åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
BLHJ, Bjärred - Lund - Harlösa Järnväg
LBJ, Lund - Bjärreds
Järnväg
LReJ, Lund - Revinge Järnväg
Av Rolf Sten |
|
Lund - Bjärreds
Järnväg, LBJ |
Förhistoria
På 1890-talet var ambitionsnivån hög
inom de så kallade ledande grupperna i Lund. Inspirerade
av Göteborgs Säröbana och Stockholms Saltsjöbana
ville man att även Lund skulle skaffa sig en järnväg
till sin badort, det 11 km avlägsna samhället Bjärred.
Några förmögna lundabor såg goda vinster
hägra, de tänkte sig Bjärred som en förnäm
förort till Lund.
1897 inbjöd de till aktieteckning. även
Lunds stad hade nu blivit intresserad och tecknade 100 000 kr
av totalt 250 000 kr.
18
februari 1898 konstituerades Lund - Bjärreds järnvägsaktiebolag.
Koncession söktes för en elektrisk spårväg
med spårvidden 1000 mm ( något vid denna tid tämligen
nytt). Koncessionen beviljades 30 oktober 1899 men spårvägsbygget
kom inte till utförande. Mycket beroende på att det
här med elektricitet var ganska nytt och därmed främmande för många
beslutsfattare.
Man bestämde sig för att i stället bygga en ångloksdragen
järnväg med spårvidden 1435 mm och ändringar
begärdes därför i koncessionen. Ny koncession
beviljades 11 juli 1900.
Vidstående bild visar konsul J W M Westrup. Förste styrelseordförande
i Lund - Bjärreds järnvägsaktiebolag (1901-1907).
Han var även förste styrelseordförande i Lund
- Revinge Järnvägsaktiebolag (1905-1010)
Banan byggs
Arbetena
hade i bolagets egen regi startat strax innan man fick
koncessionen.
En försenad viadukt samt oklara tekniska bestämmelser
gjorde att bygget försenades något. Först den
26 juli 1901 kunde 11 kilometer långa banan öppnas
för allmän trafik.
Observera att järnvägen hade en egen slutstation i
Lund, belägen strax väster om Lund central (SJ). Stationen hette från början
Lund men på grund av förväxlingsrisken med SJ-stationen Lund byttes namnet 1
oktober 1903 till Lunds västra,
Vidstående bild visar Lund - Bjärreds Järnvägs
förste trafikchef (1901-1906), postmästaren C A Brinck.
Bjärred i juli 1901. Det utsmyckade invigningståget på Lund -
Bjärreds Järnväg på Bjärreds provisoriska station. Järnvägens ånglok och
rullande materiel hade ännu inte blivit levererat varför man var tvungen att
låna både lok och vagnar från närliggande järnvägar. När det ordinarie
stationshuset stod klart 1902 flyttades det provisoriska stationshuset till
Leråkra där det blev expeditionslokal. Foto: Samling Stig Nyberg.
När man summerade kostnaden för järnvägen kunde man konstatera att den
uppgick till 670 722 inklusive rullande materiel.
För dessa pengar hade man fått en normalspårig 10,964 kilometer lång
järnväg. Rälsen var av stål och vägde 31 kg/m, minsta kurvradie var 300
meter och största lutning 16 ‰. Största
tillåtna hastighet var satt till 50 km/t.
Det rullande materielet bestod av 2 tanklok med axelföljden
C, det vill säga tre drivande axlar. En tvåaxlig och två
personboggievagnar och 4 tvåaxliga resgods- och godsvagnar.
För lokens drift och underhåll hade man vid Lund Västra, i
bangårdens norra ände, ett så kallar parallellstall med två spår. Stallet
innehöll även en mindre verkstad. Stallet revs 1963.
LBJ köpte 1901 två tanklok från Vagn - & Maskinfabriksaktiebolaget i
Falun. Loken hade axelföljden B1, det vill säga två drivande axlar följda av
en löpaxel, och numrerades som nummer 1 och 2. Bilden ovan är tagen vid
leveransen av lok nummer 1.
1925 såldes lok nummer 1 till Malmö Stuveri där det som
"Dragaren 1" var i tjänst till 1936 då det såldes vidare till SSA i
Trelleborg. Loket skrotades 1949.
