 4,83 fots spårvidd, beräknad kosta
5,028,418 Rdr. enligt kaptenen J. M. Ekströmers kostnadsförslag och
plan.
Till bolagets förfogande fanns nu
Statanslaget
1,100,000 Rdr.
Beviljat statslån
2,600,000 »
Karlskrona stads anslag 500,000
»
Tecknat aktiebelopp 560,000 »
och erfordrades alltså ytterligare 268,418 »
för täckande av kostnadsförslagets belopp 5,028,418 Rdr.
För att animera till ytterligare ansträngning för
täckande av den beräknade bristen, inbjöd interimsstyrelsen till
teckning av aktier i en serie B med samma rätt som förut tecknade, men
vara inbetalning skulle infordras endast i fall av behov för
anläggningens fullbordande.
Denna garantiteckning blev inte tagen i anspråk, då genom
inträffade gynnsamma omständigheter redan erhållna medel visade sig vara
tillräckliga. En stor del tecknare uttog icke heller sina aktier i
serien B.
Som villkor för beviljade statslånet på 2,600,000 kronor och
statsanslaget på 1,100,000 kr. föreskrev Kungl. Maj:t bland annat:
- att årliga annuiteten skulle beräknas till 6 %, därav ränta skulle
gottgöras efter 5 % å oguldna lånebeloppet och återstoden utgöra
avbetalning därå;
- att räntefrihet finge åtnjutas nnder tre år från lyftningsdagen, dock
icke utöver ett år från den 1 oktober 1875, då banan skulle vara färdig
och för trafik öppnad;
- att kapitalavbetalning skulle ske första gången den 1 oktober 1878;
- att järnvägsanläggningen med alla därtill hörande byggnader och
materiel utgjorde underpant för statslånet;
- att i bolagets direktion en av Kungl. Maj:t förordnad ledamot eller
suppleant för denne skulle äga säte och stämma samt i varje revision af
bolagets förvaltning och räkenskaper en likaledes utsedd revisor skulle
deltaga samt arvoden till bemälte ledamot och revisor av bolaget
bekostas;
- att anläggningen skulle utföras under vederbörandes tillsyn;
- att bolaget vore skyldigt omedelbart efter avsyning öppna järnvägen
för allmän trafik samt därefter och under all framtid utan något
ytterligare bidrag av allmänna medel vidmakthålla järnvägen med allt vad
därtill hörde uti sådant skick, att den måtte kunna för allmänna
rörelsen begagnas;
- att, om järnvägen icke så underhölles eller betalningen av lånet icke
vederbörligen fullgjordes, järnvägen skulle hemfalla till staten utan
rätt för aktieägarne och kommunerna att av det allmänna erhålla någon
ersättning för gjorda tillskott;
- att direktionen skulle, sedan järnvägen blivit till trafik upplåten,
till styrelsen för statens järnvägstrafik årligen lämna uppgifter
rörande trafiken och vad därmed ägde gemenskap;
- att transport av trupper och allmän post samt alla andra för Kronans
eller det allmännas räkning ifrågakommande person- och varutransporter
gjordes emot den ersättning, som Kungl. Maj:t prövade skäligt bestämma,
varjämte elektriska telegraflinier med vad därtill hörde skulle utan
ersättning få anbringas längs järnvägen;
- att avgifterna för passagerares befordrande och varutrafiken skulle
utgå enligt taxa, som Kungl. Maj:t fastställde, varjämte Kungl. Maj:t
ägde bestämma i visst fall om avsättning till underhålls- och
ombyggnadsfond;
- att bolaget i alla rättsförhållanden skulle lyda under svensk domstol
och vara underkastad svensk lag samt
- att i fråga om begagnande och underhåll av järnvägen med vad därtill
hörde de föreskrifter och stadganden, som Kungl. Maj:t funne gott
meddela, skulle tjäna till ovillkorlig efterrättelse samt bolaget och
dess biträden vara pliktiga att iakttaga och fullgöra vad som med
hänsikt till den staten tillkommande kontrollerande vård om järnbanan
och tillsyn å trafiken därpå kunde i vederbörlig ordning föreskrivas.
Första ordinarie bolagsstämma
Bolagets
första allmänna bolagsstämma hölls på rådhuset i Karlskrona den 25
oktober 1871, varvid valdes: till styrelseledamöter:
landssekreteraren H. Abelin, auditören W. Lindahl, landshövdingen greve
H. Wachtmeister, översten C. W. von Heidenstam, konsuln G. Peterson och
brukspatronen C. Magnusson i Lessebo;
till verkställande direktör auditören W. Lindahl
(se vidstående bild)
och till dennes suppleant översten C. W. von Heidenstam;
till styrelsesuppleanter: bruksägaren G. Hansen på Lyckeåborg, amiralen
C. A. Sundin och grosshandlaren Folke Thörn.
Kungl. Maj:t förordnade till styrelseledamot f. kaptenen Folke
Palander med rektorn V. Psarski såsom suppleant samt majoren A. Remmer
att utöva tillsyn över järnvägsanläggningens utförande.