Lok nummer 2 blev hela sin tid kvar vid LBJ och BLHJ. Det skrotades
1936. Foto: Samling Stig Nyberg.
Bjärred 1905. Lok 2 med tillkopplade vagnar står klart för avgång mot
Lund Västra. Stationshuset i Bjärred stod klart 1902. Tillbyggdes 1928 för
att ge utrymme åt Televerkets telefon- och telegrafstation. Efter banans
nedläggning 1939 användes stationshuset som busstation. Huset såldes i
början av 1970-talet till Lomma Kommun. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Dålig ekonomi
Någon god affär blev dock
inte linjen, redan i maj 1903 fick man be Lunds stad om pengar
och flera lån följde åren fram till 1909.
1910 lät staden järnvägsbolaget
träda i konkurs och SJ fick för en tid ansvara för
trafiken vid banan, 13 maj 1910 - 1 januari 1911.
Lund stads järnvägar
Bolaget rekonstruerades 1911 och samförvaltning
med Lund - Revinge Järnväg (LReJ) infördes från
samma tidpunkt. Från 1912 hette denna förvaltning
Lund stads järnvägar.
Elektrifiering
De
gamla tankarna på en elektrifiering Lund - Bjärred
hade inte övergetts. Den 26 februari 1915 beslutades att
söka tillstånd att elektrifiera bandelen. Detta beviljades
och arbetet med elektrifieringen påskyndades och redan
den 26 maj 1916 började den elektriska driften. kostnaden för
elektrifieringen uppgick till 133 000 kronor varav elmotorvagnen kostade 43
000 kronor. Kontaktledningsspänningen var 15 000 volt 15 perioder.
BLHJ-tåg på väg mot Lund, draget av elmotorvagn
nummer 6, passerar över SJ vid Flädie. Tåget
kommer strax till stationen Leråkra. SJ-spåret bortåt
i bild går till Lomma och Malmö.
Elmotorvagnen var tillverkad av Kalmar Verkstad. Den var
treaxlig varav två axlar var drivande och en löpaxel. Förutom maskinrummet
fanns det även ett resgodsutrymme. Motorvagnen numrerades som nummer 6.
Efter banans nedläggning såldes den till trafikförvaltningen
Göteborg - Dalarne - Gävle, GDG. Vid dess förstatligande kom motorvagnen
till SJ där den som XFa1 258 var i drift till 1953 då den slopades.
Skrotning skedde 1957.
1927 köptes ytterligare en elmotorvagn. Den var tillverkad av
Kalmar Verkstad (den elektriska delen var från ASEA) och var tvåaxlig, en
driv- och en löpaxel.
Förutom
elektrisk utrustning hade den ett passagerarutrymme. Vid BLHJ hade den
nummer 7. Efter banans nedläggning såldes den till Bergslagernas Järnvägar
där den var i tjänst som BJ Xa5 451 till förstatligandet. Vid SJ fick den
nummer SJ Xa4 252 och var i drift till 1960 då den slopades. Skrotning
skedde 1961.
Foto: Svenska Järnvägsföreningens
historik 1876-1926.
Ovanstående ritning visar anslutningen till SJ vid Leråkra.
Från Leråkra station hade (LBJ) BLHJ ett anslutningsspår
till SJ-stationen Flädie. De grönmarkerade spåren
tillhör (LBJ) BLHJ.
Lund Västra 15 februari 1917. Elmotorvagn nummer 6 med passagerarvagnar
har just ankommit från Bjärred med den elektriska driftens premiärtåg.
foto: Sveriges Järnvägsmuseum
BLHJ
1918 begärde man att de båda, i Lund stads järnvägar,
samförvaltade järnvägarna LBJ och LReJ skulle
slås ihop till ett järnvägsbolag. Detta medgavs
och från och med 1 juli 1918 uppgick de båda järnvägarna
i ett nytt bolag, Bjärred - Lund - Harlösa
Järnväg, BLHJ.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning
(train back to table of content) |
© Rolf Sten
lbj_historik.htm senast uppdaterad (updated) 2005-03-10
|