Banan byggs i egen regi
Sedan frågan om järnvägsbyggnaden skulle utföras av styrelsen eller
genom entreprenör dryftats och inkomna anbud granskats, nämligen från
herrar S. David och Lauritz Petersen, Köpenhamn, på Rdr. 4,489,000,
varvid aktier i serien A. skulle tas i likvid för ett belopp av 140,000
Kronor, samt från herrar Edwin Clark, Punchard & Co, London, på Rdr.
4,759,000, beslöt styrelsen att själv utföra arbetet och antog den 1
oktober 1871 till överingenjör och arbetschef kaptenen J. M. Ekströmer.
Banbygget börjar
Genom nådigt brev den 1 mars 1872 fastställde Kungl. Maj:t upprättad
plan och kostnadsförslag för järnvägens dragande över Brunns- och
Lyckebyviken vid Vita Krog på en viadukt av järnbalkar, vilande på 2:ne
landfästen och 2;ne pelare av sten samt för övrigt på 14 pelare av
gjutjärn, försedda med anordningar för omedelbar sprängning, därest
försvaret så skulle påfordra. Som bidrag till bestridande av ökade
kostnader för sålunda byggd viadukt anvisade Kungl. Maj:t samtidigt
30,000 Rdr.
Arbetet med järnvägsanläggningen påbörjades den 18 december 1871 i
närheten av Karlskrona och var indelat i 6 s. k. arbetsstationer med en
stationsingenjör och 2 schaktmästare för varje station som närmaste
arbetsledare.
Efter förberedande åtgärder kunde en större arbetsstyrka anställas
i april 1872, och utgjorde denna arbetsstyrka i medio av samma april 980
man och i juni samma år 1,893 man, fördelade på 140 arbetslag med vart
och ett sin förman.
Järnvägens första lok tillverkat av R
Stephenson i England 1872. Inköpt inför banans rälsläggning. Loket fick
nummer 1 men ändrades 1875 till nummer 7. Såldes till
Härnösand - Sollefteå
Järnvägs, HdSJ, banbyggnad 1892 och såldes 1897 vidare till
Dala -
Hälsinglands järnvägs, DHdJ, banbyggnad. Loket skrotades 1913. Fotot visar
loket i en av HdSJ:s grusgropar 1893. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Karlskrona stationshus från gatusidan ca
1924. Foto ur historik om Karlskrona - Växjö Järnvägsbolag 1874 - 1924.
Första tågen
Arbetet fortgick i huvudsaklig överensstämmelse med fastställda planen
och hade fortskridit så långt, att skenläggningen, vilken verkställts
från banans ändpunkter, den 27 februari 1874 kunde sammanknytas emellan
stationerna Lessebo och Skruv samt det första tåget passera hela banan
från Växjö till Karlskrona den 3 mars 1874 och statens kontrollerande
ingenjör, majoren m. m. A. Remmer den 27 maj samma år verkställa
besiktning av banan, varvid densamma befanns i det skick, att hinder
från Kungl. Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens sida icke mötte att
upplåta banan för allmän och reguljär godstrafik. Från och med den 1
juni 1874 anordnades tåg för befordran af gods från Karlskrona varje
måndag,
onsdag och fredag samt från Växjö varje tisdag, torsdag och
lördag.
Efter förnyad besiktning av banan den 17 och 18 juni 1874,
verkställd av kaptenen H. Nathorst, medgav Kungl. styrelsen för statens
järnvägstrafik, att militärtåg finge den 8 och 9 juli 1874 framföras
från Växjö till Karlskrona och därifrån åter till Växjö.
Vidstående ritning visar de
olika banornas inbördes förhållande. Röd linje = CWJ och grön linje = BKB
Växjö stationshus och spårområde ca 1924.
Spåret hitom staketet hör till Växjö - Tingsryds Järnväg. Foto ur
historik om Karlskrona - Växjö Järnvägsbolag 1874 - 1924.
Spjutsbygds station 1934. Stationen
öppnades för trafik 5 augusti 1874. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Stationer hade anlagts vid Rödeby, Spjutsbygd,
Holmsjö, Vissefjärda, Emmaboda, Skruv, Lessebo, Hovmantorp och Åryd till
sådan omfattning att bantåg, bestående av 1 lokomotiv och 26 vagnar,
kunde mötas på vilken station som helst samt s. k. frispår framdeles i
mån av behov kunde utan nyterassering ökas med nära 200 fot.
Överenskommelser om gemensamt begagnande av Emmaboda och
Växjö stationer hade träffats med Kalmar nya järnvägsaktiebolag och
Växjö—Alfvesta järnvägsaktiebolag resp. 17/4 och 3/7 1873, vilken senare
reviderades år 1887.
Kungl. Maj:t fastställde den 15 maj 1874 taxa på avgifter för
transporter på Karlskrona—Växjö järnväg att gälla intill 1879 års utgång
och förordnade genom nådigt brev den 29 maj 1874, att det för trafiken
på statens järnvägar gällande reglemente av den 4 april 1862 skulle i
tillämpliga delar gälla även för trafiken på Karlskrona—Växjö järnväg.
Öppnas för allmän trafik
Under dagarna från och med den 31 juli till och med den 5 augusti 1874
förrättade överdirektörsassistenten Frans Anrep och majoren Ant. Remmer
slutlig besiktning på banan i och för dess upplåtande för allmän trafik
och medgav sådant upplåtande under bland andra villkor det, att
farhastigheten icke finge överstiga tre mil i timmen för hela banans
längd.
Emmaboda
station omkring 1920, Föreningsstation med Kalmar Järnväg. Stationen är
belägen 57 kilometer från Kalmar, Karlskrona och Växjö. Foto: Foto:
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Vidstående ritning visar spårens inbördes
förhållande i Emmaboda. Grön linje är Kalmar Järnväg.
Högtidlig invigning
Samma dag, den 5 augusti 1874 kl. 12,30 e. m. avgick invigningståget
från Växjö, medförande D. D. M. M. Konung Oscar II och Drottning Sophia
med uppvaktningar.
Efter hela linjen var högtidsklädd allmoge de höga resandena
till mötes med skallande hurrarop. Klockan 5,25 e. m. förkunnade kunglig
salut från de på redden liggande kronofartygen, Kungshalls batteri och
Kungsholms fästning, att det kungliga festtåget inlupit på stadens
område.
Sedan tåget anlänt till järnvägsstationen och D. D. M. M. avstigit
och länets hövding i underdånighet anhållit, att H. M. Konungen täcktes
förklara järnvägsförbindelsen mellan Karlskrona och Växjö öppnad för
allmän trafik, behagade H. M. efterkomma denna anhållan med följande
ord: »Jag förklarar Carlskrona—Wexiöbanan ifrån och med denna stund
öppnad för trafiken och uttalar den lifliga glädje jag med hela svenska
nationen delar, att nu ändtligen den stund kommit, då denna viktiga
örlogshamn och stad blifvit förenade med det öfriga jernvägsnätet. Vare
härmed Carlskrona— Wexiöbanan för allmän trafik öppnad».
Vid den festbankett, som senare på dagen av järnvägsstyrelsen
anordnats å rådhuset, behagade H. M. föreslå en skål för järnvägen i
följande ordalag: »En hvar af Eder torde ana med hvilka känslor jag såg
den efterlängtade stund inträda, då jag med ett festligt jernvägståg
kunde hit anlända på en bana, som förenar Carlskrona med det öfriga
Sverige. Många år äro förflutna sedan jag första gången, då endast ett
barn, landsteg vid Carlskrona örlogsvarf, och ännu idag återvända mina
tankar till de sorgfria dagar, till dessa vårdagar, då jag såsom yngling
såg solen gå upp öfver Lyckeby, kastande sina strålar på mina kära
örlogsskepp, snart inlockande sjöbrisen mellan fästningarna för att åter
sänka sig öfver det vackra Nättraby.
Icke anade jag då denna framtid, som i sitt sköte burit öden,
hvilka beredt mig den osökta höghet, hvars bördor nu trycka min skuldra.
Den unge sjöofficeren, den näst yngste af fyra bröder, blef äldre,
blef den äldste och snart den ende. Samma känslor, som på den tiden
lärde mig betrakta Carlskrona som ett hem, hyser jag dock ännu idag och
delar därföre den glädje, som fäderneslandet och samhället känna i detta
festliga ögonblick, då Carlskrona blifvit bragt närmare Sveriges hjerta.
Sent omsider har detta skett. Det var min oförgätlige broder, hvars
hjerta alltid klappade varmt för allt fosterländskt och ädelt, som för
svenska riksförsamlingen framlade proposition om anslag till denna
jernväg hvilket folkets ombud med frikostighet beviljade. Dock är det
detta samhälles osparda uppoffringar och härvarande jervägsstyrelse- och
tjänstemäns osparda nit samt ingeniörernas skicklighet man i främsta
rummet har att tacka för att företaget så snart blifvit genomfördt.
Jag lyckönskar Carlskrona till denna stora, för samhället
välsignelserika förbindelse och uttalar jämte min gemål en hjertlig
välönskan för Carlskrona— Wexiöbanan».
Snabbt banbygge
Tidpunkten för banans öppnande hade sålunda inträffat i det närmaste 14
månader före den beräknade tiden, 1 oktober 1875. Banan utgår från
Karlskrona och genomlöper i Blekinge län socknarna Augerum, Rödeby,
Fridlefstad och Sillhövda, i Kalmar län Vissefjärda socken och i
Kronobergs län socknarna Algutsboda, Ljuder, Hovmantorp och Hemmesjö,
varefter den når Växjö.
Lok nummer 2 "CARL XI" framför lokstallet i
Karlskrona omkring 1880. Foto:
Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till CVJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
cvj_snabbf..html senast uppdaterad
2008-10-12 |